47 074 lukukertaa ·
5 vastausta
47k lukukertaa
5 vastausta
Kuinka mitata kulmaa seinänkulmassa?
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Tämä on varmasti niin yksinkertaista, että en näe metsää puilta, mutta minulla on erkkeri, jolla ei ole suorakulmaisia seiniä, vaan jokin tuntematon kulma. Kun nyt asetan sokkeleita, ne eivät ole 45-asteen leikkauksia, vaan jotain muuta. Ovat sekä ulkokulmat että sisäkulmat, jotka aiheuttavat harmaita hiuksia.
Muistelen, että on olemassa jokin kirvesmiehen kikka laskea kahden seinän "keskileikkaus" ja siten säätää saha sen mukaan? Jossakin ohjelmassa näin, että heillä oli paperinpala lattialla, he piirsivät vähän sinne tänne ja saivat keskileikkuun esille? Vai pitäisikö minun mennä lumipyryn läpi ostamaan jonkinlainen kulmamitari?
Muistelen, että on olemassa jokin kirvesmiehen kikka laskea kahden seinän "keskileikkaus" ja siten säätää saha sen mukaan? Jossakin ohjelmassa näin, että heillä oli paperinpala lattialla, he piirsivät vähän sinne tänne ja saivat keskileikkuun esille? Vai pitäisikö minun mennä lumipyryn läpi ostamaan jonkinlainen kulmamitari?
Taidan yrittää selittää tämän pelkästään tekstin avulla. Minä ja avopuolisoni asumme kerrostalossa, joka on rakennettu tiilistä ja rappauksesta 40-luvun puolivälissä, joten kotona ei ole yhtäkään suoraa nurkkaa.
Helppo tapa saada oikea kulma nurkissa on käyttää mitä tahansa esinettä, jossa on 90 asteen kulma, esimerkiksi pätkä jalkalistaa. Aseta jalkalistan pala seinää vasten kulmaan. Piirrä viiva lattiaan kulmassa seinään nähden, jossa jalkalista on. Tee samoin kulman toisella puolella. Silloin sinulla on lattialla kaksi viivaa. Niiden väliin piirrä kolmas viiva. Se on se viiva, jonka mukaan haluat sahata. Liitän kuvan, joka ehkä selventää hieman epämääräistä selitystäni.
Kuvassa oleva sininen viiva on kulma, jonka mukaan sinun pitää sahata.
Helppo tapa saada oikea kulma nurkissa on käyttää mitä tahansa esinettä, jossa on 90 asteen kulma, esimerkiksi pätkä jalkalistaa. Aseta jalkalistan pala seinää vasten kulmaan. Piirrä viiva lattiaan kulmassa seinään nähden, jossa jalkalista on. Tee samoin kulman toisella puolella. Silloin sinulla on lattialla kaksi viivaa. Niiden väliin piirrä kolmas viiva. Se on se viiva, jonka mukaan haluat sahata. Liitän kuvan, joka ehkä selventää hieman epämääräistä selitystäni.
Kuvassa oleva sininen viiva on kulma, jonka mukaan sinun pitää sahata.
hultafors -kulmanpuolittaja on täydellinen tähän, ja jos ehdottomasti haluaa käyttää muita keinoja, täytyy olla smygvinkel ja vinkelhake.
/Kent
/Kent
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Ah, kiitos selityksestä Emil! Juuri sitä minä hain.
Aion kokeilla ja katsoa, miten tulos on, muuten teen kuten Kent neuvoi, eli ostaa lisää pryttlar
Aion kokeilla ja katsoa, miten tulos on, muuten teen kuten Kent neuvoi, eli ostaa lisää pryttlar
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Joo, täytyy varmaan hankkia sellainen kulma seuraavalla kerralla kun käyn rakennustarvikeliikkeessä.
Emilin kuvaus toimi kuitenkin erinomaisesti, todella helppoa. Kokeilin ulkonurkkassa kahdella harvalaudoituksella, piirsin kaksi linjaa, peräännyin 6 cm kummastakin ja mittasin keskilinjan kahden pisteen välillä 6 cm ulospäin. Laitoin paperin katkaisusahaan ja asetin sahan oikeaan asentoon ja leikkasin. En paina palasia yhteen, mutta kun tein niin, se oli lateksillinen
... joten vähän paperia + viivoitin, tämä toimii tämän illan rakentamiseen ainakin 

Emilin kuvaus toimi kuitenkin erinomaisesti, todella helppoa. Kokeilin ulkonurkkassa kahdella harvalaudoituksella, piirsin kaksi linjaa, peräännyin 6 cm kummastakin ja mittasin keskilinjan kahden pisteen välillä 6 cm ulospäin. Laitoin paperin katkaisusahaan ja asetin sahan oikeaan asentoon ja leikkasin. En paina palasia yhteen, mutta kun tein niin, se oli lateksillinen

Klikkaa tästä vastataksesi