Nyt tarvitsen vähän apua tässä. Aion laittaa uutta rappausta kellarin seinään, mutta minulla on suuria ongelmia löytää opasta, joka näyttää olevan oikea.

Olen etsinyt netistä uskomattoman paljon. Olen katsonut GDS-oppaat (tilaaja), katsonut YouTubessa sekä "putsa vägg" että "plaster wall". Jokaisessa elokuvassa ja oppaassa kaikki tekevät eri tavalla, tämä ajaa minut hulluksi :D

Olen nähnyt seuraavaa.
  1. He kastelevat seinän ja heittävät päälle kerroksen rappausta, jonka he sitten tasoittavat.
  2. He kastelevat, heittävät päälle hyvin löysän seoksen, verkottavat, laittavat rappausta ja sitten toisen rappauskerroksen, jonka he tasoittavat.
  3. He kastelevat, verkottavat, asettavat rimoja ja laittavat päälle rappausta, jonka he sitten tasoittavat.
Lista voisi jatkua loputtomasti, aina lisätään tai poistetaan jotain uutta.

Mikä on oikein, jotta saisi hyvän lopputuloksen?

Vähän lisäkysymyksiä...
  • Kuinka kauan kestää, että normaali rappaus on tarpeeksi kova, jotta sen voi silottaa?
  • Kuinka paksu rappauskerros pitäisi olla?
  • Aion rapata 7 metrin pituisen seinän, ehdinkö tehdä sen? Yhtään elokuvaa ei näytä, miten he tekevät suurempia seiniä, vain pieniä 2*2 m seiniä.

Ostin putshakareita Biltemasta, ja asensin ribbor. Kastelin kunnolla ja se oli puuromaisessa koostumuksessa.

Ajattelin jakaa seinän osioihin ja harjoitella vähitellen. Se vie jonkin verran aikaa, ja jos aiot sekoittaa ruuvinvääntimellä, se on myös aikaa vievää.

Osta oikea kone, joka on tarkoitettu laastin/sokkelin/tasoitteen sekoittamiseen, jotta et tuhoa ruuvinväännintä. Löytyy edullisia Jula/Biltema ym.

• Tykkään
eJuniperus
  • Laddar…
  • Kuinka kauan kestää, ennen kuin normaali rappaus on tarpeeksi kovaa, että sen voi tasoittaa?
  • Kuinka paksu kerros rappausta tulisi olla?
  • Aion rapata 7 metriä pitkän seinän, ehdinkö tehdä sen? Yksikään video ei näytä, miten tehdään suurempia seiniä, vain pieniä 2*2 m seiniä.
[/QUOTE]

1 Riippuu siitä, kuinka paksun teet. MUTTA.. koska sinun ei pitäisi lähteä kesken rappauksen, suosittelen, että tarkistat seinän 45 minuutin, tunnin, 1,5 tunnin jälkeen. Näin näet, kuinka pitkään pitää odottaa ja opit sen mukaan, kuinka paksu kerros on ja kuinka paljon vettä käytät. Kun rappaat 7 metriä, "kuivumisaika" on suhteellinen, sillä kun olet lopussa, se on jo kuivunut alussa. Oppii tekemällä!

2 Riippuu myös siitä, kuinka paljon haluat korjata. Kellarini seinät olivat hyvin epätasaiset, ohut ylhäällä ja enemmän alhaalla. Levitä niin, että se on suora. Lue paketista, mikä on minimipaksuus. Jos levität 5 mm, kokonaismäärä on suurempi. Ja se on ajan mittaan raskaampaa. Ja kalliimpaa.

3 En olisi rapannut 7 metriä kerrallaan, ehkä jakaisin 2-3 osaan. Ehtiäkseni sekoittaa, rapata, tasoittaa ja en tappaa itseäni.

Kostuta seinä vedellä, sekoita rappauslaasti/vesi tai primeri ohjeiden mukaan. Levitä rappaus alhaalta tai käytä tasoituslaattaa, se helpottaa huomattavasti. Odota hetki ja tasoita. Toista.

Hauskempaa siitä tuskin tulee.

Hienoa, että valitset tehdä sen itse, hyvä asenne. Aloita hieman ja kokeile eri tekniikoita, ehkä riittää metrin leveys lattiasta kattoon, jotta saat harjoiteltua.

