Hei! Olen äskettäin eristänyt autotallini ja samalla rakentanut sisäkaton/ullakon. Minulla ei ole suunnitelmia säilyttää mitään erittäin raskaita tavaroita ullakolla, mutta silti olisi mielenkiintoista saada käsitys siitä, kuinka paljon se voisi kantaa. Voiko tälle tehdä jonkinlaista suuntaa-antavaa laskentaa, tai onko kellään samankaltaista rakennetta, joka voisi jakaa kokemuksiaan?
Rakenteessa on*
- 7 metrin jänneväli (8 metriä pitkä)
- W-kattotuolit cc 120, joissa alavarret 120x45. Nämä on jatkettu naulalevyillä keskeltä.
- Olen vahvistanut välipohjan 195x45 cc 60.
> Olen rakentanut uusia palkkeja liittämällä yhteen 4+3 m. Liitokset ovat myös 195x45, 150 cm pitkiä molemmin puolin, ruuviliimattuja. Olen vuorotellut, mihin suuntaan liitos menee.
> Olen ruuviliimannut 195x45 jokaiseen kattotuoliin (myös 4+3 metriä, liitos ulkopuolella kattotuolista)
- 28 mm harva ja kipsi alapuolella, lattia 20 mm raakapontilla ullakolla.
Suunnilleen näin, mutta liitokset ovat siirrettyjä ja liitospalat ovat vain 150 cm
Olen arvioinut katon oman painon olevan noin 1700 kg, eli noin 30 kg/m2.
Puutavaran ostin tuttavani kautta paikalliselta sahalta, mutta unohdin kysyä laadusta (lujuusarvo tai mikä se nyt onkaan) saumoista, joten en tiedä siitä. Mutta "tavallinen" rakennuspuutavara, jos sellaista nyt on olemassa
Kuinka paljon uskallan lastata ullakolle ilman, että katto tippuu päälleni?