Onko kenelläkään tietoa, kuinka paljon painoa 22mm lastulevy kestää keskellä 2kpl 45*195 cc600. Jänneväli on 3,5 metriä, ja tuen keskellä.

Olen asentanut lasitiiliseinän, jossa on 70 tiiltä. Seinä on suihkulle ja osui keskelle 2kpl lattiajoukkoa. Lattialla on 22mm lastulevy, 13mm lattia-kipsi, tasoite 15mm ja laatta. Pysyykö tämä vai pitääkö minun mennä ryömintätilaan ja asentaa kortlingit?

Oletko kiinnittänyt kipsilevyn oikein, eli liimannut sen tarkoitukseen sopivalla liimalla? Ja kyseessä on lattialastulevy, ei tavallinen lastulevy? Sitten sinulla on erittäin vahva rakenne, johon oikeastaan olisi riittänyt lastulevy plus itsestään tasoittuva tasoite. Ja lasibetoni seinä ei ole niin raskas, voit aivan rauhallisesti asentaa sen. Et ole lähelläkään kuormitusta, joka voisi aiheuttaa ongelmia.

jon_h sanoi:
Oletko tehnyt oikein kipsin kanssa, siis liimannut sen tarkoitukseen sopivalla liimalla? Ja ne ovat lattialastulevyjä, ei tavallista lastulevyä? Silloin sinulla on erittäin vahva rakenne, jossa olisi itse asiassa riittänyt lastulevy plus valu. Ja lasitiiliseinä ei ole niin painava, voit aivan rauhallisesti pystyttää sen. Et ole edes lähellä kuormaa, joka voisi aiheuttaa ongelmia.
Kiitos siitä jon_h, on mukavaa saada noin vakuuttava vastaus!! Uteliaisuuden vuoksi, kuinka paljon painoa 22 mm lattialastulevy kestää keskellä, jos se on 600cc?

On hyvin erilaisia asioita, miten paljon kuormaa lattiavaneri kestää (siis murtoraja) ja miten paljon kuormaa se kestää ennen kuin se alkaa taipua liikaa. Lisäksi on ilmoitettava, minkä laajuiselle alueelle kuorma jakautuu. Ja oikeastaan minulla ei ole mitään vastausta numeroina kummassakaan tilanteessa.

Lisäksi se ei ole lainkaan relevantti kysymys sinun tapauksessasi, koska sinulla on rakenne, joka on valtavasti vahvempi kuin yksittäinen lastulevy. Sinulla on käytännössä massiivinen laatta, joka on 60-65 mm paksu ja jonka tukiväli on 60 c/c. Se siis kestää täysin erilaisia kuormia kuin lastulevy, se on valovuosien ero. (Oletko mielestänynyt golvgipsin täysin limittäin..?)

Jos sinulla olisi jotain merkittävästi raskaampaa kuin seinä, esimerkiksi jättikokoinen kylpyamme, olisin enemmänkin huolissani itse lattiarakenteesta, se on todennäköisesti heikoin kohta rakenteessasi, kun kyseessä on notkuminen suurten kuormien alla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.