Kiitollinen vinkeistä ja ohjeista toimenpiteiden ja syyn suhteen, miksi se meni noin.

Kellarissa oleva muurattu sisäseinä alkoi näyttää kuplia maalissa. Aloin raaputtaa ja koputtaa seinää, ja sekä maali että tasoite irtosivat isoina paloina. Alla oli rapattu pinta, joka oli myös täysin irti ja putosi pois.
Poistin kaiken irtonaisen, ja kyllä, nyt se tarvitsee vähän siistimistä.
Halkaiseva takaseinä sisätilassa, osittain irronnut rappaus ja maali, paljaat tiilet, maassa palasia ja violetti pussi.

Seinä on sisäseinä kellarissa, lämmitetyt huoneet molemmilla puolilla. Keittiö, mistä kuva on otettu, kylpyhuone toisella puolella. (Mutta ei suihkua tai muuta tuota seinää vasten)
Näyttää muuratulta, ehkä betoniharkkoa? Mahdollisesti seinä on siltä ajalta, kun talo rakennettiin 40-luvulla.
Pintakerrokset ovat uudempia, noin 10 vuotta. En tiedä ennen aikaani, mitä on käytetty. Tasoite on kriittävän valkoinen ja monessa kohdassa yli 10 mm paksu, eli liian paksu medium-tasoitteelle, voisiko se olla kipsitasoite?
Maali on tuntematon, mahdollisesti liian tiivis.
Perustusalusta on valitettavasti eristämätön. Kellari on muuten kuiva, mutta ei mahdotonta, että kosteus nousee sieltä. Tämä on hypoteesini toistaiseksi.
Lattialistat olivat runsaasti saumattuja (ja siten eivät kovin ilmastoituja), niissä on muutama musta piste, joita epäilen homeeksi.

• Tykkään
DagN
  • Laddar…
Lisää kuvia
Ruostunut metallilista kulmassa, seinän ja lattian liitoskohdassa. Ruostunut metallilista nurkassa, seinässä halkeamia ja puulattia alhaalla.
Kulmassa on muuten ruostunut metallilista.

Luulen, että hypoteesisi pitää paikkansa, pohjalevy imee kosteutta maasta, joka nousee ylös seinään.
Minulla on sama ongelma talossani vuodelta -48 kellarissa. Minun tapauksessani huone, jossa oli puulattia, oli saanut annoksen hometta lattian alla, joten se poistettiin ja korvattiin klinkkerillä.
Teoriani on, että käytetään vain tuotteita, jotka ovat diffuusion avautuvia, alkaen primerista, rappauksesta ja maalista.
Poistin kaiken rappauksen, joka oli löysästi kiinni, jyrsin maalin pois lopusta noin 1 metrin korkeuteen, rappasin ja sitten maalasin silikaattimaalilla.

• Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
K Kontoristen7 sanoi:
Luulen, että hypoteesisi pitää paikkaansa, pohjalevy imee kosteutta maasta, joka nousee seinään.
Minulla on sama ongelma talossani vuodelta -48 kellarissa. Minun tapauksessani huone, jossa oli puulattia, sai annoksen hometta lattian alla, joten se poistettiin ja korvattiin klinkkerillä.
Minun teoriani on, että käytetään vain tuotteita, jotka ovat diffuusioavoimia, kaiken pohjamaalista, rappaukseen ja maaliin.
Poistin kaiken, mikä oli löyhästi kiinni, jyrsisin pois maalin muualta noin 1 metriin asti. Rappasin ja sitten maalasin silikaattimaalilla.
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Mitä työkalua käytit jyrsintään maalin poistossa? Ajattelen myös, että on hyvä saada lisää maalia pois, mutta siellä missä se on kiinni, se oli vaikea raaputtaa pois.

Käytitkö mitään erikoisrappausta?
Kuinka kauan odotit uuden rappauksen maalaamista?

N
Voisit sanoa, että ota muurausvasara ja hakkaa pois kaikki, mikä on löysää.
Ja sitten pohdi hieman, miten laittaa uudelleen laasti.

• Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.