1 529 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Kuinka tasoittaa lattia
Olen kunnostamassa vanhan 1,5-kerroksisen talon yläkertaa ja minulla on ongelmia lattian pohjan kanssa. Tällä hetkellä minulla on ponttilattian pohja, joka on epätasainen ja siinä on pieniä painaumia siellä täällä. Lisäksi laudat narisevat keskenään. Lattiaa ei voi poistaa, koska se on osa palkistoa. Epätasaisuus on jopa 10 mm per metri. Kysymys on, kuinka voin valmistella pohjan niin, että voin asentaa lattian, joka vaatii suurempaa tasaisuutta. En halua rakentaa lattiaa liian korkeaksi. Pitäisikö ruuvata lastulevy ja tasata sen alla, vai mikä olisi paras ratkaisu? Kiitollinen avusta.
Meillä oli samankaltaisia ongelmia, joissa lattia kallistui enemmän mitä lähemmäs muuripohjaa mentiin (yleistä vanhemmissa taloissa). Pohdimme seuraavia vaihtoehtoja: Poistaa nykyinen lattia ja ruuvata uudet koolaukset palkkeihin, mikä todennäköisesti on paras tapa, mutta todella iso työ ja olin epävarma siitä, oliko lattiakonstruktio kantava. Hioimme, mutta tajusimme, että se kestäisi ikuisuuksia. Höyläämisen hylkäsimme myös, koska naulat pilaisivat höyläterän. Mietimme sitten, kuten sinäkin, shimmaamista ja lastulevyn ruuvaamista, mutta se lisäsi liikaa korkeuteen. Mietimme myös tasausjärjestelmän asentamista, mutta se oli todella kallis ja lisäsi myös liikaa korkeutta.
Ratkaisimme sen ruuvaamalla lattia-kipsilevyjä pahimmille alueille, sitten naulasimme kiinni raudoitusverkon (kiinnikkeillä) ja viimeistelimme kuituvahvistetulla tasoitteella. Sen jälkeen oli helppoa asentaa haluamamme lattia.
En tiedä, onko tämä oikea vai väärä tapa, mutta se toimi meillä.
Ratkaisimme sen ruuvaamalla lattia-kipsilevyjä pahimmille alueille, sitten naulasimme kiinni raudoitusverkon (kiinnikkeillä) ja viimeistelimme kuituvahvistetulla tasoitteella. Sen jälkeen oli helppoa asentaa haluamamme lattia.
En tiedä, onko tämä oikea vai väärä tapa, mutta se toimi meillä.
Oli sama ongelma keittiössä kerrostalossa vuodelta -63 ja lopulta purin kaiken ja tein uudestaan.
Kun kovalevy tai liima elementeissä alkaa pettää, menettää koko rakenne vahvuutensa. (elementtieni liima irtosi vain vähän tökkimällä)
Minusta ei ollut järkevää yrittää jäykistää alun perinkin heikkoa rakennetta.
Kun kovalevy tai liima elementeissä alkaa pettää, menettää koko rakenne vahvuutensa. (elementtieni liima irtosi vain vähän tökkimällä)
Minusta ei ollut järkevää yrittää jäykistää alun perinkin heikkoa rakennetta.
Klikkaa tästä vastataksesi