Hei,

Minulla on peitelevy, joka tarvitsee tiivistä alareunaa estääkseen kosteuden pääsyn lastulevyyn. Tässä se näyttää tältä:

vLy3edB.jpg
LixF9Jy.jpg

Minulle on ehdotettu, että laitan tähän valkoisen kvartsilistan silikonilla (tai minun tapauksessani Tec7). Mitä mieltä olette tästä ja kuinka tehdä lopetuksesta siisti? Onko ainoa vaihtoehto leikata 45 asteen kulmassa?

• Tykkään
Norschan
  • Laddar…
Se on makuasia, minä olisin luultavasti pyöristänyt sen.
Mutta miksi haluat kvartsilistauksen, etkö yhtä hyvin voisi vain vetää silikoninauhan?

B Bigfoot sanoi:
Se on makuasia, varmaan pyöristäisin sen.
Mutta miksi tarvitsevat kvartsstav, etkö voisi vain vetää silikoni?
Kyllä, ajatus tuli mieleeni vain laittaa Tec7 jotenkin tyylikkäästi. Mutta jos se on liian ohut, eikö se vaaranna halkeamisen?

S snowjim sanoi:
Jo tanken slog mig att bara sätta dit Tec7 på något snyggt vis. Men är det för tunt kanske det riskerar spricka?
Ei sen pitäisi halkeilla, jos saat aikaan hyvän sauman. Teippaa sekä kaappi että lattia, laita silikonia, poista teippi, suihkuta saippuavettä, tasoita, kaunista ja vahvaa.
Mietin kuitenkin, että olisiko parempi käyttää pelkkää silikonia sen sijaan, arvelen, että Tec7 kerää likaa, koska se on ylipäätään maalattavissa. En ole kuitenkaan työskennellyt juuri tuon tuotteen kanssa, joten joku muu voi vastata siihen.

tttomten TomasJor sanoi:
No ei sen pitäisi haljeta, jos saat aikaan hyvän sauman. Teippaa sekä kaappi että lattia, silikonoi, poista teippi, suihkuta saippuavettä, tasoita, siisti ja vahva. Mietin kuitenkin, olisiko puhdas silikoni parempi vaihtoehto, sillä oletan, että Tec7 kerää likaa, koska se on ylipinnoitettavissa. En ole kuitenkaan työskennellyt juuri sen kanssa, joten joku muu saa vastata tähän.
Tec7 on itse asiassa yllättävän joustava ja kestävä. Tänään jouduin avaamaan Tec7-patruunan, jotka yleensä kuivuvat umpeen.

Aloitin laittamalla 2 teipinpalasta alueen ympäri, laitoin Tec7:n paikalleen, tasoitin sormella, kaikki näytti hyvältä. Poistin hitaasti teipin lattian ympäriltä, ja se muodosti heti todella ruman reunan. Tunnistin tämän erittäin hyvin, kun yritin saada silikonin oikein keittiön rakentaessa. Yritin korjata sitä jälkikäteen vetämällä sormella uudestaan, mutta sitten lattialle tuli tietysti paljon, mikä oli vähintäänkin hankala saada pois.

Poistin kaiken, minkä pystyin, ja kokeilin uudestaan, mutta tällä kertaa vedin teipin hieman nopeammin. Valitettavasti tulos oli sama. Jouduin hienosäätämään melko paljon, ennen kuin se alkoi näyttää okeilta. Kun katsoo läheltä, pinta on kuitenkin rakeinen, luultavasti sen ehtiessä kuivua hieman hienosäädön aikana.

Kun lopulta katsoin olevan valmis, huomasin, että lattia todella joustaa melko paljon, joten on mielenkiintoista nähdä, pysyykö tämä. Pahimmassa tapauksessa minun täytyy levittää kvartsilista.

Syynä, etten valinnut silikonia, oli huonot kokemukset mutta myös se, että minulla ei ollut sitä kotona.

Ehkä läpinäkyvä olisi ollut parempi.

S snowjim sanoi:
.... fikk man såklart massor på golvet som var minst sagt segt att få bort.
Siitä saippuavesi ;-)

Yleensä vain itse näkee mahdolliset epätasaisuudet ja tämä on lisäksi lattialla, joten toivottavasti voit tuntea itsesi tyytyväiseksi.

Tässä on vähän kuvia lopputuloksesta.

LCOesXE.jpg
lrGPjyo.jpg
fVp4BW1.jpg
6PHjxHQ.jpg
Nz2qP0f.jpg
yvCByV7.jpg

Joten se, että teippiä poistettaessa syntyy rumaa jälkeä, on jotain, jonka kanssa on vain pärjättävä? Toisaalta, kun suihkuttaa saippuaa ja sitten levittää sitä, saippua estää aineen tarttumisen ympäröiviin alueisiin, tässä tapauksessa lattiaan, kun lopuksi levittää sitä sormella. Onko tämä oikea tapa edetä?

Sinun pitää vetää naru ulos saippuoisella sormella ennen kuin poistat teipin. Muuten levität vain kaiken sotkun lattialle ja seinille, kun kosket sormella.

Janus82 Janus82 sanoi:
Sinun pitäisi vetää lanka saippuaisella sormella ennen kuin poistat teipin. Muuten levität tahnan lattiaan ja seinään, kun käytät sormea.
Ahaa, mutta kun vedät teipin pois, reuna nousee ylös, mikä näyttää rumalta. Mutta tarkoitat, että vetämällä ensin saippuaista sormea pitkin se tekee siitä helpompaa vetää irti uudelleen, kun teippi on poistettu, ilman että se joutuu lattialle ja kaikkialle muualle?

Kun teippaaminen, varmistetaan, että jätetään peittämätön kaistale, joka on juuri niin leveä kuin halutaan saumauksen olevan. Tämä tarkoittaa, että juuri siitä kohtaa, mistä teippi alkaa, saumauksen tulee loppua ja olla enintään 0 mm paksu. Kun vedät saumausta sormella (saippuavedellä), se asettuu hyvin teippiä vasten eikä muodostu rumaa reunaa, kun teippi poistetaan. Teipin suuri etu on, että usein levittää liikaa saumausta, mikä aiheuttaa sen, että suuri osa saumauksesta leviää teippiin, kun sormea vedetään. Joskus on vedettävä sormea kaksi tai jopa kolme kertaa, jotta saumaus näyttää hyvältä. Teippi suojaa kaiken tämän sotkun.

Jos teipin poistamisen jälkeen kuitenkin jää ruma reuna, ei ole ongelma vetää sormea uudelleen, jotta reuna tasoittuu. Koska ylimääräinen saumaus on jo poistettu ja lähes täydellinen saumaus on saavutettu, ei synny ylimääräistä sotkua, joka tahraisi lattian tai seinän.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Janus82 Janus82 sanoi:
Sinun pitäisi vetää naru saippuoitulla sormella ennen kuin irrotat teipin. Muuten levität vain kaiken tahmean lattialle ja seinään, kun toimit sormella.
Voihan sen vielä kerran vetää teipin poistamisen jälkeenkin, mutta silloin hienolla ja kevyellä otteella.

Onhan niitä, jotka pystyvät saamaan oikean hyvän lopputuloksen kokonaan ilman teippiäkin, mutta itse en kuulu siihen kategoriaan. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.