Rakennan portaita kuvan mukaan. Kaksi portaikkokokonaisuutta, joissa välitaso keskellä.
Piirsin porrastuet ja tilasin ne tehtaalta saadakseni kaikki kulmat tarkasti. Nämä on, kuten näette, asennettu ja sen jälkeen olen päällystänyt kaiken alapuolelta kipsillä.
Tällä hetkellä portaissa on väliaikaiset askelmat. Olen sahaamassa ja lakkaamassa sekä nousu- että astinaskelmia 40 mm tammesta, sahattu liimapuulevyistä. Tämä tulee olemaan upeaa.
Askelmat asetetaan alaosan kuvan mukaisesti, samalla tavalla kuin väliaikaiset ovat jo asennettu.
Olen jäänyt pähkäilemään itse asennuskysymystä. Askeleet on sahattu niin tarkasti kuin mahdollista samoilla mitoilla kuin porrastuet. Mutta jokin pieni ero voi olla 🤔
Astinaskelman ulkoreunan tulee linjata tarkasti nousuaskelman kanssa, jotta se näyttää sivulta katsottuna "suoralta Z:ltä". Haluaisitteko laittaa sinne pieniä metallipiikkejä, jotka pitävät sen yhdessä?
Pitäisikö minun liimata tukipalkkien ja askelmien välille? Puuliimaa?
Itse ajattelin, että kaikki askelmat on ruuvattava. Voisin käyttää metallikulmia, kaksi per askelma joka kulmassa, ja kiinnittää ne alapuolelle.
Tai vastaava ratkaisu pienillä puupaloilla, esim. 30 x 30 mm, jotka ovat yhtä pitkiä kuin askelmat ovat leveitä. Esiporaa nämä ja ruuvaa kiinni.
En halua ruuvata näkyvästi. En myöskään ruuvata ylhäältä poraamalla reikiä ja laittamalla puutappeja reikiin.
Onko jollain kokemusta samankaltaisesta projektista ja voi antaa vinkkejä?
Narinoiden välttäminen on tärkeää. Kun olen asentanut valmiita portaita asiakkaille, on usein niin, että siellä on uritetut porrastuet, joihin astinaskelmat tulevat, ja silloin niitä päiden vahaaminen estää narisemisen. Tämä tuntuu loogiselta, mutta ei ole aivan sama asia minun tapauksessani.
Säysteenkannattajat on asetettu uppo-uurretuille paikoille tasoaskelmien alapuolelle ja sitten ruuvattu kiinni alemmasta reunasta. Ostimme portaiden asennuksen tilauksen yhteydessä, ja puuseppä sanoi, että hän oli laittanut silikonikaistaleen uraan ja sitten painanut säystin kunnolla ylös kiinnittäessään sen.
En ole täysin tyytyväinen asennukseen, koska meillä on jonkin verran narinaa, ja luettuani portaista olen ymmärtänyt, että aiemmin säysteen yläreuna veistettiin usein lievästi kaarevaksi juuri narinan välttämiseksi. Käsitykseni mukaan portaissamme tasoaskelmien kuormitus ja lievä taipuminen saa ne hankaamaan säysteen yläpintaa, mikä aiheuttaa narinaa, joten olen harkinnut säysteen irrottamista, niiden lievää kaarevaa hiomista ja uudelleen asentamista nähdäkseni, tekeekö se eroa.
Ehdotus on esitetty priorisointikomitealle päätettäväksi, mutta toistaiseksi puutarhasuunnittelu, tapetointi ja viimeisen makuuhuoneen maalaaminen sekä ovenkarmin (sic!) maalaus on katsottu tärkeämmäksi kuin portaan narinasta eroon pääseminen... 🙄
Jonkin kiinnittäminen, joka pitää säysteen linjassa tasoaskelman yläreunan kanssa, vaikuttaa järkevältä, ja jos et voi tehdä uraa tasoaskelmaan, ehkä jonkinlainen tappi olisi sopiva ulkoreunaan tai palat, jotka voi ruuvata kiinni. Lisäksi on suositeltavaa, että tasoaskelmassa on ylimenevä osa ja ei täysin suoria kulmia, sekä käytettävyyden että ulkonäön vuoksi. (vaikka ulkonäkö onkin subjektiivinen)
Meidän askeltasomme ovat jyrsittyihin uriin alatasojen alapuolella ja sitten ruuvattu kiinni alatasoon alareunassa.
