Hei!
Aion rakentaa "seinän" peittämään jääkaappini sivun. Olen aiemmin saanut ehdotuksia MDF:stä, mutta olen nyt päättänyt tehdä vakaamman seinän, eli runkorakenteella ja kipsilevyllä. Mietin seuraavaa:

- Seinä tulee olemaan 70 cm leveä. Tarvitseeko minun asentaa "ylimääräinen" pystysuora ranka runkoon? Vai riittääkö yksi alapuu, yksi ylähirsi ja kaksi rankaa, jotka yhdistävät nämä?

- Olen löytänyt kauniin lyijylasitun ikkunan kellarista, mitat ovat 65*65, ja haluaisin mielelläni sisällyttää sen seinään. Olen ajatellut, että teen kipsilevyyn reiän ikkunaa varten ja liimaan sen kiinni. Eli ikkunaa ei tarvitse avata.
- toimiiko se?
- jos se toimii, oletan, että ranka voi olla vain 2.5 leveä, jotta ikkuna mahtuu. Onko tällainen leveys järkevä, vai tarvitseeko rangan olla leveämpi?

Kiitos paljon!

Jonawullt Jonawullt sanoi:
Hei!
Aion rakentaa seinän peittämään jääkaappini sivua. Aiemmin sain ehdotuksia MDF-levystä, mutta olen nyt päättänyt tehdä tukevamman seinän, eli puurunko ja kipsilevy. Haluaisin tietää seuraavaa:

- seinä tulee olemaan 70 cm leveä. Tarvitsenko ylimääräisen pystysuoran tukipuun runkoon? Vai riittääkö alapuu, yläpalkki ja kaksi tukipuita yhdistämään ne?

- Löysin kellarista kauniin lyijylasitetun ikkunan, mitat 65*65, ja haluaisin integroida sen seinään. Ajattelin, että teen reiän kipsilevyyn ikkunaa varten ja sitten liimaan sen? Sitä ei siis tarvitse avata.
- toimiiko se?
- jos se toimii, oletan että tukipuu voi olla vain 2,5 leveä, jotta ikkuna mahtuu. Onko tällainen leveys järkevä vai tarvitseeko tukipuun olla leveämpi?

Kiitos paljon!
Voit kyllä rakentaa sellaisen seinän kaikesta 45x54:stä 95x45:een, se ei ole kovin suuri tai kantava.

Yksi tukipuu alhaalla (lattiaa vasten), yksi kattoa vasten ja yksi kummallakin puolella (cc 60 cm on yleinen suositus, mutta jos tällainen "sivuseinä" on cc 70, ei se luultavasti suurta merkitystä ole)
Eristä mielellään, jottei siitä tule resonanssilaatikkoa.

Ikkuna, jos se on kaunis, voit integroida sen, se vaatii vain muutaman ylimääräisen tukipuun.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Voit rakentaa tällaisen seinän kaikilla kokoilla 45x54 - 95x45, sehän ei tule olemaan niin suuri tai kantava.

Yksi palkki pohjassa (lattialla, yksi katossa ja yksi kummallakin puolella (cc60 cm on yleinen suositus, mutta jos sellainen "sivuseinä" on cc 70 ei se varmaan haittaa suuresti)
Eristä mielellään niin siitä ei tule resonanssikotelo.

Ikkuna, jos se näyttää hyvältä, voidaan integroida, vaatii vain muutamia lisäpalkkeja
Hei! Kiitos vastauksesta!

Tarvitsevatko palkit olla siis 45x54? Eli eikö voi olla ohuempia palkkeja?
Ja tarvitseeko minun eristää jos aion vain peittää toisen puolen kipsillä?

On olemassa useita "reglar"-mittoja, joita voit käyttää. Valitse mitta, joka on lähimpänä ikkunakehyksen paksuutta.
Esim. 34x70, joka kiinnitetään levyyn.
Ohuemmalla levyllä liimaruuvattu taakse, kuten esim. 8 mm vaneri tai 3 mm kovalevy, saat myös paremman tukevuuden ja vältät näkemästä ikkunan läpi.
Eristä esim. 30 mm solumuovilla.

