Hei.

Olen äskettäin ostanut ensimmäisen asunto-osakkeeni ja olen huomannut, että siinä on hieman isompi reikä seinässä sähkörasian kohdalla sekä useita melko rumia reikiä seinässä laajennuspulteilla. Haluan korjata reiät, mutta en tiedä miten se tehdään.

Kuva 1 on reiästä sähkörasian kohdalla.
Sähköpistorasia seinässä, jossa on suuri reikä sen vieressä. Johtoja menee reiästä, ja seinä näyttää murenevalta.

Seinä on betonia. En tiedä paljoa betonista, mutta arvaan, että se on kevytbetonia. Seinä murenee, jos koskee reikään. Mielestäni sähkörasia ei ole kovin tiukasti kiinni, vaan sitä voi kevyesti heiluttaa. En tiedä, miten voi korjata reiän kauniisti ja pitää sähkörasian, kun sinne menee johto reiän läpi. Onko helpompaa luopua sähkörasiasta? Tuleeko se vain ruuvata irti vai piileekö sen alla jotain muuta? Millä voin täyttää reiän kauniisti?

Kuva 2 ja 3 ovat rei'istä laajennustulpilla. Miten saan tulpat irti? Millä voin täyttää reiät niin, että siitä tulee kaunista?

Betoniseinä, jossa on kolme reikää ekspanderipulteille. Reiät ovat eri kokoisia ja seinän pinta näyttää hieman murenevalta.
Seinässä kaksi reikää; ylempi lohkeama ja alempi sähköjohdon ympärillä. Betoni näyttää murenevalta.

Muuta:
Olen ajatellut repiä vanhan tapetin alas ja sen jälkeen vuokrata jonkun, joka voi tasoittaa seinät sen jälkeen, kun reiät on korjattu (asunto on 21 neliömetriä, joten arvaan, että on halvempaa vuokrata joku tasoittamaan kuin vuokrata laitteita ja yrittää itse?). Uskotteko, että tasoite tarttuu hyvin seiniin, vaikka ne murenevat? Tasoittamisen jälkeen ajattelin maalata asunnon itse (onko se halvempaa niin arvon mukaan?).

Olen opiskelija ja minulla ei ole paljon rahaa, mutta haluan, että se tehdään kunnolla ja kauniisti. Voitte mielellään kommentoida, jos olen ajatellut jossain kohtaa väärin. En ole koskaan aikaisemmin remontoinut. Voitte myös mielellään antaa vinkkejä jostain Lundissa, joka voi tasoittaa kunnolla ja mielellään edullisesti.

No niin, katsotaanpa.. Aloittaisin sähköpistorasiasta, mutta tässä haluan nostaa varoittavan sormen, kyllä, rasia on takana ja jos tunnet olosi epävarmaksi alueella, sinun tulee ottaa pätevä sähköasentaja, helppo työ mutta monia riskejä. Kun se on purettu, tulet näkemään reiän koon, se näyttää hieman syvältä täytettäväksi tavallisella hiekkatasoitteella, mutta akryylipohjainen kevyt tasoite kuten OneFill casco voi täyttää jopa 5 cm. Tällä voit myös tasoittaa reiät seinään.

Tulppa ei näytä olevan laajennustulppa, ruuvaa ruuvi muutaman kierroksen ja vedä sitten ruuvia sopivalla työkalulla.

Seinäpinnoille laittaisin perustuksen tavallisella pohjamaalilla ja sen jälkeen tapetoisin uudistustapetilla kuten Easy Cover.

Onnea matkaan!

Ottaen huomioon, miltä pistorasian asennus näyttää, en ole ollenkaan varma, että sen takana on rasia, jos siellä olisi rasia, sen pitäisi myös olla kunnolla kiinni (ainakin jos rasia on kunnolla kiinni...). Pahimmassa tapauksessa se voisi olla ketjutettu toiseen pistorasiaan, mutta todennäköisesti ei. Teoriassa myös kaapeli, joka tulee ulos, voisi olla ketjutus toiseen pistorasiaan tai vastaavaan (eli sähkö jatkaa tämän pistorasian kautta, ei tule siihen kaapelin kautta, jonka näemme). Mihin kaapeli johtaa?

