8 703 lukukertaa ·
16 vastausta
9k lukukertaa
16 vastausta
Kuinka korvaan kantavan seinän parhaiten?



Kun aloitan tutkimisen, vetämällä pois pintakerrokset ja vastaavat, ymmärrän melko nopeasti, että kyseessä on kantava seinä (265cm), joka ulottuu savupiipulta ulkoseinään. Lisäksi liukuovi kulkee sisällä tässä asuinkerroksen seinässä. Kolmannessa kuvassa oleva vaatekaappi poistetaan tietysti myös.
Olen katsonut HEA-palkkeja monissa eri kokoisina (ehkä HEA100), mutta pohdin, voisiko liimapuupalkki tehdä työn? Minulla ei ole lainkaan kokemusta teräspalkeista.
Toivottavasti kuvista voi saada jotakin selvää…
Mikä olisi riittävä ratkaisu tähän teidän mielestänne?







Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mahdotonta arvioida pelkkien kuvien perusteella. BirgitSin neuvojen lisäksi ottaisin yhteyttä rakennesuunnittelijaan, joka tarkistaa edellytykset (kattorakenteet, omapainot, tuulikuormat, lumikuorma) luodakseen kestävän ratkaisun.N Nickodemussnickrar sanoi:[kuva] [kuva] [kuva] Aion laajentaa keittiötä ja minun täytyy purkaa seinä optimoidakseni keittiön tilavuuden. Lisäksi haluan poistaa tarpeettoman eteisen alakerrasta keittiöön.
Kun alan tutkimaan, poistamalla pintakerroksia ja muuta sellaista, ymmärrän melko nopeasti, että tämä on kantava seinä (265cm) joka kulkee savupiipusta ulkoseinään. Liukuovi kulkee asuintilan sisällä. Kolmannessa kuvassa oleva kaappi on tietenkin poistettava myös.
Olen katsonut HEA-palkkeja kaikissa ko'oissa (ehkä HEA100), mutta mietin, voisiko liimapuupalkki ratkaista ongelman? En ole lainkaan kokenut teräspalkeissa.
Toivottavasti kuvat ovat jollain tavalla ymmärrettäviä...
Mikä voisi olla riittävä ratkaisu tähän?[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Vaihtoehto 2 voisi olla, että liimapuupalkeiden toimittaja voisi auttaa laskelmissa (kuten moelven).
Muista, että kantaviin rakenteisiin interventio vaatii rakennusilmoituksen ja aloitusluvan kaupunkisuunnittelukunnalta. Useimmiten he vaativat myös sertifioidun vastuullisen valvojan.
Yst. terv.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Talo, joka on rakennettu vuonna 1959, sijaitsee lumivyöhykkeellä 1.5. Ilmeisesti melko pieni lumimäärä, ymmärtääkseni.BirgitS sanoi:
Liitän kuvan, jossa on kerroksen piirustus. Seinät eivät ole ”täytettyjä” piirustuksessa, ja ymmärtääkseni "täytetyt" seinät merkitsevät piirustuksessa kantavia seiniä. Mutta tämä voi olla poikkeus.
Katon tyyppi?N Nickodemussnickrar sanoi:Talo, joka rakennettiin vuonna 1959, sijaitsee lumivyöhykkeellä 1.5. Ilmeisesti aika pieni lumimäärä, mitä ymmärrän.
Liitän mukaan kuvan kerrospohjapiirroksesta. Piirustuksessa seinät eivät ole ”täytettyjä”, ja mitä ymmärrän, niin juuri ”täytetyt” seinät merkitsevät kantavia seiniä piirustuksessa. Mutta, tämä voi olla poikkeus.
Missä kulkevat kattotuolit?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Taloa on laajennettu vähintään kerran. Arvelen, että viimeisin laajennus on vuodelta 1959, kun taas alkuperäinen talo on vanhempi, koska siinä näyttää olevan puurunkoinen rakenne. Minun täytyy kuitenkin muuttaa mielipidettäni. Merkitsemäsi seinä on kantava. Sen voi korvata palkilla ja kahdella pilarilla. Mitat eivät välttämättä ole pelottavan suuret, koska aukon koko on rajallinen.
Tehokas tapa poistaa kantava seinä on ostaa teräksinen T-palkki, joka asennetaan kattoon ylösalaisin. Jos haluat poistaa pylväät päistä, nekin täytyy upottaa (seiniin).
aikamoinen työ tunkin, lautojen ja Fein-monitoimisahan kanssa. Mutta hyvä siitä tulee.
aikamoinen työ tunkin, lautojen ja Fein-monitoimisahan kanssa. Mutta hyvä siitä tulee.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
T-palkki voi olla hyvä joissakin tilanteissa (lyhyempi jänneväli/pienempi kuorma), mutta tuskin tässä. Ilman tarkkoja tietoja kuormituksista tarvitaan vähintään HEA 140. Se on jäykempi kuin suurin T-palkki.
Miten hitossa näet, että se on plankstomme?!?! Täysin oikein, mutta miten näet sen?J justusandersson sanoi:Talo on laajennettu ainakin kerran. Arvaan, että viimeisin laajennus on vuodelta 1959, kun taas alkuperäinen talo on vanhempi, koska siinä näyttää olevan plankstomme. Minun täytyy varmaan muuttaa mielipidettäni. Merkitsemäsi seinä on kantava. Se voidaan korvata palkilla ja kahdella pilarilla. Mitat eivät tarvitse olla pelottavia, koska aukon koko on rajallinen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Koulutus, ikä ja kokemus... Kuvat paljastavat sen. Puutavaran mitat ja tapa käyttää sitä. Puutavaran ikä ja luonne. Mänty, jossa on paljon sydänpuuta. Vanha puutavara. Kaikki viittaa siihen, että alkuperäinen talo on rakennettu ennen vuotta 1950.
Jos ulkoseinissä ja myös väliseinissä on lankkurunko, niin onneksi olkoon! Jokainen lankku lisää kantavuutta. Suuri ero verrattuna kehysrunkoon, jossa on enimmäkseen ilmaa.N Nickodemussnickrar sanoi:
Kutsu konstruktööri katsomaan. He ymmärtävät sen viidessä minuutissa. Se liittyy lumikuormaan, mutta myös kattokulmaan, kateaineen painoon tai keveyteen, kattoristikon malliin, onko kantava vai ei, ristikoiden jänneväliin eli huoneen leveyteen.
Seinä, jonka haluat purkaa, vaikuttaa talon kokonaiskantavuuteen. Mutta se ei ole sama asia kuin että se on elintärkeä kantava seinä. Olen eräänlainen kokenut amatööri, joka on tehnyt paljon vastaavaa kuin mitä haluat tehdä, ja kun katson kuvia, niin seinä näyttää liian kapealta ollakseen sydänseinä. Mutta jos se olisi, sen voi ratkaista tyylikkäällä ja hyvällä tavalla. Kuten sanottu, ammattilainen huomaa tämä nopeasti.


