5 721 lukukertaa ·
34 vastausta
6k lukukertaa
34 vastausta
Kuinka liittää mekaaninen ilmanvaihto seinästä ja lattiasta samaan tuulettimeen?
Hei, joten olemme ajatelleet purkaa kellarin ja rakentaa oikealla tavalla (Aikaisemmat omistajat ovat rakentaneet gyllestugan sääntöjen kanssa suoraan betonille ja siksi korkeat kosteusarvot) rakentamalla siihen mekaanisen ilmanvaihdon.
Olemme mukana koko hommassa Platon maton kanssa, mutta olemme hieman epävarmoja siitä, miten itse puhallin pitäisi kytkeä ja tarvitsemmeko Isola-puhallinta. Ne ovat törkeän kalliita, mutta samalla ne kattavat 110 m2, mikä on juuri sitä mitä tarvitsemme. Olemme olleet hieman yhteydessä Isolaan, ja sain vastaukseksi:
Voidaan käyttää yhtä puhallinta ja 2 peltiä.
Puhallin ohjaa molempia peltejä (puhallin selviää jopa 110 neliömetristä).
Nyt olen hieman epävarma siitä, mitä hän tarkoittaa ohjata molempia peltejä, koska itse puhaltimessa on vain yksi sisääntulo ja yksi ulosmeno, sama juttu pelteissä, miten tällainen kytkentä voisi näyttää? Ehkä kannattaa mainita, että ilmanvaihdon pitäisi tuulettaa sekä seinä että lattia.
Voin olla vähän tyhmä, mutta en tiedä paljoakaan ilmanvaihdosta, mutta yritän ymmärtää, miltä tämä tulee näyttämään. Onko silloin niin, että itse ulosvedossa kytketään kaksi peltiä t-liitännällä, joka sitten menee puhaltimeen? Koska en ymmärrä, kuinka puhallin ohjaa molempia.
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Olemme mukana koko hommassa Platon maton kanssa, mutta olemme hieman epävarmoja siitä, miten itse puhallin pitäisi kytkeä ja tarvitsemmeko Isola-puhallinta. Ne ovat törkeän kalliita, mutta samalla ne kattavat 110 m2, mikä on juuri sitä mitä tarvitsemme. Olemme olleet hieman yhteydessä Isolaan, ja sain vastaukseksi:
Voidaan käyttää yhtä puhallinta ja 2 peltiä.
Puhallin ohjaa molempia peltejä (puhallin selviää jopa 110 neliömetristä).
Nyt olen hieman epävarma siitä, mitä hän tarkoittaa ohjata molempia peltejä, koska itse puhaltimessa on vain yksi sisääntulo ja yksi ulosmeno, sama juttu pelteissä, miten tällainen kytkentä voisi näyttää? Ehkä kannattaa mainita, että ilmanvaihdon pitäisi tuulettaa sekä seinä että lattia.
Voin olla vähän tyhmä, mutta en tiedä paljoakaan ilmanvaihdosta, mutta yritän ymmärtää, miltä tämä tulee näyttämään. Onko silloin niin, että itse ulosvedossa kytketään kaksi peltiä t-liitännällä, joka sitten menee puhaltimeen? Koska en ymmärrä, kuinka puhallin ohjaa molempia.
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Ei, tuuletin ei ole mikään maaginen vaihtoehto nimen ja hinnan lisäksi. Joten joku hiljainen vaihtoehto normaalista valikoimasta toimii. Yleensä ostan tavarani soliductista. Todennäköisesti 125mm ja tärkeää on kierroksensäätö virtaukselle, ja helpointa on jakaa seinä ja lattia omallaan. Platon tarjoaa tietysti koko järjestelmän kosteudenvalvonnalla ja mitoituksella sekä materiaalit ++$
I see, kiitos vastauksesta. Meillä on talo, jossa on heikko ilmanvaihto - kuten poistoilma, suunnitelmamme on aloittaa lisäämällä tuloa lisäämällä joitakin venttiilejä ja purkamalla kellari sekä asettamalla platonmattoja ja tuulettimia lisäämään poistoilmaa. Kysymys on, tarvitsemmeko tuuletinta myös yläkertaan. Onko sinulla suositeltavaa tuuletinta kierrosnopeussäätimellä?H håbbe1961 sanoi:Ei, tuuletin ei ole mikään maaginen variantti, paitsi nimi ja hinta. Joten jokin hiljainen versio normaalista valikoimasta toimii. Yleensä ostan tavarani Soliductista. Luultavasti 125mm ja tärkeää on kierrosnopeussäädin ilmavirtaukselle, ja on helpointa jakaa seinä ja lattia molemmille omansa. Platon tarjoaa tietysti koko järjestelmän kosteusseurannalla ja mitoituksella plus materiaalit ++$
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 239 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 239 viestiä
Ei tuloilmaa keittiöön, eteiseen, vaatekomeroon, varastoon, pesutupaan, vessoihin ja kylpyhuoneisiin tarkoitat kai?H håbbe1961 sanoi:
Yleensä suositellaan poistoilmapuhaltimia kylpyhuoneisiin, vessoihin, pesutupaan ja keittiöön sekä mahdollisesti vaatekomeroon ja varastoon, jos tarvitaan riittävää ilmavirtausta.
Onko se kellari, ihmettelee, onko kyseessä salaojaongelma joten sitten se on kuin meikata sikaa Platonilla. Joka tapauksessa kosteus on poistettava sisäilmaston homeen jne. vuoksi. Joten pitäisi varmaankin seurata Rh-arvoa ajan mittaan ja mahdollisesti lisätä nopeutta (virtausta) alussa. Mielellään korottamalla lämpötilaa.
Se salaojitettiin 9 vuotta sitten, joten en usko. Itse ylätasolla ei ole kosteusongelmia. Inspektio valitti vain gyllestugasta, joka on vain osa kellarista, muuten olisimme saaneet useita hylkäyksiä itse kellarista.H håbbe1961 sanoi:Onko kyseessä kellari, miettii, onko kyseessä salaojaongelmat, jolloin se olisi kuin posken maalaamista Platolla. Joka tapauksessa kosteus tulisi poistaa homeen ym. sisäilman parantamiseksi. Joten pitäisi seurata Rh-arvoa ajan myötä ja tarvittaessa lisätä nopeutta (virtausta) alkuvaiheessa. Mielellään lämpötilaa nostamalla.
Tässä on kuva alakerrasta:

Kyse on siis olohuoneen rakenteesta, joka oli korkealla kosteusosuudella, jossa on rakennettu puurunko betonille. Mikään ei antanut hylkäystä itse talon ilmanvaihdolle, paitsi että ilma oli hieman vähäistä (epäilen, että se johtuu siitä, että pariskunta, joka asui siellä, oli hieman iäkkäämpi) he ovat myös vaihtaneet ikkunat ja niistä puuttuu venttiilit sekä en nähnyt montaa venttiiliä myöskään.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 239 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 239 viestiä
On olemassa normeja, jotka perustuvat siihen, mikä on hyvä ilmanvaihto, jotta talo ja ihmiset voivat hyvin.Allamo Olsson sanoi:
vähintään 0,35 l/s ja m²
vähintään 4 l/s ja henkilö, merkityksellisintä makuuhuoneille omakotitaloissa
15 l/s kylpyhuoneessa
10 l/s keittiössä, WC:ssä ja kodinhoitohuoneessa
Paras ilmanvaihtojärjestelmä riippuu siitä, miten talo lämmitetään ja miten huoneita käytetään.Allamo Olsson sanoi:
Yläkerran asuinhuoneissa ikkunat olivat aiemmin vuotavia siten, että niiden kautta tuli ilmaa, ja lisäksi tuuletettiin paljon. Nykyisin ikkunat tiivistetään, jotta tarpeetonta ilmaa ei tulisi sisään, ja silloin tarvitaan tuloilmaventtiilejä, joissa on hallittu virtaus.
Kellarissa ei ole ikkunoita tai ne ovat pieniä, joten ilmanvaihto jäi liian vähäiseksi, jos luotettiin tuloilmaan ikkunoiden kautta. Erityisesti pannuhuoneessa, jossa on öljykattila, tarvitaan paljon tuloilmaa tai pesutuvassa, jossa tuli hyvin kosteaa, kun pestiin ja kuivattiin. Ruokakellarissa ilma raikastettiin, jotta siellä olisi jääkaapin kylmää talvikaudella.
Yeah, epäilen että koska savupiippua ei ole käytetty vuoden 2014 jälkeen, se voisi myös heikentää ilman virtausta talossa.BirgitS sanoi:
On olemassa normeja, jotka perustuvat siihen, mikä on hyvä ilmanvaihto, jotta talo ja ihmiset voivat hyvin.
vähintään 0,35 l/s ja m2
vähintään 4 l/s ja henkilö, merkityksellistä erityisesti omakotitalojen makuuhuoneissa
15 l/s kylpyhuoneessa
10 l/s keittiössä, WC:ssä ja pyykkituvassa
Paras ilmanvaihtojärjestelmä riippuu siitä, miten taloa lämmitetään ja miten huoneita käytetään.
Yläkerran asuinhuoneissa oli ennen ikkunan ympärillä vuotokohtia, jotta ilma pääsi sisään sieltä, ja tuulettiin paljon. Nykyään ikkunat tiivistetään, jotta tarpeettoman paljon ilmaa ei pääse sisään, ja silloin tarvitaan tuloilmaventtiilejä kontrolloidulla virtauksella.
Kellarissa on ei ollenkaan tai vain pieniä ikkunoita, joten ilmanvaihto oli liian vähäistä, jos luotettiin tuloilmaan ikkunoiden ympärillä. Erityisesti pannuhuoneessa, jossa oli öljypoltin, joka tarvitsi suuria määriä tuloilmaa, tai pesutuvassa, jossa tuli erittäin kosteaa pesun ja kuivauksen aikana. Ruokakellarissa tuuletettiin, jotta voitiin saada jääkaappikylmä talvikauden aikana.