Hei! Olen äskettäin eristänyt autotallini ja samalla rakentanut sisäkaton/ullakon. Minulla ei ole suunnitelmia säilyttää mitään erittäin raskaita tavaroita ullakolla, mutta silti olisi mielenkiintoista saada käsitys siitä, kuinka paljon se voisi kantaa. Voiko tälle tehdä jonkinlaista suuntaa-antavaa laskentaa, tai onko kellään samankaltaista rakennetta, joka voisi jakaa kokemuksiaan?

Rakenteessa on*
- 7 metrin jänneväli (8 metriä pitkä)
- W-kattotuolit cc 120, joissa alavarret 120x45. Nämä on jatkettu naulalevyillä keskeltä.
- Olen vahvistanut välipohjan 195x45 cc 60.
> Olen rakentanut uusia palkkeja liittämällä yhteen 4+3 m. Liitokset ovat myös 195x45, 150 cm pitkiä molemmin puolin, ruuviliimattuja. Olen vuorotellut, mihin suuntaan liitos menee.
> Olen ruuviliimannut 195x45 jokaiseen kattotuoliin (myös 4+3 metriä, liitos ulkopuolella kattotuolista)
- 28 mm harva ja kipsi alapuolella, lattia 20 mm raakapontilla ullakolla.

Suunnilleen näin, mutta liitokset ovat siirrettyjä ja liitospalat ovat vain 150 cm
Käsin piirretty rakennekuva autotallin kattorakenteista, jossa on w-kattotuolit, vahvikkeet ja mittoja. Kuvassa näkyvät myös ulkoseinät ja niiden tukipilarit.

Olen arvioinut katon oman painon olevan noin 1700 kg, eli noin 30 kg/m2.

Puutavaran ostin tuttavani kautta paikalliselta sahalta, mutta unohdin kysyä laadusta (lujuusarvo tai mikä se nyt onkaan) saumoista, joten en tiedä siitä. Mutta "tavallinen" rakennuspuutavara, jos sellaista nyt on olemassa :)

Kuinka paljon uskallan lastata ullakolle ilman, että katto tippuu päälleni? :p

* perustuu täällä saamiini neuvoihin https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerka-takstolar-garage.547973/

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.