8 454 lukukertaa ·
28 vastausta
8k lukukertaa
28 vastausta
Kuinka tasoittaa kaato autotallissa?
Hei!
Miten ratkaisisit tämän; olen muuttamassa autotallia asuintilaksi. Autotallissa on valetty betonilattia, jossa on kallistuma autotallin oveen päin. Autotallin ovi vaihdetaan ulkoseinään. Mutta miten ratkaisen lattian kallistuman? Autotallin pinta-ala on 17 neliömetriä. Tasoitusaine on kallis sille pinta-alalle, näyttäisi siltä, että minun on korotettava 2 cm, koska autotalli on 5,72 metriä syvä.
Onko teillä jotain parempaa vinkkiä lattian tasaamiseen ennen parketin asennusta?
Ystävällisin terveisin, Jeppo
Miten ratkaisisit tämän; olen muuttamassa autotallia asuintilaksi. Autotallissa on valetty betonilattia, jossa on kallistuma autotallin oveen päin. Autotallin ovi vaihdetaan ulkoseinään. Mutta miten ratkaisen lattian kallistuman? Autotallin pinta-ala on 17 neliömetriä. Tasoitusaine on kallis sille pinta-alalle, näyttäisi siltä, että minun on korotettava 2 cm, koska autotalli on 5,72 metriä syvä.
Onko teillä jotain parempaa vinkkiä lattian tasaamiseen ennen parketin asennusta?
Ystävällisin terveisin, Jeppo
Hei ja kiitos vastauksesta!
Se tulee olemaan klickparkettina lattiana sitten.
Laskin väärin. Autotallin pinta-ala on 303x576 cm. Kallistus on noin 1 cm/m. Joten 576:ssa se on melkein 5,76 cm, melko jyrkkä kallistus toisin sanoen. Miten lasken kuinka paljon tasoitemassaa tarvitaan? Mutta vaikuttaa siltä, että sitä menee aika paljon...?
Onko täytemateriaalia, jolla voisin aloittaa ja poistaa muutaman senttimetrin?
Yst. terv. Jesper
Se tulee olemaan klickparkettina lattiana sitten.
Laskin väärin. Autotallin pinta-ala on 303x576 cm. Kallistus on noin 1 cm/m. Joten 576:ssa se on melkein 5,76 cm, melko jyrkkä kallistus toisin sanoen. Miten lasken kuinka paljon tasoitemassaa tarvitaan? Mutta vaikuttaa siltä, että sitä menee aika paljon...?
Onko täytemateriaalia, jolla voisin aloittaa ja poistaa muutaman senttimetrin?
Yst. terv. Jesper
Tuhannet kiitokset, auta väsynyttä pikkulasten isää perjantai-iltana... 500 litraa siis, 25 kg:n säkki laimennetaan noin 5 l?
Kuinka monta säkkiä tarvitsen 500 litraa varten? Miten laskitte 500 litraa muuten? Olen istunut Pythagoraan lauseen, B x H:n ja kaiken muun kaavakokoelman kanssa, mutta laskea tilavuus 303x576, jossa on 5 cm kaato 5 m matkalla...= se vain pyörii...
Niin, vesikiertoinen lattialämmitys on valetettu autotallin lattiaan
Kuinka monta säkkiä tarvitsen 500 litraa varten? Miten laskitte 500 litraa muuten? Olen istunut Pythagoraan lauseen, B x H:n ja kaiken muun kaavakokoelman kanssa, mutta laskea tilavuus 303x576, jossa on 5 cm kaato 5 m matkalla...= se vain pyörii...
Niin, vesikiertoinen lattialämmitys on valetettu autotallin lattiaan
Viimeksi muokattu:
Ensin alue: 3,03m x 0,05m / 2 = 0,08neliömetriä
Sitten tilavuus: 0,08neliömetriä x 5,76m = 0,43kuutiometriä
Luultavasti tarvitset ehkä lisä 1cm vähentääksesi halkeiluriskiä.
Lisätilavuus: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kuutiometriä
Kokonais tilavuus on noin 0,6 kuutiometriä, mikä vastaa 600l.
Kuinka monta säkkiä se on, en ole varma, mutta melkein uskoisin, että yksi säkki antaa vähintään 20L? Mutta tässä saa mielellään joku korjata minua?!
Sitten tilavuus: 0,08neliömetriä x 5,76m = 0,43kuutiometriä
Luultavasti tarvitset ehkä lisä 1cm vähentääksesi halkeiluriskiä.
Lisätilavuus: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kuutiometriä
Kokonais tilavuus on noin 0,6 kuutiometriä, mikä vastaa 600l.
Kuinka monta säkkiä se on, en ole varma, mutta melkein uskoisin, että yksi säkki antaa vähintään 20L? Mutta tässä saa mielellään joku korjata minua?!
Voit säästää rahaa täyttämällä aluksi jollakin muulla. Voit sekoittaa oman tai ostaa valmiin karkea- tai hienobetonia, mikä tulee huomattavasti halvemmaksi kuin tasoite. On tärkeää, että tasoitekerroksesta ei tule liian ohut. Silloin se voi halkeilla. Tarkista eri merkit ja tasoitevaihtoehdot. Niissä on mainittu, mikä on pienin paksuus. Betonilla se ei ole niin tarkkaa minun mielestäni. Luulen, että tasoite "pitää kasassa" betonin. Jos alla oleva betoni halkeaisi, sitä ei kuitenkaan luultavasti huomaisi.
Viimeksi muokattu:
Kiitos! Betoni ei ole yhtä juoksevaa, vai mitä? Miten varmistan, että se leviää tasaisesti ja on tasainen? Lisää vettä?
Ystävällisin terveisin, Jesper
Ystävällisin terveisin, Jesper
Tämä on tyypillinen esimerkki siitä, milloin EPS-sementti on hyvä.
Se täyttää paljon kohtuulliseen hintaan, ja voit/pitäisi levittää float-oikein pian.
Tavallinen betoni tulee kuivua kunnolla ennen kuin levitetään float, joten mahdolliset kutistumisrappiot tulevat ennen floatin levittämistä.
Se täyttää paljon kohtuulliseen hintaan, ja voit/pitäisi levittää float-oikein pian.
Tavallinen betoni tulee kuivua kunnolla ennen kuin levitetään float, joten mahdolliset kutistumisrappiot tulevat ennen floatin levittämistä.
ei tule liian nopeaa kuivumista EPS:ssä, koska autotallissa on lattialämmitys?
En usko EPS-betonin ideaan tässä tapauksessa.
1. Liian ohuita EPS-kerroksia ohuimmissa kohdissa
2. Täytyy levittää 20 mm päälle, joten kustannus on suunnilleen sama kuin jos tasoitettaisiin lattia suoraan
3. Eristää olemassa olevan lattialämmityksen paksuimmissa kohdissa niin, että lattian lämpö on epätasaista
Voi toki asentaa 14 mm lautalattian suoraan, mutta tässä on hieman kummallista kiilamainen valaminen, eikä EPS-valu ole helppo tasoittaa, vaikka käytössä olisi paksuja kerroksia, joilla työstää ja sileyssiloittaa tasaiseksi pinnaksi. Jos aikoo asentaa napsautettavan lattian, on varmistettava, että alusta on melko tasainen, muuten se on tasoitettava, ja silloin päätyy vähintään 20 mm:iin.
Ei ole hyviä oikoteitä. Tee se kunnolla ja tasoita koko lattia suoraan, löydät edullista tasoitemassaa esimerkiksi Byggmaxista, Hornbachista, Bauhausista.
1. Liian ohuita EPS-kerroksia ohuimmissa kohdissa
2. Täytyy levittää 20 mm päälle, joten kustannus on suunnilleen sama kuin jos tasoitettaisiin lattia suoraan
3. Eristää olemassa olevan lattialämmityksen paksuimmissa kohdissa niin, että lattian lämpö on epätasaista
Voi toki asentaa 14 mm lautalattian suoraan, mutta tässä on hieman kummallista kiilamainen valaminen, eikä EPS-valu ole helppo tasoittaa, vaikka käytössä olisi paksuja kerroksia, joilla työstää ja sileyssiloittaa tasaiseksi pinnaksi. Jos aikoo asentaa napsautettavan lattian, on varmistettava, että alusta on melko tasainen, muuten se on tasoitettava, ja silloin päätyy vähintään 20 mm:iin.
Ei ole hyviä oikoteitä. Tee se kunnolla ja tasoita koko lattia suoraan, löydät edullista tasoitemassaa esimerkiksi Byggmaxista, Hornbachista, Bauhausista.
Viimeksi muokattu:
Tuhannet kiitokset. Tarvitseeko tasoitemassa vibroida vai riittääkö, että sen kaataa ja jättää paikalleen?
/J
/J