Hei!

Olen ostanut työtason Ikeasta.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60153716

Minun täytyy leikata sitä hieman, mutta en halua, että pinta vahingoittuu.

Joten nyt kysymys kuuluukin, pitäisikö minun sahata sitä laminaattipuolelta vai toiselta puolelta, jotta saha ei riko laminaattia?

Ajattelin käyttää pyörösahaa.

Suurkiitokset etukäteen

Fredrik

• Tykkään
Joffei
  • Laddar…
Kun sahaan herkkiä asioita, säädän Makita uppoamisaharan ritsläget=3mm ja sahaan varovasti takaperin, sitten sahaan läpi asti.

Muuten on usein vaikeaa saada siistit leikkaukset laminaattiin pyörösahalla, valitettavasti. Mikä voi auttaa, on teipata alue, jossa sinun tarvitsee sahata, yleensä se antaa vähemmän rumia leikkauksia.

• Tykkään
jrosenthal
  • Laddar…
Laminoitua voi yleensä sahata hyvin hyvällä puuvannesahalla. Ei tarvitse sahata kovin pitkään ja on aikaa huomata, jos sahauseen tulee virhe, mitä ei ole mahdollisuutta tehdä sirkkelillä, jos jokin ei ole kunnossa.

Hei!

Kiitos todella vinkeistä.

Fogsvans saattaa olla hieman raskas juuri tässä tapauksessa minulle, 38 mm paksu levy ja minun pitäisi katkaista sen takaosa pitkin 1800 mm.

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Jotta saat siistin leikkauksen ympyrällä, teippaa yläpuoli siihen kohtaan, mihin leikkaus tulee (hyvä peiteteippi on yleensä riittävä), ja sitten sahaat alapuolelta.

Jos haluat varmistaa, että leikkaus onnistuu hyvin, hanki myös laminaattiterä. Sillä ympyrässä leikkaus onnistuu taatusti hyvin.

• Tykkään
jrosenthal
  • Laddar…
Mitä leikkausta aiot tehdä?

Leikkasin juuri yhden sellaisen tänään. Sahasin reiän keittotasolle kuviosahalla. Minun tapauksessani tikkuuntuminen ei ollut erityisen tärkeää, joten sahasin "laminaattipuolelta" lyhyemmällä heiluriliikkeellä. Heiluri asennossa 1 ei tullut lainkaan tikkuja, heiluri asennossa kaksi antoi 1-2 mm tikkuja, vaikka käytössä oli teippi. Jos haluaa täysin tikkuttoman pinnan, pitää sahata toista puolta, jos käyttää kuviosahaa, sama pätee pyörösahalle.

Jos aiot katkaista levyn pituussuunnassa, sahaisin alapuolelta ja aloittaisin etureunasta, silloin tikkujen riskin pitäisi olla minimaalinen. Järjestä suora sahauslinja sahattavaksi sen sijaan, että käyttäisit ohjainta.

• Tykkään
Örjan64 ja 2 muuta
  • Laddar…
H
Mene Beijerille, Silvanille, missä heillä on hyvä sahalaitteisto, he ottavat siitä työstä 50,00.
30,00 jos levyn on ostanut sieltä.

Paul-Staffanstorp
Käytän uskomattoman harvoin TS55:ää ja kiskoa päällispuolelta sahatessa...

Teippi ja tuore terä auttavat kyllä, mutta leikkaan aina keittolevyille ja katkaisen työtasoja sillä tavalla...

TS:n tapauksessa se oli lisäksi takareunassa, joten jos hän aikoo asentaa laatat, hänen ei tarvitse olla huolissaan pienestä lastuamisesta, jos hänen täytyy käyttää pistosahaa...

• Tykkään
Egro
  • Laddar…
Hei!

Kiitos kaikista vinkeistä!

Teippasin ja sahasin alapuolelta sekä käytin apuna kiinnitettyä vastinetta.

Tuloksesta tuli todella hyvä.

Pala, jonka sahasin pois, oli hieman rispaantunut, mikä johtui luultavasti hieman vahingoittuneesta terästä. Mutta levyn sivusta tuli todella hyvä!

Terveisin Fredrik

• Tykkään
StarkK
  • Laddar…
Aion juuri tehdä saman asian kuin TS
Joten jos käytän melkein uutta 48-hampaisesta alkuperäiskiekkoa ja TS55 ylhäältä, niin sen pitäisi olla hyvä? Vai pitääkö levy kääntää ja sahata "alapuolelta"?

Paul-Staffanstorp
tallmilan sanoi:
Aion tehdä juuri kuten TS
Joten jos käytän lähes uutta 48 hampaisen orginaaliterän ja TS55 yläpuolelta, niin pitäisikö se mennä hyvin? Vai pitääkö levy kääntää ja sahata "alapuolelta"?
Jos sinulla on myös tuore ohjauskisko (tuore kumi siis), niin menee miten hyvin tahansa yläpuolelta...
Kuitenkin laitan yleensä teippiä, koska se auttaa aina hieman ja on helpompi merkitä mihin sahata...
Varovaisuutta tulee noudattaa jos sahaat takaa eteenpäin, ettet halkaise etureunan listaa kun menet siitä läpi...

Tarkoitatko peruuttaa reunaan ja ottaa toinen reuna "normaalisti leikkaamalla"?
Vai peruuttaa ja raaputtaa ensin koko pituudelta ja sitten vain sahata?

Paul-Staffanstorp
No... tarkoitan, jos sahaat levyn takareunasta eteenpäin, on syytä olla varovainen, kun kuljet etureunalistan läpi...

Itse sahaan yleensä takareunasta eteenpäin, kunnes on noin pari senttiä jäljellä, ja sitten nostan sahan ylös ja siirrän sen eteenpäin sahatakseni suoraan ylhäältä alas etureunalistan läpi... näin tulee parempi ja on pienempi riski sen halkeamiseen...

Miksi et sahaa suoraan edestä?

• Tykkään
jrosenthal
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
MathiasS sanoi:
Miksi et sahaa edestä suoraan?
Jos aiot sahata työtason hieman sen vasemmalta puolelta (jos seisot sen edessä), on vaikea saada tukea ohjauskiskolle, ja silloin joudut sahaamaan takaa... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.