5 122 lukukertaa ·
34 vastausta
5k lukukertaa
34 vastausta
Kuinka liittää mekaaninen ilmanvaihto seinästä ja lattiasta samaan tuulettimeen?
Mutta kesällä luonnollinen ilmanvaihto on myös nollavirtaus, koska sisään- ja uloslämpötilat olivat samanlaisia. Joten tänä päivänä täytyy talossa olla vähintään mekaaninen poistoilmanvaihto tuloilman kanssa siihen tarkoitettuihin huoneisiin. Co2-pitoisuus nousee muuten reilusti epäterveelliselle tasolle, ja kosteus sekä itiöt ym.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
Eipä oikeastaan, mutta älä sekoita sitä, että voi tuntua vedolta (jos se on, mitä toinen lause tarkoittaa) painovoimaiseen ilmanvaihtoon, ts. että ilma pääsee sisään tuloilma-venttiilien kautta ja poistuu poistoilma-venttiilien kautta ilman minkäänlaisia puhaltimia.Allamo Olsson sanoi:
Ymmärrän, pelkään lisätä ilmavirtaa seinistä ja kellarin lattiasta ja vahingossa aiheuttaa ongelmia. Mutta jos ymmärrän sinua oikein, täytyy varmistaa, että tuloilman saatavuus on riittävä, toisin sanoen, ettemme puhalla liikaa ilmaa ulos. Ihmettelen, miten se tehdään oikein, mitä arvoja pitää katsoa jne. Mainitsit RH-arvon, olen lukenut siitä jonkin verran ja sen pitäisi olla välillä 40 - 60 %. Mutta onko se riittävä mittari?H håbbe1961 sanoi:Mutta kesällä myös painovoimainen ilmanvaihto on nollavirtaus, kun sisä- ja ulkolämpötila olivat samat. Joten tänä päivänä talossa on oltava vähintään mekaaninen poistoilma ja tuloilma sitä varten tarkoitetuissa huoneissa. Co2-pitoisuus nousee muuten reippaasti epäterveelliselle tasolle ja lisäksi kosteus itiöiden kanssa jne.
Mistä ilma vedetään ulos? Tarkoitatko, että tuuletetut sokkelit hoitavat sekä ilman ulos- että sisääntulon?Ulltand sanoi:
Se on varmaankin sisäilma, joka imeytyy lattian alle ja sitten ulos vapaaseen ilmaan? Sitten on tärkeää, että lämmitys on tarpeeksi hyvä sitomaan enemmän kosteutta ainakin alussa. 40-60 on koko vuoden ajan, joten kesällä voi olla korkeampi.
No ajatus on enemmän se, että tuuletetuissa sokkeleissa on avoin ilmanvaihtokanava, jotta kosteus laatasta voi haihtua ulos joutumatta kosketuksiin minkään biologisen materiaalin kanssa. Itse lattiaplato matto on suunniteltu siten, että kun kävelee lattialla, syntyy tietty ilmankiertoa, mutta se uskoakseni ei ole tärkeää ja on enemmän markkinointia.Allamo Olsson sanoi:
Tärkeää on puhdistaa laatta huolellisesti, kun lattia on poissa. Käsittele sitten Boracolilla, joka on tehokas pitkävaikutteinen fungisidi. Aseta lattiaplato matto ylösnostetulla reunalla. Aseta lattianiskat ja eristeet löysästi maton päälle ja jätä noin 10 mm rako ympäriinsä. Kiinnitä uusi lattia ruuveilla niskoihin. Asenna tuuletettu sokkeli.
Rakensin oman tuuletetun sokkelin, koska se oli melko kallis.
Ulltand sanoi:
Ei, ajatus on enemmän se, että ventilaatiosokkeleissa on avoin ilmatie, jotta kosteus alustasta voi haihtua sieltä ilman, että se joutuu kosketuksiin minkään biologisen materiaalin kanssa. Itse lattia-alustamuovi on suunniteltu siten, että se aiheuttaa tietyn ilmavirran, kun kävelee lattialla, mutta luulen, että se on merkityksetöntä ja enemmän markkinointia.
Tärkeää on puhdistaa alusta huolellisesti, kun lattia on poistettu. Käsittele sitten Boracolilla, joka on voimakas pitkävaikutteinen sienimyrkky. Aseta lattia-alustamuovi taitoksella. Aseta lattiarimat ja eristys. Kiinnitä uusi lattia. Asenna ventilaatiosokkeli.
Rakensin oman ventilaatiosokkelin, koska se oli melko kallis.
Oman tekemiseen en varmaan ryhdy, mutta onko sinulla vinkkiä? Ymmärrän nyt mitä tarkoitat, Boracol-vinkki oli erinomainen, sitä emme olleet ajatelleet.Ulltand sanoi:
Ei, ajatus on enemmän se, että ventilaatiosokkeleissa on avoin ilmatie, jotta kosteus alustasta voi haihtua sieltä ilman, että se joutuu kosketuksiin minkään biologisen materiaalin kanssa. Itse lattia-alustamuovi on suunniteltu siten, että se aiheuttaa tietyn ilmavirran, kun kävelee lattialla, mutta luulen, että se on merkityksetöntä ja enemmän markkinointia.
Tärkeää on puhdistaa alusta huolellisesti, kun lattia on poistettu. Käsittele sitten Boracolilla, joka on voimakas pitkävaikutteinen sienimyrkky. Aseta lattia-alustamuovi taitoksella. Aseta lattiarimat ja eristys löyhästi matolle ja jätä noin 10 mm rako ympärille. Kiinnitä uusi lattia rimoihin. Asenna ventilaatiosokkeli.
Rakensin oman ventilaatiosokkelin, koska se oli melko kallis.
Ajattelin jotain tällaista: https://www.isola.se/platon-luftdon
Laitoin tavallisen laudan, noin 8 cm, etäisyydelle seinästä käyttämällä tukea sahatuista VP-putkista, joissa ruuvi menee VP-putken läpi ja seinään. Listan ja seinän välinen rako tulee peittää hienosilmäisellä verkolla, jotta sinne ei ajan myötä keräänny pölyä ja estä sitä.Allamo Olsson sanoi: