Haluan suoristaa sisäkaton, joka on kallistunut ulospäin, koska betoniperusta oli uponnut vähintään 60 vuotta sitten. Perusta on nyt stabiloitu eikä laskeudu enää. Sisäisen remontin yhteydessä haluan suorat kattolinjat ja ajattelin nostaa apuna käyttäen palkkia pylväissä sekä nostoblokkia. En vain tiedä, mikä nostokapasiteetti nostoblokilla pitäisi olla? Sillä minulla ei ole aavistustakaan, mitä ullakko ja katto painavat.

Se on teltamakinen katto ja katon alla on noin 1 m seinää.

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058

Hieman vaikea tietää mitä tarkoitat, kirjoitat lyftblock ja liität linkin domkraftiin.

Useita asioita vaikuttavat, kuten paino, kuinka jäykkä talo on ja kuinka suuri osa talosta pitää nostaa.

Yleensä 5 ton domkraft riittää.

Tämän tyyppinen, johon olet linkittänyt, on hankala, koska siitä tulee huojuva ja sillä on lyhyt iskunpituus.
Tämän tyypin avulla työ helpottuu, niitä voi vuokrata, jos ei halua ostaa, uskon myös että Jula myy.
silverstone-stal-donkraft-10000-kg.jpg

Jotta tätä voitaisiin arvioida, tarvitaan piirustukset, suunnitelmat ja leikkaukset. Laudoituksessa olevaa seinää tulisi pitää levynä, joka nostetaan tasaisella voiman käytöllä koko matkan ajan. Se ei ole yksinkertainen operaatio. Tulisi olla hyvä tietämys talon rakenteesta. Oletan, että tarkoitat valmattua harjakattoa puhuessasi tälttakista?

• Tykkään
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jotta tätä voitaisiin arvioida, tarvitaan piirustuksia, suunnitelmia ja leikkauksia. Plankstommin seinää tulisi pitää levynä, joka nostetaan tasaisella voimalla koko matkan pitkin. Se ei ole yksinkertainen operaatio. Talo tulee tuntea hyvin rakenteellisesti. Oletan, että tarkoitat teltakatolla satulakattoa, jossa on valmattu kulma?
Satulakatto se tosiaan oli. Mitä tarkoittaa valmat? Minulla ei ole hyviä tietoja rakenteesta, mutta näen ja voin mitata, että alemman kerroksen katto ja ylemmän lattia ovat kallellaan. Minulla on kaksi mahdollisuutta: rakentaa kallistus pois laittamalla "valetakki" huoneisiin ja rimoittaa niin, että uusi peittää vanhan. Tai yrittää nostaa sitä osaa, joka roikkuu. Yritän piirtää. Valitettavasti talosta ei ole piirustuksia. Se on yli 100 vuotta vanha, eikä piirustuksia tai rakennuslupaa vaadittu silloin ja siellä, missä se rakennettiin.

larsbj larsbj sanoi:
Vähän vaikea tietää, miten tarkoitat, kirjoitat nosturista ja linkität tunkkiin.

Useat asiat vaikuttavat, kuten paino, kuinka jäykkä talo on, ja kuinka suuri osa talosta pitää nostaa.

Yleensä pärjää 5 ton nin tunkilla.

Se tyyppi, johon linkität, on hankala, koska se on heiluva ja sillä on lyhyt iskun pituus.
Yksi tämän tyyppinen helpottaa työtä, niitä voi vuokrata, jos ei halua ostaa, luulen, että myös Jula myy.
[bild]
Mikä on kuvan esineen nimi? Joo, nosturista ei ole kyse, olen vain huono sanastossa. Tarkoitin tunkkia. Kiitos vastauksesta. Palaan luonnoksen kanssa.

• Tykkään
Rolle314
  • Laddar…
J Julla sanoi:
Mikä on tämän kuvan esineen nimi? Ei, ei ole kyseessä talja, olen vain huono nimikkeistössä. Tarkoitan tunkkia.
Kiitos vastauksesta. Palaan asiaan piirroksella.
Oikea nimi on varmasti hammastankotunkki, mutta yleisimmin veivitunkki tai parakkitunkki.

