Itse rakentamani autokatos ei ole yhtä vakaa sivusuunnassa kuin toivoin. Se seisoo tukevasti, mutta sitä voi hieman keinuttaa sivuttain, jos vetää pylväistä...

Ratkaisu on tukea asettaminen 4 pylvääseen kummallakin puolella 6 m pitkää autokatosta (joka on kiinni varastossa takaosassa).

Koska kattotuolit ja pylväät eivät ole samassa kohtaa, kiinnitän säännön kattotuolien alapintaan, jotta tuki voidaan kiinnittää pylvään korkeudelle. Mutta miten kiinnitän tuen parhaalla tavalla 90x90 liimapuupylvääseen??

• Käsi pitelee puupalaa, taustalla näkyy carportin puurakenteita ja köysi.
Parrutassuoja tai joku tyylikkäämpi oma taontakiinnike riippuen siitä, mikä sopii ulkonäöltään parhaiten.

Voiko sen laittaa toiselle puolelle?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sanoi:
Palkkikenkä tai joku siistimpi oma taontakiinnike riippuen siitä, mikä sopii ulkonäöllisesti.

Voiko sen laittaa toiselle puolelle?
Mitä tarkoitat toisella puolella?

Palkkikengät ja ankkuriruuvi tekevät siitä kyllä vakaata, mutta eivät ehkä kaikkein esteettisintä. En ole mikään taitava seppä:geek:

Näyttää siltä, että tolpan takaosa näyttäisi olevan linjassa kattotuolin kanssa ja välissä on 45.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sanoi:
Mielestäni näyttää siltä, että tolpan takaosa on linjassa kattokaaren kanssa ja välissä on 45
Ahh joo, juuri se todennäköisesti on, mutta muilla tolpilla/kattokaarten kohdalla se ei näytä menevän samalla tavalla.

Edit, nyt kun katson itse laittamaani kuvaa, ei siinä näykään kattokaarta vaan puutavaraa seinäpaneelien kiinnitykseen...

Magnus E K
Olin sahannut vinosti oikeaan kulmaan ja sitten vain kiinnittänyt pitkällä voimakkaalla puuruuvilla, yksi strävan alareunasta ja yksi yläreunasta. (Ei aavistustakaan, onko tämä "oikea" tapa tehdä.)

Magnus E K Magnus E K sanoi:
Olisin sahannut viistoon oikeassa kulmassa ja sitten vain ruuvannut pitkillä vahvoilla puuruuveilla, yhden tuen alareunasta ja yhden yläreunasta. (Ei aavistustakaan, onko tämä se tapa, jolla "pitäisi" tehdä.)
Olen myös ajatellut sitä ratkaisua, mutta en ole varma, onko siinä oikea kestävyys.

Magnus E K Magnus E K sanoi:
Olisin sahannut vinosti oikeassa kulmassa ja sitten vain ruuvannut pitkien, voimakkaiden puuruuvien avulla, yksi tuen alaosasta ja yksi yläosasta.
Juuri niin. Olisin ottanut pisimmän ja paksuimman ruuvin, joka sinne menee, ehkä jossain koossa 8x200, yläosaan, ja kaksi pienempää alaosaan, ehkä 6x100.

On tärkeää varmistaa, että vinotuen syykulku menee enemmän tai vähemmän tasapinnalta tasapinnalle, jotta minimoidaan riski, että tuki halkeaa ruuvista.
Koska olen vanhan koulukunnan kannattaja, poraisin myös esireiät ruuveille riskin minimoimiseksi.

• Tykkään
Buford
  • Laddar…
Olen samaa mieltä aiemmasta viestistä. Kuormat eivät varmaankaan ole niin suuria, etteikö vahvat ruuvit riittäisi. Voi myös harkita vahvoja (enimmäkseen ulkonäön vuoksi) 135 asteen kulmarautoja, jotka ruuvataan alapuolelta, tai vaihtoehtoisesti litteää rautaa sivuilta. Keskittyisin kulmaan liimapuupalkin ja - pilarin välillä ja miettisin toista ratkaisua päätyseinälle. Minkä, en voi arvioida vain kuvan avulla.

Lopulta valitsin käyttää rakastamiani ankarskruv kiinnittimiä kiinnittääkseni tuet. Täysin jäykkä se ei kuitenkaan ole, mutta ehkä en voi laskea sen varaan??

T
Buford Buford sanoi:
Itse rakennettu autokatos ei ollut sivusuunnassa niin vakaa kuin toivoin. Se seisoo vakaasti, mutta sitä voidaan "keinuttaa" hieman sivusuunnassa, jos nykäisee pylväistä...

Ratkaisu on kiinnikkeet neljän pylvään kohdalle kummallekin puolelle 6 metrin pituista autokatosta (kiinnitetty varastoon takaosassa).

Koska kattotuolit ja pylväät eivät ole samassa paikassa, kiinnitän säännön kattotuolien alaosaan niin, että tuki voidaan kiinnittää kunkin pylvään korkeudelle. Mutta miten kiinnitän tuen parhaiten pylvääseen, joka on 90x90 liimapuu??
Läpikulkeva M10 - 12 vaunupultti on yleensä hyvin tukeva. Tässä tapauksessa käyttäisin varmaan kahdentoista millimetrin pulttia, koska sanot, että voit liikuttaa rakennetta käsin ja koska sinun pitää mennä paksun liimapuun läpi. Jos löydät leveitä ja paksuja nelikulmaisia prikkoja, on hyvä, koska ne jakavat voiman pultista laajemmalle alueelle eikä ne painu niin syvälle puuhun vedettäessä. Muuten piikkilevyä ja ankkurinauloja.

Et voi odottaa, että rakenne on täysin jäykkä. Tällöin vinotuet täytyisi ulottua aivan maahan asti, (mutta silloinhan et pääsisi sisään).

Oldboy Oldboy sanoi:
Et voi odottaa, että rakenne on täysin jäykkä. Sitä varten vinotukien pitäisi ulottua aivan maahan asti, (mutta silloin et pääsisi sisään).
En ole koskaan saanut iloa yrittää liikuttaa autotallia aiemmin, joten minulla ei ole mitään mihin verrata. Mutta nyt tukien kanssa se tuntuu ehdottomasti vakaalta, vaikka se ei olekaan täysin kova, mikä selittyy sinun kirjoituksellasi. Joten minun on oltava tyytyväinen :)

Aivan. :)

Minulla on "traktoritalli", joka on nykyään osa ulkoilukarsinaa hevosillemme. Samanlainen rakenne, jossa katto on tolppien päällä. Koska se on pieni rakennus, P x L x K noin 4x2,5x2 m, niin myös sään ja tuulen aiheuttamat rasitukset ovat suhteellisen pieniä. Se on kiinnitetty takareunaan vajassa. Kuitenkin se kokee nyt suuria sivuttaisrasituksia, kun hevoset hierovat itseään tolppia vasten, erityisesti keväällä ja syksyllä, kun ne tiputtavat karvaansa ja kasvattavat uuden. Kuvittele noin 400 kg nelivedolla, kun hevonen kääntää takapuoltaan yli metrin korkeudella ja painaa tolppia... Se aiheuttaa paljon narinaa... Mutta siitä huolimatta se on kestänyt nyt 19 vuotta. Puu on sitkeää!
Joten sen pitäisi olla kunnossa, vaikka se ei olisi kalliovakaa. :)

• Tykkään
Buford
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.