Olisin antanut levittää tasoitetta kuten olet suunnitellut, mutta olisin luultavasti antanut myös maalarin maalata, ajattelen, että se ei pitäisi olla suuri kustannus ja oikeastaan vasta kun se on maalattu, nähdään miltä se näyttää. Jos maalaat itse, maalari saattaa syyttää huonosta työstäsi, jos se ei näytä hyvältä.

P pjkw sanoi:
Kun otetaan huomioon, miltä pistorasian asennus näyttää, en ole lainkaan varma, että sen takana on rasia, jos siellä olisi, sen pitäisi lisäksi istua hyvin (ainakin jos rasia on kunnossa...)
Pahimmassa tapauksessa se voisi olla kytkentä toiseen pistorasiaan, mutta luultavasti ei.
Teoriassa voisi myös olla niin, että ulos tuleva kaapeli on kytkentä toiseen pistorasiaan tai vastaavaan (eli sähkö kulkee tämän pistorasian kautta eteenpäin, ei tule siihen tämän nähdyn kaapelin kautta). Minne kaapeli johtaa?

Olisin antanut tasoittaa, kuten ajattelet, mutta olisin antanut myös maalata, ajattelen, että se ei pitäisi olla kovin kallista ja oikeastaan vasta maalattaessa näkee, näyttääkö se hyvältä. Jos maalaat itse, maalari saattaa syyttää sinua huonosta työstä, jos se ei näytä hyvältä.
Kun sanot sen nyt... tuo pintavetoinen johdotus näyttää vähän epäilyttävältä, joten myös taustapuoli varmaan tekee niin.

Kiitos paljon vastauksistanne! On paljon helpompaa ja turvallisempaa, kun on joku, jolta kysyä :) Aion tarkistaa, minne kaapeli johtaa ja tutkia, mitä on kotelon sisällä, mutta minulla on paljon muuta tehtävää asunnossa, plus tentti tällä viikolla, joten palaan asiaan, kun tilanne rauhoittuu vähän. Kiitos myös vinkistä antaa maalarin maalata, se kuulostaa järkevältä!

P pjkw sanoi:
Kun otetaan huomioon, miltä pistorasian asennus näyttää, en ole lainkaan varma, että sen takana on rasia, jos sen takana olisi rasia, sen pitäisi lisäksi olla hyvin paikallaan (ainakin jos rasia on hyvin paikallaan...)
Pahimmassa tapauksessa se voisi olla myös jatkoyhteys johonkin toiseen pistorasiaan mutta todennäköisesti ei.
Teoriassa voisi olla myös niin, että ulos tuleva kaapeli on jatkoyhteys toiseen pistorasiaan tai vastaavaan (eli sähkö jatkaa tämän pistorasian kautta, ei tule siihen kaapelilla, jonka näemme). Mihin kaapeli johtaa?

Olisin antanut levyttää kuten ajattelet, mutta olisin ehkä myös antanut maalarin maalata, ajattelen, että sen ei pitäisi olla suuri kustannus ja oikeastaan vasta kun on maalattu, näkee, näyttääkö se hyvältä. Jos maalaat itse, ehkä maalari syyttää huonoa työtäsi, jos se ei näytä hyvältä.
Nyt olen tarkistanut, mistä kaapeli tulee. Se tulee toisesta pistorasiasta, jota kutsun pistorasiaksi 2. Pistorasia 2 on tukevasti kiinni seinässä eikä siitä mene ulos muita kaapeleita. Sen vieressä ei myöskään ole suurta reikää, vaan kaapeli menee ulos pistorasia 2:n muoviosasta pienestä reiästä.

Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä on jatkoyhteys. Pistorasia 2 on lähempänä sähkökaappia ja näyttää hieman siistimmältä, joten sen perusteella voisi ehkä arvata, että pistorasia 2 on 'normaali' pistorasia, kun taas reiällinen pistorasia on lisätty jälkikäteen ja saa sähkön pistorasiasta 2.

Anna henkilön, joka suorittaa tasoitustyön, korjata nämä pienet asiat. Hän irrottaa pistorasian kannen ja täyttää esimerkiksi nopeasti kovettuvalla jauhetasoitteella. Pulteista hän katkaisee ylimenevän osan tasoitteen avulla, jos ne ulkonevat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.