TheImprovisor
Olen kattojen levyjä sahaamassa.
Yksi tiloista on pieni ja kun olen laittanut levyn paikoilleen kokeeksi, se näyttää tältä. Eli hyvin pieni pala on jäljellä seinään asti. Pieni rakosiivu puukehyksessä osoittaa, kuinka kattolevy on asennettu, ja pieni tila jää seinän ja levyn väliin.

Miten minun pitäisi ajatella, jotta
- Saada se mahdollisimman siistiksi
- Saada mahdollisimman vähän hukkaa

Eikö se ole vain jatkuvaa asettamista? Leikkaat viimeisen levyn niin, että se sopii riviin 1, ylimääräinen osa laitetaan ensin riviin 2 ja niin edelleen, jolloin vältät pitkän sauman samalla kohdalla koko katon yli ja seuraava pala on pidempi. Vaihtoehtona on, että leikkaat ensimmäisen levyn hieman, jotta viimeinen pala on pidempi. Tai molemmat ratkaisut.

TheImprovisor
K Kontoristen7 sanoi:
Leikkaat viimeisen levyn niin, että se sopii riviin 1, ylijäävää osaa käytät ensin rivissä 2 ja niin edelleen, jolloin vältyt pitkältä saumalta koko kattolinjan kohdalla ja seuraava pala on pidempi.
Joo, noinhan se yleensä tehdään.
Kysymykseni johtui siitä, että tässä tapauksessa leikattu pala on niin lyhyt ja mietin, voisiko sen ratkaista jotenkin nerokkaammin. 🙂

TheImprovisor UlrikaSpg sanoi:
Joo, sitähän yleensä tehdään.
Ihmetykseni johtui siitä, että tässä tapauksessa leikattu pala on niin lyhyt ja että ehkä olisi ollut jotain ovelampaa tapaa ratkaista se. 🙂
Silloin leikkaat rivin 1 ensimmäistä palaa hieman, jolloin viimeinen lyhyt pala on pidempi. Sitten jatkat näin eteenpäin.

TheImprovisor
K Kontoristen7 sanoi:
Sitten katkaiset ensimmäisen levyn rivillä 1 palan, jolloin viimeinen lyhyt pala pitenee. Sitten jatkat eteenpäin.
Ajattelin niin ensin myös, mutta sitten saan hukkapaloja molemmista päistä joka rivillä.

TheImprovisor UlrikaSpg sanoi:
Ajattelin niin ensin myös, mutta silloinhan saan hukkaa molemmissa päissä jokaista riviä.
Päinvastoin... Saat hukkaa vain ensimmäisellä rivillä.
Seuraava rivi aloitat edellisen rivin viimeisen palan hukkauksella - eli jatkuvasti...

Tiililadonnan kaavio, jossa on nuolia osoittamassa leikattujen osien käyttöä seuraavassa rivissä. Vasemmalla teksti "Spill, kapa bort och släng".

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor
K Kontoristen7 sanoi:
Päinvastoin... Saat "spill" vain ensimmäisessä rivissä.
Seuraavalla rivillä otat "spillet" edellisen rivin viimeisestä palasta ja jatkat siitä - eli juoksevasti...

[kuva]
Kyllä, jos asennan sen kuvion mukaan, se toimisi. Asennan kuviot siten, että joka toisen rivin sauma linjaa, mikä unohtui mainita kysymyksessäni.

Levyt ovat 120, ja pieni pala, jonka näet kuvassa, jää jäljelle, kun olen asentanut ensimmäisen levyn. Kyseessä on siis melko pieni katto.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.