OK, se johtuu varmaankin siitä, että portaat ovat tiiviit, siinä on lauta sisällä, joka vahvistaa askelmaa, ja siksi jalka ei mene niin pitkälle. Voi olla mahdollista lisätä pala, joka tuo askelman pidemmälle ulos, mutta se voi näyttää oudolta. On olemassa portaita valmistavia yrityksiä, jotka tekevät portaita mittatilaustyönä.
Se on ikään kuin puolikas L-portaat, joka kääntyy hieman. Muuten on varmaan vaikea muuttaa ilman, että purkaa sen kokonaan.
Ei ole yksinkertaista vastausta kysymykseen.
Yksi alakysymys on kuvailla, miltä portaiden tulisi näyttää.
On olemassa porraskaava, jonka opin ammattikoulussa noin vuonna 1980. *Voi olla, että on tullut uusia sääntöjä, joita en tunne.
Askelpituuden plus askelkorkeuden kaksinkertaisena on oltava jossakin kuudenkymmenen ja kuudenkolmen senttimetrin välillä. Toivottavaa on, että askelkorkeus ei ole korkeampi kuin 17 cm. Askeleen maksimikorkeus on 20 cm. Ei selvästi sanottu siinä, mitä opin. Mutta olen tulkinnut sen niin, että portaiden saa kallistua enintään 45 astetta, ellei ole mahdotonta asettaa portaita muulla tavalla.
Kaikkien porrasaskelmien on oltava samanpituisia ja -korkuisia. Tavoitteena on, että portaiden käyttö on mukavaa ja turvallista.
On enemmän sääntöjä, joita en näe täällä olennaisina.
Kysymyksesi oli, voiko portaita muuttaa.
Kokemukseni mukaan tämä mahdollisuus on teoreettinen enemmän kuin käytännöllinen. On todennäköisesti enemmän työtä kuin purkaa nykyiset portaat ja rakentaa uudet.
Portaat ovat todennäköisesti kuten ne ovat. Jos voisit pidentää portaita jonkin verran, voisit teoreettisesti säilyttää saman askelkorkeuden ja niin sanotusti rakentaa mukavat portaat vanhojen perustana. Katso kuvio A. Lisärakenteesi ei silloin häiritse nykyisiä portaitasi.
Kuvio B osoittaa, miten nykyiset portaat ovat tiellä, kun yrität muuttaa portaita samassa paikassa. Ainoa askel, jota voit rakentaa vain lisää, on alin. Kaikki muut on poistettava. Se on enemmän työtä kuin tehdä kokonaan uudet.
Ystävällisin terveisin Findus
*Ica Maxin ulkopuolella Morabergissä. Felteman parkkipaikalle johtaa betoniset portaat, jotka eivät täytä porraskaavaa. Epämukavaa kävellä liian lyhyillä ja matalilla askelmilla. Häiritsee minua, ja ihmettelen, miten tällaiset portaat ovat päässeet läpi tällaisessa suuressa projektissa.
OK se johtuu varmaan siitä, että portaat ovat tiiviit, siellä on lauta, joka vahvistaa askelta, joten jalka ei mene niin pitkälle. Voi olla mahdollista laittaa pala, joka tekee itse askeleesta pidemmän, mutta se voi näyttää oudolta. On olemassa portaiden valmistajia, jotka tekevät portaita mittojen mukaan.
Se on kuin puolikas L-portaikko, joka kääntyy hieman. Muuten sen muuttaminen on todennäköisesti vaikeaa ilman koko purkamista.
Ei ole yksinkertaista vastausta kysymykseen.
Yksi alakohta on kuvata, miltä portaiden tulisi näyttää.
On olemassa porraskaava, joka opetettiin minulle ammattikoulussa noin vuonna 1980. *Saattaa olla uusia sääntöjä, joita en tunne.
Askelpituuden ja askelkorkeuden kaksinkertaisena summan tulee olla jossain kuudenkymmenen ja kuudenkolmen senttimetrin välillä. On toivottavaa, että askelkorkeus ei ole yli 17 cm. Maksimikorkeus askeleelle on 20 cm. Ei selkeästi mainittu siinä, mitä minulle opetettiin. Mutta olen tulkinnut sen niin, että portaiden maksimikaltevuus saa olla 45 astetta, jos ei ole mahdotonta sijoittaa portaita muulla tavalla.
Kaikkien portaiden askelmien on oltava samanpituisia ja -korkuisia. Tarkoituksena on, että niiden pitää olla mukavat ja turvalliset kävellä.
On muitakin sääntöjä, joille en näe tässä merkitystä.
Kysymyksesi koski sitä, voidaanko portaat korjata.
Kokemukseni mukaan tämä mahdollisuus on enemmän teoreettinen kuin käytännöllinen. Todennäköisesti enemmän työtä kuin olemassa olevien portaiden purkaminen ja uusien rakentaminen.
Portaikko on todennäköisesti sellainen kuin se on. Jos voisit pidentää portaita metrillä tai niin, voisit teoriassa pitää saman askelkorkeuden ja, miten sen nyt sanoisi, rakentaa mukavat portaat vanhoja pohjana käyttäen. Katso kuvitA. Lisäyksesi ei silloin vaikuta olemassa olevaan portaikkoosi.
[kuva]
KuvitB näyttää, kuinka olemassa oleva portaikko haittaa, kun yrität muuttaa sitä samassa paikassa. Ainoa askelma, johon voit lisätä, on alin. Kaikki muut on poistettava. Se on enemmän työtä kuin kokonaan uuden rakentaminen.
Terveisin Findus
*ICA Maxi Morabergin ulkopuolella. Betoniportaat, jotka johtavat Feltemasin pysäköintialueelle, eivät täytä porraskaavaa. Epämiellyttävät kävellä, koska askeleet ovat liian lyhyet ja matalat. Harmittaa se ja ihmettelen, kuinka sellaiset portaat ovat tulleet hyväksytyiksi näin suuressa projektissa.
Oven edessä on niin ahdasta, että oven avautuminen estää mitään tekemistä siinä. Joten joudun purkamaan ja ostamaan uuden.
Kengän koko 52? Oikeasti: Mikä on suorakulmaisten askelmien korkeus ja syvyys? Kuinka monta niitä on? Kuinka suuri on varvas? Ja voisitko ehkä piirtää vapaalla kädellä pohjapiirroksen ensimmäisestä kerroksesta, jossa on portaikon mitat. Onko mahdollista suurentaa sitä?
Kysymys on, voiko uuden portaan rakentaa U-muotoon saadakseen enemmän askelmia järkevällä askelpituudella.
Valitettavasti todennäköisesti ei. Saa suunnilleen yhtä monta askelmaa pinta-alaa kohden kierreporraskäytävässä kuin suorassa portaassa.
On ehkä mahdollista huijata kävelylinjaa saadakseen suurempi säde keskitolppaa kohti.
Onko porras L- tai U-muotoinen, riippuu enemmän pohjaratkaisusta. Mihin halutaan tulla pois portaasta.
On toki mahdollista, että portaikon juoksua voidaan pidentää ylhäällä kääntymällä. Useista syistä henkilökohtaisesti en usko, että se on yksinkertaista. Voi olla vaikeaa kantaa kuormaa vanhassa talossa, kun leikkaa lattian palkistot portaikon ohjaamiseksi.
Se voi tietenkin silti olla tutkimisen arvoinen asia. Tiedän vain sen, mitä olen nähnyt ketjussa.
Ystävällisin terveisin Findus
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.