2 829 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
Kuinka paljon uloketta terassikannen lattiaankkureissa, joissa on katto?
Hei,
Aion rakentaa uuden terassin ja eri syistä johtuen terassin lattiarakenteeseen tulee todennäköisesti noin 1 metrin ylitystä. Terassin syvyys tulee olemaan yhteensä 4 metriä. Koko terassille tulee katto, ja tietenkin halutaan tolpat kauimmas ulottuviksi. Rakentaja sanoo, että se onnistuu, mutta en ole ihan varma... Lattiapalkit tulevat olemaan 45x170 60 cm välein. Lumikertoimella laskin, että pahimmassa tapauksessa jokaiselle tolpalle saattaa tulla lähes 2 tonnia. (Tolpat on suunniteltu seisomaan 240 cm välein). Mitä mieltä olette?
Aion rakentaa uuden terassin ja eri syistä johtuen terassin lattiarakenteeseen tulee todennäköisesti noin 1 metrin ylitystä. Terassin syvyys tulee olemaan yhteensä 4 metriä. Koko terassille tulee katto, ja tietenkin halutaan tolpat kauimmas ulottuviksi. Rakentaja sanoo, että se onnistuu, mutta en ole ihan varma... Lattiapalkit tulevat olemaan 45x170 60 cm välein. Lumikertoimella laskin, että pahimmassa tapauksessa jokaiselle tolpalle saattaa tulla lähes 2 tonnia. (Tolpat on suunniteltu seisomaan 240 cm välein). Mitä mieltä olette?
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
Hei
Sinun täytyy varmaan lisätä kuva.
Mutta periaate on, että katon tulee olla kytketty suoraan maahan asti.
Nyt ymmärrän, että et halua tehdä niin, mutta lisää kuva rakenteesta, jotta ymmärrämme paremmin.
/W
Sinun täytyy varmaan lisätä kuva.
Mutta periaate on, että katon tulee olla kytketty suoraan maahan asti.
Nyt ymmärrän, että et halua tehdä niin, mutta lisää kuva rakenteesta, jotta ymmärrämme paremmin.
/W
Luulen, että sinun täytyy näyttää luonnos siitä, miten ajattelet. Kuten jalustat on sijoitettu kuvassasi #3, jalustat ja tolpat kantavat lumikuorman järkevällä tavalla.
Yleisesti ottaen seisovalle tolpalle altaanikaton alla on hyvin alhainen käyttöaste. Jalustan pitäisi olla suoraan tolpan alla, jotta se voi kantaa kuorman.
Voit rakentaa lattian rungon täysin itsenäisesti katosta, plinttirivin/kantolinjan lähemmäs taloa, jos niin haluat.
Yleisesti ottaen seisovalle tolpalle altaanikaton alla on hyvin alhainen käyttöaste. Jalustan pitäisi olla suoraan tolpan alla, jotta se voi kantaa kuorman.
Voit rakentaa lattian rungon täysin itsenäisesti katosta, plinttirivin/kantolinjan lähemmäs taloa, jos niin haluat.
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
HeiF fribygg sanoi:Luulen, että sinun täytyy näyttää luonnos siitä, miten ajattelet. Kuten pilareita on sijoitettu kuvassasi #3, pilarit ja tolpat kantavat lumikuorman järkevällä tavalla.
Yleisesti ottaen pystytolpan hyödyntäminen terassikatolle on erittäin alhainen. Pilari pitäisi sijaita suoraan tolpan alla, jotta se voisi kantaa kuormaa.
Voit rakentaa lattiarakenteen täysin erillään katosta pilari-/kantopalkkilinjalla lähemmäksi taloa, jos niin haluat.
Ymmärrät väärin TS:n, mitä halutaan on ulkonema kantopalkista ulospäin ja sitten asettaa tolpat 1 metrin ulkonemalla ulommasta kantopalkista.
Tämä tarkoittaa, että lattianpalkit täytyy kiinnittää talon seinän sisäpuolelle ajatellen vipuvoimasta aiheutuvia yläpuolisia voimia.
Ulkopuolinen kantopalkki täytyy kaksinkertaistaa ja lattianpalkit täytyy vakauttaa kunnolla sivusuunnassa ja mielellään silloin uudella ulommalla kaksoiskantopalkkilaivalla, joka on hyvin ankkuroitu kaikkiin lattianpalkkeihin.
Sitten asennetaan ulompi tolpparivi.
Puhhh, luulen, että olen ymmärtänyt sen oikein....
/Workingclasshero
Onhan se melko ilmeistä, että kantoparrun sijoittaminen suoraan tolppien alle on optimaalista.
Mutta nyt kysymys kuuluu, kuinka huonosti käy kantoparrun ja siten pylväiden kanssa, jos ne ovat 1 m reunasta sisäänpäin...
Tai tässä tapauksessa ei ole kyseessä pylväät, vaan betonipalkki, joka lepää "kelluvasti" sorapedillä.
Mutta tämä ei itse asiassa liity asiaan.
Olennaista on siis, että kantoparru ei ole aivan reunassa, missä tolpat seisovat.
Olen nähnyt esimerkkejä siitä, miten lasketaan taipuma palkilla, joka on kiinnitetty tai nojaa päihin.
Mutta en ole nähnyt samaa kuormitukselle palkin päässä, kun se on kiinnitetty jonkin matkan päähän.
Mutta oletan, että laskelman voi "kääntää ylösalaisin" ja tehdä kantoparrun sijainnista kuormituspisteen...
Mutta nyt kysymys kuuluu, kuinka huonosti käy kantoparrun ja siten pylväiden kanssa, jos ne ovat 1 m reunasta sisäänpäin...
Tai tässä tapauksessa ei ole kyseessä pylväät, vaan betonipalkki, joka lepää "kelluvasti" sorapedillä.
Mutta tämä ei itse asiassa liity asiaan.
Olennaista on siis, että kantoparru ei ole aivan reunassa, missä tolpat seisovat.
Olen nähnyt esimerkkejä siitä, miten lasketaan taipuma palkilla, joka on kiinnitetty tai nojaa päihin.
Mutta en ole nähnyt samaa kuormitukselle palkin päässä, kun se on kiinnitetty jonkin matkan päähän.
Mutta oletan, että laskelman voi "kääntää ylösalaisin" ja tehdä kantoparrun sijainnista kuormituspisteen...
Aiivan! 🙂Workingclasshero sanoi:
Hei
Ymmärrät väärin TS:ää, halutaan ulkonema kantopalkista ja sitten tolpat 1 metrin ulkonemalla ulompiin kantopalkkeihin.
Tämä tarkoittaa, että lattiarakenteet tulee kiinnittää talon seinän sisäpuolelle johtuen vipuvoimista.
Ulompi kantopalkki on kaksinkertaistettava ja lattiarakenteet on vakaannutettava sivusuunnassa, mielellään uudella ulommalla kaksinkertaisella kantopalkilla, joka on hyvin kiinnitetty kaikkiin lattiarakenteisiin.
Sitten asennetaan ulompi tolpparivi.
Huhhh, uskon että ymmärsin tämän oikein...
/Workingclasshero
En ole puuseppä, joten ilmaisuni saattaa olla väärää 😳
Mutta ei se siis ole aivan mahdotonta sinun mielestäsi?
Sisäinen kantopalkki lattiaan kiinnitetään talon betoniperustaan, ja voimme varmistaa, että kiinnitämme lattian palkit siihen kunnolla, jotta ne kestävät myös ylöspäin suuntautuvia voimia.
Golvåsar tarkoittaa samaa kuin lattian palkit, eikö?
Uudella "ulommalla kantopalkilla" tarkoitat siellä, missä tolpat tulevat, eikö totta?
Tämä on siksi, että voimat jakautuisivat paremmin viereisiin lattian palkkeihin, olettaisin?
Jos vain onnistuu jakamaan tolppien voimat, jotka pitävät katon, niin että ne myös kuormittavat kolmea tolppien välistä lattian palkkia, pitäisi olla rauhallista myös 1m ulkonemalla, vai mitä?
(Tolpat cc 2400, ja lattian palkit cc 600)
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
HeiG Grottulf sanoi:Kyllä, juuri niin! 🙂
En ole puuseppä, joten ilmaisen itseäni varmasti väärin termein 😳
Mutta siis ei ole täysin toivotonta, luuletko?
Sisäinen kantava palkki lattialle aiotaan pultata talon betoniin, ja voimme varmistaa, että lattian kannattimet pultataan kunnolla siihen, jotta ne kestävät myös ylimääräisiä kuormituksia.
Lattianoloset on sama kuin lattian kannattimet, eikö?
Uudella "ulkoisella kantavalla palkilla" tarkoitat ulkoreunaa, jossa tolpat tulevat seisomaan, eikö?
Se on luultavasti tarkoitettu jakamaan kuormitukset paremmin viereisiin lattian kannattimiin, oletan?
Joten jos onnistuu jakamaan kuormat tolpista, jotka pitävät katon, niin että se kuormittaa myös kolmea lattian kannatinpalkkia tolpien välillä, sen pitäisi olla vakaa jopa 1m ylityksellä, eikö?
(Tolpat cc 2400, ja lattian kannattimet cc 600)
Tuntuu siltä, että ajattelemme samalla tavalla, kyllä!
En voi vastata, kestääkö se, mutta onko mahdollista käyttää 220 lattianoloset/lattian kannattimia?
Onhan mahdollisuus laittaa tiheämpään lattianolosia, tupla tai tripla tai liimapuu, jossa tolppa seisoo.
On vielä yksi asia, että kestää on yksi asia, mutta että se tuntuu vakaalta on toinen.
Tässä on väärin säästää mitoissa, ei maksa niin paljon enemmän lopussa!
/W
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
Kuulostaa järkevältä.F fribygg sanoi:
Mutta kysymys kuuluu, missä kulkee raja?
Jos pystyy jakamaan kuorman ulkoisella kantolinjalla niin, että jokainen palkki saa "vain" noin 500 kg?
(Tajuan, että kuormaa ei voi jakaa täydellisesti, joten 500 kg ei ehkä ole täysin realistinen ajatus)
ja sitten kun pätkii lattiahirret kantolinjan yläpuolelle, jotta ne eivät voi kiertyä?
Tämä voi olla turhaa joka tapauksessa, mutta kuinka suuri ulkonema olisi hyväksyttävä?
50 cm? 25 cm? 10 cm?
Olisi mielenkiintoista, jos joku haluaisi tehdä laskelman ulokemontaasista yksittäiselle makuulla olevalle 45x170 palkille pystyasennossa.
Jotta saisi käsityksen siitä, mitä yksittäinen palkki kestää, ja sitten arvioida, kuinka paljon vahvempi valmis rakenne on...
Olen tehnyt sellaisia laskelmia teräspalkeille, mutta siitä on jo yli 30 vuotta, joten olen unohtanut suurimman osan.
Ja Björkin kaavakokoelmani on varmaan kauan sitten kadonnut...
Ang 45x170, joten olen hieman rajoittunut siihen, etten saa lattiaa liian korkealle.
Haluan sen perustuksen tasolle, eikä laudoituksen tasolle.
Se on luultavasti nopeampaa ja helpompaa pystyttää sellainen palkki ja kuormittaa sitä, kunnes se murtuu.G Grottulf sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi