7 397 lukukertaa ·
16 vastausta
7k lukukertaa
16 vastausta
Kuinka minun pitäisi kuivata sileäpaneli 28*120 lattiaa varten
Hei
Olen ostanut 90 neliömetriä sileäsponttia 28*128 Ekesiöö-rakennustarvikekaupasta. Minulla on se kuivumassa kotona ja olen levittänyt sen lattialle. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, voinko levittää laudat niin, että ne ovat kahden kerroksessa, vai pitäisikö niitä olla useampi, jotta niiden paino pitäisi ne suorina. Jos ne vääntyvät, onko ongelmana saada ne tiiviiksi, kun kiinnitän ne ruuveilla 60CC-rakenteeseen. Kuinka kauan niiden pitäisi kuivua ennen kuin ruuvaan ne kiinni välttääkseni isoja rakosia kiinnittämisen jälkeen?
Kiitos
/Per
Olen ostanut 90 neliömetriä sileäsponttia 28*128 Ekesiöö-rakennustarvikekaupasta. Minulla on se kuivumassa kotona ja olen levittänyt sen lattialle. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, voinko levittää laudat niin, että ne ovat kahden kerroksessa, vai pitäisikö niitä olla useampi, jotta niiden paino pitäisi ne suorina. Jos ne vääntyvät, onko ongelmana saada ne tiiviiksi, kun kiinnitän ne ruuveilla 60CC-rakenteeseen. Kuinka kauan niiden pitäisi kuivua ennen kuin ruuvaan ne kiinni välttääkseni isoja rakosia kiinnittämisen jälkeen?
Kiitos
/Per
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinun tulee asettaa puutavarit pinoon, jossa on rimoja välissä. Jos laudat ovat mäntyä, tulee rimojen olla kuusesta. Jos ostat kosteussuhdemittarin (saatavilla kaikissa rakennustavarataloissa), voit itse arvioida, milloin puutavara on riittävän kuivaa. 8% kosteussuhde on toivottava.
Kiitos vastauksesta, olen vähän utelias miksi täytyy sekoittaa mäntyä ja eristepuita kuusesta eikä voi olla samaa?J justusandersson sanoi:
Luulen, että sillä on tekemistä homeen kasvun kanssa, mutta voin olla väärässä. Jos olen oikeassa, materiaalivalinnalla ströläktenille ei ole merkitystä, jos lattia ei ole läpimärkä (kosteuspitoisuus > 20%).
Kuinka kostea lattia on nyt (tai kun ostit sen)? Oletan, että se on jo kuivattu?
Ilmankierrätys on myös erittäin tärkeää ja lyhentää merkittävästi kuivumisaikaa. Pieni pöytätuuletin (ilman lämpöä), joka voi seistä ja puhaltaa, lyhentäisi aikaa huomattavasti.
Kuinka kostea lattia on nyt (tai kun ostit sen)? Oletan, että se on jo kuivattu?
Ilmankierrätys on myös erittäin tärkeää ja lyhentää merkittävästi kuivumisaikaa. Pieni pöytätuuletin (ilman lämpöä), joka voi seistä ja puhaltaa, lyhentäisi aikaa huomattavasti.
Kiitos vinkistä borsfläktenistä, aion ehdottomasti tehdä niin. Se oli jo jonkin verran kuivunut, kun ostin sen. Toinen kysymys: palkkiväli on cc 100, tiedätkö, mikä paksuus männyn slätspontenilla pitäisi olla, jotta se ei notkuisi (teinien huone). Olen ostanut 28*20 mänty puutavaraa, riittääkö se vai täytyykö minun tehdä tiheämpi palkkiväli tai tehdä muita toimenpiteitä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Koska halutaan välttää värjäytymistä.P perra4 sanoi:
Oletan, että tarkoitat 28x200? Kyllä, 28 mm on liian ohut ollakseen yksinään niin suurella c/c etäisyydellä. Koska olet jo ostanut puutavaran, helpoin toimenpide on laittaa 12 mm K-filmivaneri levyjen alle. (Laita levyt niin, että pintaviilu menee poikkisuuntaan lattiaeristeiden kanssa) 22 mm lattialastulevy sopii myös hyvin, mutta siitä tulee korkeampi. Muuten vanha nyrkkisääntö on mennä ylös ns. 11/2 tuuman levyihin, eli 36-38 mm paksuun. Jos haluat pitää lattian korkeuden alhaalla, sinun täytyy sijoittaa uudet lattiahirret vanhojen väliin.P perra4 sanoi:
28*120mm, olin kömpelö valitessani väärän mitan. Se taitaa vaatia koolaukset vanhojen väliin. Oletan, että koolaukset pitäisi olla olemassa olevan lattiajärjestelmän suuntaiset? Nykyinen lattiajärjestelmä on 17cm*5cm. Mikä olisi hyvä koko täydentäville rinnakkaisille lattian koolauksille? Haluan mahdollisimman paljon eristystä lattiajärjestelmään äänen vähentämiseksi kerrosten välillä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Nykyiset reglar ovat todennäköisesti 50x175 mm, mikä vastaa 2x7 tuumaa, kuten se varmasti oli piirustuksessa.
