Vanha puinen väliseinä keittiön ja eteisen välissä, osittain purettu. Näkyvissä ruokapöytä, tuolit ja roikkuva lamppu keittiössä. Keittiön sisäänkäynti, jossa osa seinästä on poistettu, jotta näkyisi puurakenne ja sähköjohto; valkoinen keittiö näkyy taustalla. Huone, jossa on osittain purettu puinen väliseinä ja sen vieressä pöytä, työkalut ja tuoli; taustalla näkyy toinen huone. Aion laajentaa keittiötä ja minun on purettava seinä, jotta voin optimoida keittiön tilavuuden. Lisäksi haluan poistaa tarpeettoman eteisen alakerrasta keittiöön.

Kun aloitan tutkimisen, vetämällä pois pintakerrokset ja vastaavat, ymmärrän melko nopeasti, että kyseessä on kantava seinä (265cm), joka ulottuu savupiipulta ulkoseinään. Lisäksi liukuovi kulkee sisällä tässä asuinkerroksen seinässä. Kolmannessa kuvassa oleva vaatekaappi poistetaan tietysti myös.

Olen katsonut HEA-palkkeja monissa eri kokoisina (ehkä HEA100), mutta pohdin, voisiko liimapuupalkki tehdä työn? Minulla ei ole lainkaan kokemusta teräspalkeista.

Toivottavasti kuvista voi saada jotakin selvää…

Mikä olisi riittävä ratkaisu tähän teidän mielestänne? Vanha puinen väliseinä keittiön ja eteisen välissä, osittain purettu. Näkyvissä ruokapöytä, tuolit ja roikkuva lamppu keittiössä. Keittiön sisäänkäynti, jossa osa seinästä on poistettu, jotta näkyisi puurakenne ja sähköjohto; valkoinen keittiö näkyy taustalla. Huone, jossa on osittain purettu puinen väliseinä ja sen vieressä pöytä, työkalut ja tuoli; taustalla näkyy toinen huone. Vanha puinen väliseinä keittiön ja eteisen välissä, osittain purettu. Näkyvissä ruokapöytä, tuolit ja roikkuva lamppu keittiössä. Keittiön sisäänkäynti, jossa osa seinästä on poistettu, jotta näkyisi puurakenne ja sähköjohto; valkoinen keittiö näkyy taustalla. Huone, jossa on osittain purettu puinen väliseinä ja sen vieressä pöytä, työkalut ja tuoli; taustalla näkyy toinen huone. Vanha puinen väliseinä keittiön ja eteisen välissä, osittain purettu. Näkyvissä ruokapöytä, tuolit ja roikkuva lamppu keittiössä.
 
BirgitS
Odottaessa jotakuta asiantuntevampaa voit ladata pohjapiirroksen, teknisiä piirustuksia, kuten leikkauspiirustuksen, ja kertoa milloin talo on rakennettu ja millä lumivyöhykkeellä.
 
  • Tykkään
Andersryden ja 1 muu
  • Laddar…
Epäilyttävää, onko se todella kantava. Mutta tee kuten @BirgitS sanoo edellisessä viestissä.
 
N Nickodemussnickrar sanoi:
[kuva] [kuva] [kuva] Aion laajentaa keittiötä ja minun täytyy purkaa seinä optimoidakseni keittiön tilavuuden. Lisäksi haluan poistaa tarpeettoman eteisen alakerrasta keittiöön.

Kun alan tutkimaan, poistamalla pintakerroksia ja muuta sellaista, ymmärrän melko nopeasti, että tämä on kantava seinä (265cm) joka kulkee savupiipusta ulkoseinään. Liukuovi kulkee asuintilan sisällä. Kolmannessa kuvassa oleva kaappi on tietenkin poistettava myös.

Olen katsonut HEA-palkkeja kaikissa ko'oissa (ehkä HEA100), mutta mietin, voisiko liimapuupalkki ratkaista ongelman? En ole lainkaan kokenut teräspalkeissa.

Toivottavasti kuvat ovat jollain tavalla ymmärrettäviä...

Mikä voisi olla riittävä ratkaisu tähän?[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Mahdotonta arvioida pelkkien kuvien perusteella. BirgitSin neuvojen lisäksi ottaisin yhteyttä rakennesuunnittelijaan, joka tarkistaa edellytykset (kattorakenteet, omapainot, tuulikuormat, lumikuorma) luodakseen kestävän ratkaisun.
Vaihtoehto 2 voisi olla, että liimapuupalkeiden toimittaja voisi auttaa laskelmissa (kuten moelven).
Muista, että kantaviin rakenteisiin interventio vaatii rakennusilmoituksen ja aloitusluvan kaupunkisuunnittelukunnalta. Useimmiten he vaativat myös sertifioidun vastuullisen valvojan.


Yst. terv.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
Nickodemussnickrar ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Odottaessasi jonkun asiantuntevamman henkilön vastausta, voit ladata suunnitelmien luonnokset, kuten poikkileikkauspiirustuksen, ja kertoa, milloin talo on rakennettu ja millä lumivyöhykkeellä se sijaitsee.
Talo, joka on rakennettu vuonna 1959, sijaitsee lumivyöhykkeellä 1.5. Ilmeisesti melko pieni lumimäärä, ymmärtääkseni.
Liitän kuvan, jossa on kerroksen piirustus. Seinät eivät ole ”täytettyjä” piirustuksessa, ja ymmärtääkseni "täytetyt" seinät merkitsevät piirustuksessa kantavia seiniä. Mutta tämä voi olla poikkeus.
 