Valmat katto kallistuu myös päätyjen suuntaan. On ehdottomasti paljon parempi korjata vinous esteettisesti ylimääräisellä alakatolla kuin ryhtyä nostamaan runkoa.

• Tykkään
Julla
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Valmat katto kallistuu myös päätyihin päin. On ehdottomasti paljon parempi korjata vinous esteettisesti ylimääräisellä aluskatolla kuin ryhtyä nostamaan runkoa.
Nyt meillä voi olla vähän puutteellista tietoa.
Mutta jos ulkokatto myös kallistuu ja johtuu esimerkiksi lahoontuneesta alustuksesta tai perustusten liikkumisesta, niin onhan se silti oikea tapa puuttua varsinaiseen ongelmaan.

Syy painaumille täytyy tietysti aina korjata riippumatta syystä. Se voi vaatia perustuksen vahvistamista, aluspuiden vaihtamista tai vastaavaa. Kattotuolit saattavat myös vaatia nostamista rakentamalla vasapalkkien päälle. Uskon kuitenkin, että lankkuseinien annetaan olla sellaisina kuin ne ovat. Olen nähnyt muutamien lankkotalojen käsittelyn lähellä, joissa on vakavia painaumia, joten olen melko vakuuttunut tämän strategian soveltuvuudesta. Se on aivan eri asia hirsitalossa. Mutta kuten sanottu, ilman parempaa dokumentaatiota jää paljon spekulointia. Sisä- ja ulkokuvat voivat myös kertoa paljon.

J justusandersson sanoi:
Valmat katto kaltevaa myös päätyjä kohti. On ehdottomasti paljon parempi korjata vinous esteettisesti lisäämällä aluskate kuin ryhtyä nostamaan runkoa.
Kiitos siitä!
Talo on ollut vinossa pitkään, ainakin 60-luvun alusta lähtien. Se pysyy varmasti paikallaan vielä puoli vuosisataa. Päätös on tehty: ei nostamista, vaan sisäisiä esteettisiä toimenpiteitä.

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Syiden syvenemisen täytyy luonnollisesti aina korjata syystä riippumatta. Se voi vaatia perustusvahvistusta, hakkuiden vaihtoa tai vastaavaa. Kattoristikot saattavat myös tarvita nostamista rakenteita korottamalla. Uskon kuitenkin, että lankkuseinät pitäisi jättää ennalleen. Olen nähnyt läheltä muutaman lankkutalon käsittelyä, joissa on vakavia syvenemisongelmia, joten olen melko varma tämän strategian sopivuudesta. Se on täysin eri asia hirsitalon kanssa. Mutta kuten sanottu, ilman parempaa dokumentaatiota syntyy paljon spekulaatiota. Sisä- ja ulkopuoliset kuvat voivat myös kertoa paljon.
Valitettavasti minulla ei ole dokumentaatiota, mutta: perustus on vahvistettu, joten se on vakaasti paikoillaan. Kattoristikon säätäminen voi varmasti olla tarpeellista, mutta en tiedä tarkalleen, koska en ole tarkistanut, miltä mahdollinen kallistuminen näyttää. Ymmärrän, että kuvia tarvitaan.

larsbj larsbj sanoi:
Nyt meillä on ehkä hieman puutteellista tietoa.
Mutta jos ulkokatto myös kallistuu ja se johtuu esim. mädäntyneestä syllistä tai perustuksen painumisesta, niin onhan silti oikea tapa puuttua todelliseen ongelmaan.
Painumista on, mutta ne eivät enää huonone, perustus on vahvistettu. Talo sijaitsee rinteessä betoniperustuksella, jossa on puolikellari, sekin betoniseinillä. Perustus on valettu moneen osaan. Mitä on/kuinka se näyttää sen osan alla, jossa ei ole kellaria: jyrkkää kallioita ja sen päällä paksusti hiekkaa.

Mitään sylliä minulla ei varmasti ole, tämän osittain valetun betoniperustuksen kanssa. Ongelma on korkeammalla, sillä sisääntulokerrokseni tiloissa on suorat lattiat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.