Perusongelma on tämä -- minun pitää leikata OSB-levyjä peittämään seinäpinta-ala, jossa ei ole yhtäkään kulmaa, joka olisi 90 astetta.
Tiedän, että vaakasuora mitta ylhäällä on 736 mm, alhaalla 729 mm ja pystysuora mitta vasemmalla 2288 mm sekä oikealla 2290 mm. Pythagoraan lause ei auta tässä, koska se toimii vain suorakulmaisissa kolmioissa.

Jos minulla olisi lävistäjien mitat, voisin mitata leikkauspisteet, joissa lävistäjät kohtaisivat pituusmitat, mutta en tiedä, miten ne lasketaan.

Voisikohan olla muita, parempia tapoja?

Kyllä tiedän, ettei muutama rako täällä tai siellä ole niin kriittistä, mutta koska on loma ja minulla on aikaa, haluan tehdä sen siististi!

Sinun täytyy mitata jotain muuta, jotta voit laskea sen kohtuullisella tavalla. Joko diagonaalimitta tai kulma.

• Tykkään
richardtenggren
  • Laddar…
Hyvä sivu, mutta valitettavasti se ei toimi minulle. "Rinnakkaistrapetsi on nelikulmio, jossa vähintään kaksi sivua on yhdensuuntainen." ja minun on oletettava, että minulla ei ole lainkaan symmetriaa sivujen välillä.

D Daniel 109 sanoi:
Sinun täytyy mitata jotain enemmän, jotta voit laskea sen järkevällä tavalla. Joko diagonaalimitta tai kulma.
Unohdin mainita, mutta siellä on putkia tiellä, joten en pääse mittaamaan diagonaalia... Siksi yritän löytää tavan laskea sen.

Tee levy hieman pienemmäksi ja kittaa.

Voitko saada esille kulman luodilla?

D Daniel 109 sanoi:
Voitko saada kulman luodilla?
Ehkä... Voinhan käyttää luotia (eli käyttää ristilaseria :-) nähdäkseni, kuinka paljon yksi pystysuorista sivuista poikkeaa pystylinjasta, mutta koska olen melko varma, että lattia ei ole suorassa, en tiedä, tuoko tieto oikeastaan mitään lisää? No, ehkä jos mittaan myös laserlinjan etäisyyden lattiasta alimmalta kohdilta niin oikealta kuin vasemmalta. Aion kokeilla.

D Daniel 109 sanoi:
Voitko saada kulman luotinarulla?
Juuri niin, ja jakaa mitat pienempiin suorakulmaisiin kolmioihin.

Näe seinäpinta-alasi kahtena kolmiona, jotka jakavat yhden sivun diagonaalina. Ota avuksi naru ja mittaa 2,3 m pituinen sivu ja merkitse se osb-levyn reunalle. Käytä narua löytääksesi 0,7 m sivun. Kiinnitä narun toinen pää 2,3 m viivan kulmaan, käytä narua harpina ja piirrä käyrä levyn sisäpuolelle. Ota sitten diagonaali esiin narun avulla, kiinnitä se 2,3 m viivan toiseen päähän ja mittaa leikkauspiste edellisen kaariosan kanssa.

(Jos sinulla on epäonnea nyt, leikkauspiste voi päätyä levyn ulkopuolelle. Sitten sinun on tehtävä temppu uudelleen mutta toiseen suuntaan)

Toista temppu kahdelle jäljellä olevalle sivulle, nyt diagonaalia referenssinä käyttäen.

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta sanoi:
Juuri niin, ja jaa mitat pienemmiksi suorakulmaisiksi kolmioiksi.
Sehän on juuri sitä, mitä TS:llä on nyt. Eli, kolmioita, jotka ovat vähemmän suorakulmaisia... :geek:

• Haha
samlarpådetmesta
  • Laddar…
...en ymmärrä miksi sinun pitäisi yrittää selvittää tätä.

Aseta levy lattialle viitteeksi. Jos sinulla on rinnakkaismitta korkeus, leikkaa se. Aseta levy paikoilleen ja siirrä sitä yhdelle puolelle, mittaa kuinka iso rako on ja siirrä diagonaaliviivaa vastaavasti. Tee samoin toisella puolella.

FemTummar FemTummar sanoi:
Perusongelma on tämä -- minun on leikattava OSB-levyjä seinäpinnan peittämiseksi, jossa kulmat eivät ole 90 astetta. Tiedän, että yläreunan vaakasuora mitta on 736 mm, alareunan 729 mm ja pystysuora mitta vasemmalla 2288 mm sekä oikealla 2290 mm. Pythagoras voi pistää itsensä pulloon, koska hänen teoriaansa sovelletaan vain suorakulmaisiin kolmioihin.

Jos minulla olisi diagonaalimittaukset, voisin mitata missä diagonaalit kohtaavat pituusmitat, mutta en tiedä, miten ne lasketaan.

Onko olemassa muita, parempia tapoja?

Joo, tiedän, ettei se ole niin kriittistä, mutta koska on loma ja minulla on aikaa, haluan tehdä sen siististi!
Yksinkertaisinta on käyttää kiertosuorakulmaa ja astemittaria.

Vaihtoehtoisesti ota 2 paperia ja aseta paperin pitkä sivu vasten seinää/kattoa ja teippaa paperit yhteen, jolloin sinulla on kulmamalli, jonka tarvitset siinä kulmassa. Voit sitten käyttää yhteen teipattuja papereita kulman ottamiseen asettamalla pitkä viivoitin paperin pitkän sivun suuntaisesti ja piirtämällä pituusmitat.

Aseta ristilaser seinän keskelle
Tee risti levyn keskelle
Mittaa seinältä, laserjälkien ja seinän, katon sekä lattian välistä, ja siirrä mitat levylle
Sahaa levy

Vai ajattelenko väärin? :thinking:

FemTummar FemTummar sanoi:
Unohdin mainita, että siellä on putkia tiellä, joten en pääse mittaamaan lävistäjää... Siksi yritän löytää tavan laskea sitä.
Jos putket ovat edessä, miten saat levyn sitten paikalleen?
Ehkä kuvia tarvitaan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.