Hei!

Olen uusi korjauksissa ja vastaanottaisin mielelläni hieman opastusta seuraavista vaiheista sisäseinän rakentamisessa. Aion rakentaa seinän talon yläkertaan, joka on tällä hetkellä yksi iso huone, jotta siitä saadaan kaksi. Lattialla on laminaatti. Ajatuksena on, että seinästä tulee "pysyvä" ja suunnittelen sen vuoksi sahata lattia auki aluspuuta varten. Olen lukenut, että 70 mm tukien kohdalla minun pitäisi sahata 90 mm leveydeltä, jotta jättäisin tilaa kelluvalle lattialle. Olen myös lukenut, että seinäkipsiä ei pitäisi asentaa aivan kiinni lattiaan, vaan mieluiten muutaman millin sen yläpuolelle laminaatista. Aion myös asentaa uuden oven ja karmit ja miettinyt, kuinka se tehdään parhaiten.

1. Riittääkö, että laitan kiilan kipsilevyn alareunan alle luodakseni tilaa mahdolliselle tulevalle lattiamateriaalin vaihdolle, jos se on paksumpaa?

2. Pitäisikö minun sahata vain nykyistä lattiaa auki juuri sieltä, missä aluspalkki tulee olemaan, vai pitäisikö se jakaa kahteen kelluvaan osioon - riittäisikö esimerkiksi 20 mm laajennussauma, jossa ovikynnys tulee olemaan? Vai pitäisikö jättää se täysin koskemattomaksi ja antaa kahden huoneen jakaa sama kelluva lattia?

3. Onko järkevää asentaa uusi ovikarmi olemassa olevan lattian päälle? Vai pitäisikö sen seistä alapuolisella lattialla? Ensimmäinen vaihtoehto tuntuu helpoimmalta ja siisteimmältä, mutta ehkä jotakin tärkeää jää huomaamatta?

Kiitos etukäteen🙂

Aiotko käyttää vain kipsilevyä seinässä vai OSB + kipsilevyä? Olisin sahannut lattian niin, että koolaukset + OSB + kipsilevy mahtuvat ja lattia ei jää seinälevyjen alle.

1. Katso yllä.

2. Jaa se kahteen osaan laajennusuralla kynnyksen alla.

3. Ovikarmi pitäisi olla aluslattialla, mutta kynnys pitäisi olla valmiin lattian päällä.

Älä ota kaikkea yllä olevaa tarkkana faktana, mutta näin olisin tehnyt.

maah maah sanoi:
Onko sinulla vain kipsiä seinällä vai OSB + kipsi?
Olisin sahaamaan lattian niin, että koolaukset + OSB + kipsi mahtuvat niin, ettei lattia jää seinälevyjen alle.

1. Katso yllä.

2. Jaa se kahteen osaan laajennussaumoilla kynnyksen alla.

3. Ovenkarmi pitäisi olla alalattialla, mutta kynnys pitäisi olla valmiilla lattialla.

Älä ota kaikkea yllä otaen täsmällisenä ohjenuorana, mutta niin olisin tehnyt.
1. Vain kipsi. Ajattelin myös ensin sahata koolauksille + kipsille, mutta luin jostain, että menettää arvokasta tilaa laajennussaumoille. Ei tarvitse olla maailman paras tulos, mutta vältän joutumasta tekemään uudelleen heti kuitenkin :-) Ajattelet, ettei se ole tarpeellista silloin. Kiitos!

2. Kiitos panoksestasi!

3. Epäilin sitä. Ajattelin, että ovenkarmin sijoittaminen lattialle välttää ensi vaiheessa mahdollisen ovenlehden sahaamisen. Huono käsitys siitä, kuinka paljon tilaa on ovenlehden alareunasta karmiin asti, niin sanotusti. Ehkä siihen on jokin standardi?

Ovenkarmi ei saisi olla aluslattian päällä. Oven lehti saattaa tarvita lyhentämistä siinä tapauksessa, ja lisäksi syntyy ruma liikuntasauma.

Larsa Larsa sanoi:
Ovenkarmin ei pitäisi olla lattian alapuolella. Saattaa käydä niin, että oven lehti täytyy katkaista, ja siitä tulee ruma liikuntasauma.
Olet oikeassa. Ajattelin väärin.
Olen asentanut useita karmeja, ja kaikki seisovat tietysti valmiin lattian päällä.

Remontissa tapahtuu kuitenkin usein, että karmin annetaan jäädä paikoilleen ja uusi lattia asetetaan karmiä vasten.

maah maah sanoi:
Olet oikeassa. Ajattelin väärin.
Olen asentanut useita karmeja ja kaikki seisovat tietysti valmiilla lattialla.

Remontissa tapahtuu kuitenkin usein, että karmi jätetään paikalleen ja uusi lattia asennetaan karmia vasten.
Kyllä, sitten sahataan karmi poikki ja annetaan lattian mennä alle. Sitten voi olla tarpeen katkaista ovea alareunasta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.