Onnea matkaan!

Minulla oli 50 neliömetriä kellariseiniä kunnostettavana.
Aloitin itse ja siitä tuli likaa! 😄
Se ei ollut minun juttuni yksinkertaisesti....Palkkasin työn 2 ukolle, jotka tekivät sen reilussa 2 päivässä.
Ymmärsin rajani ja nyt minulla on sileät hienot seinät.

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mitä alustaa sinulla on rappaukselle? Eri materiaalit imevät eri tavalla, joten voi olla järkevää pohjustaa jollakin, jotta saat tasaisen imemisen koko pinnalle (kivet, saumat jne). Onko se seinän sisäpuolella? Mitä vaatimuksia asetat tasaisuudelle jne? Aiotko maalata pinnan myöhemmin?

Olen juuri rapannut useita seiniä kellarissa. Meillä oli betoniharkkoa 30-luvulta ja joitain yksityiskohtia lecaa. Tietyt osat eivät imeneet lainkaan kosteutta laastista ja toiset osat imivät todella paljon.

Slammailin pintaa tietyissä paikoissa saadakseni hyvän tarttuvuuden laastiin (tein sen ensimmäistä kertaa). Sekoitettiin löysä vellimäinen seos ja sivellin sen päälle. Sen jälkeen annettiin kuivua jonkin aikaa. Sen jälkeen laitoin kerroksen hienoa rappauslaastia B suhteellisen sileästi pinnan yli skånskan avulla. Tekniikka oli minusta vaikea, kun yritin heittää laastia kiinni, vaikka se näyttääkin helpolta, kun ammattilaiset tekevät sen. Riippuen siitä, miten pinta imi, vedin pintaa kantizella tai harjalaudalla. Laitoin 5-20mm kerroksen riippuen seinästä. Jos tuli reunoja tai "saumoja", oli vain kostutettava pistoolilla ja vedettävä yli. Skurbrädaa on paras käyttää varovasti, ettei riko rappausta. Mutta oppii vähitellen. Jos joissain kohdissa irtoaa, kun vedetään, on vain odotettava vähän ja sitten lisättävä laastia, kostutettava sauma ja käytettävä kantizia alueen yli, niin siitä tulee hyvä.

Peruslaasti A auttaa luomaan tasaisen imemisen pinnan yli.

Finjalla on hyviä oppaita, joita katsoin ennen. Mutta vahvin laasti sisäpuolelle seinään, voit ottaa sen mukaasi.

Kun olin valmis seinien kanssa, onnistuinkin rapata katon, mutta sitä en varmaan tee enää koskaan.

Lisäys: Oli myös tällainen http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-b...aedor-kanitzer/laettbetongrivbraeda-205x370mm

oli täydellinen, kun tarvitsi tasoittaa isompi alue laastin kuivuttua hetken.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Anonymiserad 358496 ja 1 muu
  • Laddar…
Uusi rappaus? mitä tapahtui vanhalle rappauskivelle - ja mikä alusta on kyseessä.
Kun remontoisin kellaria, tasoitin vanhan rappauksen yli.

Se on betoniharkko. Kaikki vanha rappaus pitää koputtaa pois, mutta suurimmassa osassa seinää ei ole ollenkaan rappausta.

Seinä maalataan myöhemmin.

Mitä mieltä olette tästä, ensin slammailen seinän, sitten laitan verkon ja lopuksi levitän viimeisen rappauskerroksen, jonka ruoppaan. Miten se kuulostaa?

Kaikki kuulostaa hyvältä teoriassa ja näyttää erittäin helpolta eri ohjevideoilla. Mutta todellisuudessa kaikki on toisin. Painovoima on kolme kertaa suurempi kellarissani kuin missään muualla ja se vetää kaiken rappauksen lattialle 5 sekunnissa. Seinä ei pysy paikallaan vaan ravistaa uuden kerroksen pois. Ja maailman silein hierrekalkku johtaa väistämättä syviin uurteisiin ja lisää irtoamista.

• Haha
  • Tykkään
A_sch ja 8 muuta
  • Laddar…
Sain hyvät naurut illalla.

Barkspade oli kätevä, kun ottaa alas rappauksia. Ja osta maski pölylle.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Jätin verkon pois. Mestari ei pitänyt sitä tarpeellisena.

Silikat?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.