Olen hieman kinkkisessä tilanteessa: Viikon päästä minulla on tekninen neuvottelu kunnan kanssa ja myöhäisessä vaiheessa huomaan, että olen piirtänyt suuren haasteen rakennuslupaamme. Aiomme rakentaa yläkerran taloomme, ja olen päättänyt siirtää yläkerran seinät niin, ettei ne ole samassa linjassa.
Reunapalkki voi silloin saada neljä tukipistettä, uusi valettu betonipilari, kaksi kantavaa ulkoseinää laudasta rakentaen, sisäseinä, jota on vahvistettava (ehkä rakentaa pilari, joka ulottuu sokkeliin asti.
Suurin jänneväli on silloin 3380 mm, olen yrittänyt laskea tätä ikään kuin se olisi aukko seinässä ja lisännyt kuorman katolle (seinän linja jne.). Sen pitäisi onnistua 115x315 liimapuun kanssa.
315 reunapalkki ei ole optimaalinen, mutta toimii. Kun terassin lattia liitetään reunapalkkiin, on toden totta hyvä saada lisäeristystä. Haluaisin laskea, kuinka paljon kuormaa voin ottaa alas lattian reunaan, jos teen siitä todella vahvan (esim. c24 45x220 300c/c, jossa on paljon lyhyitä tukia). Ajattelen, että lattia voisi ottaa alas osan voimasta ja pienentää palkin kokoa.
Kysymykseni:
1. Kuinka lasken, kuinka paljon lattia kestää? Eli päinvastoin kuin puuoppaassa jne.
2. Onko olemassa muuta ratkaisua?
3. Onko olemassa taulukkoa, jota voin käyttää laskeakseni yläkerran kuormitukset?
Olen tarkastellut julkisivujen aukkojen laskentamalleja. Tässä tarkoitetaan pistekuormia pylväissä ja tasaisesti jakautuneita kuormia seinien elämille. Yritän nyt laskea tätä itse strusoftin ohjelmalla, joka nimeltään frame analysis.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.