Minulla on muutamia kellari-ikkunoita, jotka vaihdettiin 60-luvulla, katso kuva. Tässä yhteydessä ikkunanavaukset suurennettiin koputtamalla pois perustusmuuri jokaisen ikkunan yläpuolelta. Aion nyt palauttaa ikkunat alkuperäiseen malliin ja kokoon (hieman yli 15 cm matalammaksi, hieman kapeammaksi), ja pohdin, kuinka helpoimmin palauttaisin muurin jokaisen ikkunan yläpuolelle?

Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt, on kiinnittää tukki uuden karmin yläpuolelle, joka sitten verhoillaan ja rapataan, se on kai hyväksi todettu rakenne, vaikkei tässä talossa...

Miten muuten voisi tehdä, kantava muuraminen vaikuttaa vaikealta? Vai voisiko olla mahdollista valaa jotain paikalleen?

Olen rajallisella kokemuksella muuritöistä, kiitollinen kaikista ehdotuksista!

• Kellari-ikkuna 1960-luvulta, yläpuolella osittain rapistunutta muuriseinää. Oikealla lähellä ikkunaa vihreitä kasveja.
Nyt en tiedä, kuinka leveä ikkuna on, mutta näyttää siltä, että voisi ”veistää” lecablock:n hieman suuremmaksi kuin aukko ja naputella sen paikalleen. Sahaa muutamia tukia varmuuden vuoksi block:n alle. Täytä sitten yläpuolinen rako laastilla. Lopuksi viimeistele ulkopinta. On varmasti parempia tapoja, ja olen vain amatööri, joten ota vinkkini suolan kera. :)

• Tykkään
spirou197
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
En tiedä kuinka leveä ikkuna-aukko on, mutta näyttäisi siltä, että voisi "hahmottaa" lecasäle levyä hieman suuremmaksi kuin reikä ja nakuttaa sen paikoilleen. Sahata muutamat tukirakenteet varmuuden vuoksi levyn alle. Sitten täyttää yläpuolinen rako laastilla. Lopuksi rapata ulkopinta. On varmaan parempiakin tapoja, ja olen vain amatööri, joten ota vinkki suolan kera. :)
Ikkuna-aukot ovat noin 90 cm. Vastauksesi sai minut katsomaan Lecapalkkeja ja kevytbetonia, kuten Siporexia. Onko se ehkä jotakin sellaista, mihin pitäisi panostaa? Jätin palkkiratkaisun pois, koska minulla ei ole mitään mihin asettaa ne molemmille puolille, mutta pitäisi olla mahdollista kiilata ja kiinnittää palkki, joka kantaa vain itseään liiman/laastin avulla. Oletan, että kevytbetoni kuten Siporex on helpoin työstää, onko siinä joitakin haittapuolia tämän käyttöön?

En ole työskennellyt siporexin kanssa, joten en valitettavasti voi vastata siihen.
Pikainen googlaus kuitenkin sanoo:
Kevytbetonipalkki on vahvistettu kevytbetonielementti, joka toimii kantavana komponenttina ovi- ja ikkuna-aukoissa kevytbetoni-muuraustöissä.

Mikä vaikuttaa olevan sama asia, joten se varmasti toimii...
Ehkä voisi naputtaa esiin olkapään kummallekin puolelle, jotta voi laittaa palkin?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.