  • Ritning över våningsplan i ett hus byggt 1959. Visar rum som sovrum, kök, badrum och vardagsrum med väggarnas layout.
N Nickodemussnickrar sanoi:
Talo, joka rakennettiin vuonna 1959, sijaitsee lumivyöhykkeellä 1.5. Ilmeisesti aika pieni lumimäärä, mitä ymmärrän.
Liitän mukaan kuvan kerrospohjapiirroksesta. Piirustuksessa seinät eivät ole ”täytettyjä”, ja mitä ymmärrän, niin juuri ”täytetyt” seinät merkitsevät kantavia seiniä piirustuksessa. Mutta, tämä voi olla poikkeus.
Katon tyyppi?
Missä kulkevat kattotuolit?
 
T Tooompaaa89 sanoi:
Millainen katto?
Missä kattotuolit kulkevat?
Siniset viivat merkitsevät, missä katto kulkee ja vihreät näyttävät, missä kattotuolit sijaitsevat.
 
  • Rakennuspiirros, jossa siniset viivat näyttävät katon sijainnin ja vihreät viivat näyttävät kattotuolien paikan.
Taloa on laajennettu vähintään kerran. Arvelen, että viimeisin laajennus on vuodelta 1959, kun taas alkuperäinen talo on vanhempi, koska siinä näyttää olevan puurunkoinen rakenne. Minun täytyy kuitenkin muuttaa mielipidettäni. Merkitsemäsi seinä on kantava. Sen voi korvata palkilla ja kahdella pilarilla. Mitat eivät välttämättä ole pelottavan suuret, koska aukon koko on rajallinen.
 
  • Tykkään
datja ja 1 muu
  • Laddar…
Tehokas tapa poistaa kantava seinä on ostaa teräksinen T-palkki, joka asennetaan kattoon ylösalaisin. Jos haluat poistaa pylväät päistä, nekin täytyy upottaa (seiniin).

aikamoinen työ tunkin, lautojen ja Fein-monitoimisahan kanssa. Mutta hyvä siitä tulee.
 
H hackatall sanoi:
Tehokas tapa poistaa kantava seinä on ostaa T-palkki teräksestä, joka upotetaan kattoon ylösalaisin.
.
Eikö H-palkki ole parempi?
 
T-palkki voi olla hyvä joissakin tilanteissa (lyhyempi jänneväli/pienempi kuorma), mutta tuskin tässä. Ilman tarkkoja tietoja kuormituksista tarvitaan vähintään HEA 140. Se on jäykempi kuin suurin T-palkki.
 
J justusandersson sanoi:
Talo on laajennettu ainakin kerran. Arvaan, että viimeisin laajennus on vuodelta 1959, kun taas alkuperäinen talo on vanhempi, koska siinä näyttää olevan plankstomme. Minun täytyy varmaan muuttaa mielipidettäni. Merkitsemäsi seinä on kantava. Se voidaan korvata palkilla ja kahdella pilarilla. Mitat eivät tarvitse olla pelottavia, koska aukon koko on rajallinen.
Miten hitossa näet, että se on plankstomme?!?! Täysin oikein, mutta miten näet sen?
 
Koulutus, ikä ja kokemus... Kuvat paljastavat sen. Puutavaran mitat ja tapa käyttää sitä. Puutavaran ikä ja luonne. Mänty, jossa on paljon sydänpuuta. Vanha puutavara. Kaikki viittaa siihen, että alkuperäinen talo on rakennettu ennen vuotta 1950.
 
  • Tykkään
  • Rakastan
Maria T ja 9 muuta
  • Laddar…
N Nickodemussnickrar sanoi:
miten näet, että se on lankkurunko?!?! Aivan oikein, mutta miten näet sen?
Jos ulkoseinissä ja myös väliseinissä on lankkurunko, niin onneksi olkoon! Jokainen lankku lisää kantavuutta. Suuri ero verrattuna kehysrunkoon, jossa on enimmäkseen ilmaa.

Kutsu konstruktööri katsomaan. He ymmärtävät sen viidessä minuutissa. Se liittyy lumikuormaan, mutta myös kattokulmaan, kateaineen painoon tai keveyteen, kattoristikon malliin, onko kantava vai ei, ristikoiden jänneväliin eli huoneen leveyteen.

Seinä, jonka haluat purkaa, vaikuttaa talon kokonaiskantavuuteen. Mutta se ei ole sama asia kuin että se on elintärkeä kantava seinä. Olen eräänlainen kokenut amatööri, joka on tehnyt paljon vastaavaa kuin mitä haluat tehdä, ja kun katson kuvia, niin seinä näyttää liian kapealta ollakseen sydänseinä. Mutta jos se olisi, sen voi ratkaista tyylikkäällä ja hyvällä tavalla. Kuten sanottu, ammattilainen huomaa tämä nopeasti.
 
  • Tykkään
Nickodemussnickrar
  • Laddar…
N Nickodemussnickrar sanoi:
miten ihmeessä näet, että se on runko?!?! Ihan oikein, mutta miten näet sen?
Justusanderson on foorumin itsestäänselvä asiantuntija kaikessa sellaisessa. Kun me muut vastaamme, ajattelemme aina taustalla "Mitä Justus olisi sanonut?" :)
 
  • Tykkään
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.