Minun täytyy tehdä reikiä 12 mm lastulevyyn upotettavien valaisimien asentamista varten. Reikien tulee olla 42 mm. Miten sellaiset reiät tehdään helpoiten? Ensimmäinen ajatukseni oli reikäpora. Olen kuitenkin löytänyt vain 41 ja 44 mm kokoisia, sellainen voisi toisaalta toimia. Toinen ajatus oli sahata kuviosahalla, mutta eikö 42 mm ole liian kapea kuviosahalle (minulla ei ole maailman parasta sahaa)...? Muut ehdotukset? Voisiko sellainen säädettävä reikäsahain toimia? Tyyppiä http://www.jula.se/stallbar-haltagare-125088

olisin ottanut lähimmän käsillä olevan reikäsahan, jos tarvitaan vähän lisää, jotta saadaan reikä isommaksi, tee se käsin... dremmel/hiekkapaperi...

Luna on metallille 3339-2507. Mutta se näytti kalliilta, ja kun ottaa huomioon, mitä Luna yleensä ottaa, se ei varmasti ole halpa.

Jos muistan oikein, reunaviimeistely ei ole kovin tärkeä, yleensä on reuna, joka peittää reunan.

Siksi suosittelen, että piirrät harpilla 42mm reiän lastulevyyn.
Poraa 41mm reikäsahalla.
Sen jälkeen raspin ja viilan ovat erinomaiset työkalut. Muista, että viilat voivat tylsistyä. Jos olet epävarma viilojen terävyydestä, osta uusia.

Käytän sitä Julasta. Toimii ok.

Jos poraat keskireiän hieman liian suureksi (8 sijaan 6,5 mm) ja "wobblar" reikäsahaa hieman sahauksen aikana, saat hieman suuremman reiän kuin nimellinen 41 mm.

Wobblar = älä poraa suoraan alas, vaan liikuttele porakonetta ympyrässä. Antaa suuremman reiän.

Saa usein suurempia reikiä kuin nimellisesti, kun käyttää reikäsahaa käsiporakoneessa tärinän takia. Aivan erilaista kuin poraaminen pylväsporakoneella.

Koeporaa roskapalalle ja mittaa reikien halkaisija, niin näet.

Toivottavasti ymmärrät.

//KoW

Viimeksi muokattu:
Olen asentanut useita erilaisia spottar. Reiän mitat ovat yleensä hyvin sovitettuja toimittajalta. Valitse reikäsaha, jonka koko on hieman pienempi.

Kiitos vastauksista. Sain lainata 44 mm reikäsahaa, mutta se oli liian heiluva. Halusin välttää menemästä Julaan tai Biltemaan tai johonkin muuhun liikkeeseen Torbyn alueella, joten sen sijaan käytin sitä Klassesta saatua sylinteriporaa. Toimi hienosti, mutta hitsi, miten se sotki! Kiitos vinkistä!

Paras tapa on ottaa lähin man löytää, jos reikä ei ole tarpeeksi suuri, niin raspilla on helpointa tehdä reikä suuremmaksi. Mutta se ratkesi kuitenkin :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.