Sopiva uusi palkkikoko riippuu nykyisten jännevälistä, ja siitä, haluatko ehkä kompensoida vanhoja puutteita. Mittaa jänneväli (palkkien pituus), niin annan sinulle joitakin vaihtoehtoja.
Sopiva uusi palkkikoko riippuu nykyisten jännevälistä, ja siitä, haluatko ehkä kompensoida vanhoja puutteita. Mittaa jänneväli (palkkien pituus), niin annan sinulle joitakin vaihtoehtoja.
Todella kilttiä sinulta, paljon kiitoksia avustasi. Mittasi (2*7tuumaa) ovat sopivat, mutta valitettavasti minulla ei ole piirustuksia jäljellä, koska talo on vuodelta 1926. Jänneväli on 590 cm, ja siinä on täydentävä rakenne 3*10 cm (ehkä 2*4 tuumaa) rinnakkain lattiapalkiston kanssa keskellä, mikä sai minut luulemaan, että se oli 50CC ja siksi ostin 28*120 (näin naulat sillä etäisyydellä raakalautaan). Vanha lattia (raakalauta on 23*110) on painunut siellä täällä, mutta en ole varma, onko painuma lattiapalkistossa vai täydentävässä rakenteessa (en ole vielä ehtinyt purkaa sitä osaa). Liitteenä kuva siitä, miltä se näyttää tänään.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Oletko varma siitä, ettei alemmalla kerroksella ole kantavaa seinää? 5,9 metrin jänneväli on valtavan paljon lattianiskojesi kannalta.
Kyllä, kantava seinä on alemmassa kerroksessa, joka on 2 m ja 3,9 m etäisyydellä ulkoseinistä, mutta ei näy eroa siinä, että välipohja olisi sen päällä, mutta se on varmaan oikealla paikallaan kantavan seinän päällä, itse palkki on yhtenäinen 5,9 m.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On hyvä, että palkki on yhtenäinen, mutta sen täytyy silti tuntua hieman huojuvalta. Siksi mielestäni ehdottomasti paras ratkaisu on asentaa uudet 45x170 (C 24) palkit vanhojen väliin. Laita ohut eristysnauha uusien palkkien alle peittämään puuttuvat 5 mm, niin askeläänien häiriöiden riski pienenee hieman. Näin voit käyttää ostettua lattialautaasi. C/C 500 mm:llä rakenne tuntuu erittäin jäykältä ja hyvältä.
joo se on vähän huojuva ja on painunut sieltä täältä, kun kaivoin sahanpuru eristykseen, kävi ilmi että 3*10 lisäregelev oli suoraan purun päällä (katso kuva). olin hieman kiinnostunut siitä, että olisi vain 45*100 lisäregelev, jotta saisin tilaa maalevylle lisäregelev alle, jonka pitäisi olla hyvä äänieristykselle. en tiedä riittääkö 45*100, mutta se on kai priorisointi äänieristyksen ja vakaan lattian välillä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinun on ehdottomasti asetettava etusijalle vakaa lattia. Muuten se voi tuntua todella hankalalta, kun joka toinen palkki on vakaa ja joka toinen notkuva. Lisäksi se ei oikeastaan ole ristiriidassa äänieristyksen kanssa. Vanhasta askeläänestä on vaikea päästä eroon. Ilmaäänen korjaat täyttämällä puolet onteloista mineraalivillalla.
Jos haluat tehdä todella hyvän ratkaisun askelääntä varten, tarvitaan uudet liimapuupalkit hieman korkeammalle ja lattialautojen ongelma palaa. Kaikki tulee muutaman cm korkeammaksi ja kalliimmaksi, mutta hyväksi.
Jos haluat tehdä todella hyvän ratkaisun askelääntä varten, tarvitaan uudet liimapuupalkit hieman korkeammalle ja lattialautojen ongelma palaa. Kaikki tulee muutaman cm korkeammaksi ja kalliimmaksi, mutta hyväksi.