Olen piirtämässä rakennetta, joka vaatii liimapuupalkkeja kohtuullisella jänneväleillä, mutta kysymykseni on, kuinka rakennetaan "nurkissa"?

Se eristetään, ja silloin on mukavaa, jos se on melko tasainen sekä sisä- että ulkopuolelta eikä siinä ole liikaa kylmäsiltoja.

Kyse ei ole mitoituksesta, se asia kuuluu insinöörille, vaan miten ristiin menee ja miten yhdistetään koolaukset/palkit/tolpat jne.

Liimapuupalkki (A) on yksi viidestä kappaleesta.
Koolausta (B) on pystyasennossa ja tarkoitus on eristää se puoli.

Ylemmässä vaihtoehdossa pystyasennossa olevan koolauksen (C) kanssa osa C:n ja D:n välillä on outo, ja miten eristetään B:n ja D:n välillä?

Alemassa vaihtoehdossa näyttää mukavammalta E:n ja F:n välillä, mutta olen melko varma, että vaaditaan pystysuuntainen (C), jolla on kohtuullinen koko kantamaan liimapuupalkit. Liimapuupalkkien välinen etäisyys on 120 cc ja pystykoolauksien välinen etäisyys, joka tukee C:tä ja E:tä, tulee olemaan noin metri (siihen tulee ikkunoita ja siksi niitä ei voida sijoittaa tiheämmin).

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi selventää minulle vähän, miten rakennetaan... Insinööri varmasti kertoo minulle tarkasti, mutta haluan olla hyvin valmistautunut.

Kiitos etukäteen
 
  • Limittäiset putkikaaviot limipuun suunnittelusta, joissa yläversiossa on pystysuora palkki C ja alaversiossa diagonaalinen palkki E, molemmissa limipuu A.
Ei kukaan, joka voisi antaa vinkkejä tästä?
 
Nyt olen automekaanikko ja "nikkaroin" mieluiten teräksestä, joten älä kiinnitä liikaa huomiota siihen, mitä sanon.
Mutta:
Ylempää esimerkkiä katsoen, jos annat D:n mennä koko matkan A:han ja teet urituksen C:lle, se vaikuttaa hieman järkevämmältä.
Alempi esimerkki toimisi, jos voit asettaa F:n c/c60:aan ja vaihtaa ikkunat. Silloin saat tukipuun jokaisen palkin alle.

Vakain vaihtoehto on yhdistelmä, C upotettuna D:hen ja E ylöspäin. Silloin voisit ehkä pärjätä ilman tukipuuta jokaisen palkin alla.
Sitten tuntuu, että tarvitset kattopalkin (kuten E) myös B-seinälle.
 
Kiitos! Se oli hienoja ideoita, olen IT-konsultti, joten aion kuunnella paljon automekaanikkoa :-)

Varmasti pitäisi olla tukipalkki myös kohdan B alla, sitä en ollut miettinyt. Yritän tavata suunnittelijan ensi viikolla, niin saadaan vähän enemmän tietoa. Jos jollakin on lisää vinkkejä, otan niitä mielelläni vastaan.
 
Minulla on juuri rakennettu talo, jossa kattotuolit ovat laajalla jännevälillä, ja se on täsmälleen se rakenne, jota Spakx ehdottaa. Ainoa ero on, että C on talon sisäpuolella sen sijaan.
 
Ok, se kuulostaa hyvältä, sitten yritän piirtää siitä vähän.

Onko sinulla makaava hammarband pystypalkin yläpuolella, vai onko se vain upotettu?
 
A:n tulisi maata tasolla, jos B:ssä on cc60. A ja E voi liittää toisiinsa kulmissa. Sitten eristetään ulkopuolen kulma, tai annetaan D:n mennä ulos asti B:n vieressä ulkopuolella, mikä luultavasti on yleisintä. Ymmärrettiinkö tämä? Verkossa on monia piirustuksia siitä, miten ulkoseiniä rakennetaan. /CC
 
Hei!

Katso täältä niin näet miten tehdä kulma.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Kun teet kulmaa, pitää muistaa, että ulkoseinällä tulee olla jotain, mihin kiinnittää, samoin sisäseinällä. Tosin mielestäni tässä kuvattu ei anna riittävän vakaata kulmaa, vaan on riski, että kulma irvistää..
tämän voi ratkaista laittamalla metallikulmatangon levymateriaalin taakse kulmassa ja ruuvaamalla suoraan levymateriaalin/metallikulmatangon läpi puutankoon. Ajattelen ensin sitä, joka on merkitty F3, toinen F2, siinä pitäisi tehdä pieni muutos..
Mitä on myös mietittävä, on että useat tangot helposti johtavat kylmää kulmaan..

Ja sitten tietysti koolauspalkki kaiken yllä olevan yli, kuten aiemmin keskusteluketjussa kuvailtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvästä linkistä ja hyvistä vinkeistä. Haluan huomauttaa, että A ei ole hammarband vaan lamellihirsi (kattotuoli). Mutta silloin siihen pitäisi siis olla hammarband sen alla. Uskon kyllä siihen vaihtoehtoon, jonka joku kirjoitti "C upotettuna D:hen E päällä"
 
Jo, C tarvitaan siellä missä on ikkuna.. muutenhan siellä asetetaan vaakapuut, missä palkki tulee. mutta E on kai kurkihirsi ja sen tulee olla molemmilla seinillä.. Jos sinulla on suuret ikkunat ja useita palkkeja tulee C:n päälle ilman että voima otetaan seinäpuilla, niin C:n täytyy olla hieman vakaampi (täytyy mitoittaa oikein).

Sitten riippuu vähän siitä, miltä palkki näyttää, jos ei myöskin laita C:tä kurkihirren päälle. Mutta jos on kattoikkunoita, ne työntyvät yleensä ulos, ja silloin voi olla fiksua laittaa C alle.. Mutta ajattele... missä tahansa korvataan eristys puulla, saa huonomman eristyksen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.