Hei! Kiitos vastauksesta!

Tarvitseeko runkotolppien olla 45x54 siis? Eli ei voi olla ohuempia runkotolppia?
Ja tarvitseeko minun eristää, jos aion vain peittää toisen puolen kipsilevyllä?
45x45 tietenkin tarkoitin (virhe) - pitäisi riittää pienelle "jääkaappiseinälle" :)
Mutta 45x70, 45x95 toimii tietysti myös

Voisiko esim. tavalliset 22mm (ehkä 22x95) toimia?
Todennäköisesti, varsinkin jos sinulla on myös levy ulkopuolella (esim. 12 mm vaneri tai jopa MDF).
Mutta varmaankin on 2,50 katon korkeus, joten se voi olla hieman "hankala" keskeltä, ellet kiinnitä sitä kunnolla seinään - se varmasti vakauttaa.

45x45 tarkoitan tietysti (typo) - pitäisi riittää pieneen "jääkaappiseinään" :)
Mutta 45x70, 45x95 toimii tietysti myös
Mutta TS haluaa laittaa 65-ikkunan 70 leveän seinän regelin väliin.

K Kane sanoi:
Mutta TS haluaa asentaa 65-ikkunan koolausten väliin 70 leveään seinään.
Kyllä, mutta myös 70 cm leveä seinä pärjää varmasti 45x45 koolauksilla.
Jos haluaa asentaa 65 cm leveän ikkunan, täytyy kuitenkin "kaivertaa" vähän tai ehkä elää noin 75 cm leveän seinän kanssa...

45x45 tarkoitan tietenkin (kirjoitusvirhe) - pitäisi riittää pienelle "jääkaappiseinälle" :)
Mutta 45x70, 45x95 toimii tietenkin myös

Voisiko esimerkiksi tavallinen 22 mm (ehkä 22x95) toimia?
Todennäköisesti, varsinkin jos sinulla on lisäksi levy päällä (esim. 12 mm koivuvaneri tai jopa mdf).
Mutta katto lienee 2,50, joten se voi olla vähän "vääristynyt" keskellä, ellei sitä kiinnitä kunnolla seinään, niin se kyllä vakauttaa
Hei! Tarvitaanko MDF, vaikka kiinnitän kipsilevyn runkorakenteeseen?

Hei! Tarvitaanko MDF, vaikka kiinnitän kipsilevyä runkorakenteeseen?
Jos et aio kiinnittää mitään "raskaampaa" seinälle, ei tarvita OSB/Plyfa kipsilevyn taakse.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kane sanoi:
Jos et aio kiinnittää mitään "raskaampaa" seinälle, et tarvitse OSB/Plyfaa gyprocin taakse.
ei siis korkeintaan joku hylly, jossa on pari kirjaa, tai jokin hieman raskaampi kattila.. kuinka paljon on "raskaampaa"?

ei siis korkeintaan jokin hylly, jolla on pari kirjaa, tai jokin vähän raskaampi pata.. kuinka paljon on "raskaampi"?
Se kestää kipsin, mutta jos et voi kiinnittää hyllyä rankoihin, olisin asentanut OSB-levyn kipsin taakse. Koskaan ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan seinän käytön osalta....

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
ei siis korkeintaan jokin hylly, jossa on pari kirjaa, tai jokin hieman painavampi kattila.. kuinka paljon on "painavampaa"?
Kuten Kane kirjoittaa, jos voit kiinnittää sen koolinkeihin, niin se on ok.
Kipsilevy ei kestä muuta kuin jonkin taulun, pyyhekoukun tai peilin, sanoisin minä.

Kiinnittäisin hyllyn raskaalle kattilalle vain kipsiin - silloin tarvitaan monta kiinnityspistettä hyvillä kipsikiinnikkeillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.