Me ostimme portaiden asennuksen, kun tilasimme sen, ja kyseinen kirvesmies kertoi laittavansa silikooniviivan uraan ja puristaneensa nousutason kunnolla ylös, kun hän ruuvasi sen kiinni.
En ole täysin tyytyväinen siihen asennukseen, koska portaissa on jonkin verran narinaa, ja luettuani vähän portaista olen ymmärtänyt, että ennen vanhaan usein höylättiin nousutason yläreuna hieman kaarevaksi, jotta vältettäisiin juuri narina.
Kuten olen käsittänyt sen meidän portaissa, se on silloin, kun alataso kuormitetaan ja taivutetaan alas hieman, jolloin se hiertää nousutason yläosaa vasten ja aiheuttaa narinaa, joten olen harkinnut, että puran nousutasot höylätäkseni ne hieman kaareviksi ja asennan uudelleen nähdäkseni, tekeekö se eroa.
Ehdotus on tullut priorisointikomitean käsiteltäväksi, mutta toistaiseksi puutarhasuunnittelu, tapetointi ja viimeisen makuuhuoneen sekä ovikehysten (sic!) maalaus on katsottu olevan tärkeämpää kuin portaiden narinan poistaminen... 🙄
Asettaaksesi jotain, joka pitää nousutasot kohdillaan yläreunan kanssa, näyttää olevan järkevää, ja jos et voi tehdä uraa alatasoon, ehkä jonkinlainen tappi on oikea reunassa tai lohkot, johon ruuvata.
Sitten on suositeltavaa, että alatasossa on ylite ja ei täysin teräviä kulmia, sekä miten portailla kuljetaan että ulkonäön vuoksi. (vaikka juuri ulkonäkö on subjektiivista)
Hyviä ajatuksia ja pohdintoja.
Onko teillä portaat, joissa askeleet ovat vangstycken välissä tai päällä?
Nousutason, joka työntyy ylös alatasossa olevaan jyrsittyyn uraan, on tietysti tilaa yläreunan höyläämistä varten, kuten sanot. Vaikeampaa minun tapauksessani, missä kaiken täytyy olla näkyvissä. Mutta varmasti olisin voinut olla "napilla" nousutasossa, joka meni alatasossa olevaan uran sisään. Paljon työtä saattaa se kuntoon, kun ei ole käytössä tietokoneohjattua jyrsinkonetta. Mutta ennen kaikkea se on nyt liian myöhäistä. Ala- ja nousutasot ovat jo leikattuina täysin suorakaiteen muotoisiksi paloiksi.
Nousutason alareunan ruuvaaminen alatasojen takaosaan on fiksua, se on yksinkertaista ja hyvää.
Ja koskien ylitä tai ei, ulkonäkö on juuri hyvin subjektiivista... 😂
Onko teillä portaat, joissa askelmat ovat joko vinopalojen välissä tai niiden päällä?
Kun askelmat puristetaan ylös urassa, joka on jyrsin tehty askelmaan, on tietenkin tilaa höylätä yläreunaa, kuten kirjoitat. Vaikeampaa minun tapauksessani, jossa kaiken pitäisi olla näkyvillä. Mutta toki olisin voinut tehdä "tapan" askelmalle, joka menisi ylös urassa askelmaan. Paljon työtä sen toteuttamiseen, kun ei ole tietokoneohjattua jyrsinkonetta. Mutta ennen kaikkea, nyt on liian myöhäistä. Askelmat on jo sahattu täysin suorakulmaisiksi paloiksi.
Kruuvaaminen askelman alareunasta askelmaan takaosaan on fiksua, se on yksinkertaista ja hyvää.
Ja koskien ylitystä tai ei, ulkonäkö on hyvin subjektiivista... 😂
Kyllä, ulkonäkö on subjektiivista, mutta muilla ei ole makua
Kuulostaa siltä, että tuo urajuttu ja lovi takaosassa voisi toimia, jos ei olisi jo valmiiksi leikattua, kysymys on, voiko hieman pyöristää höyläämällä ja puristaa ylös asennettaessa niin, että se on koko ajan jännityksessä ja tekisikö se mitään eroa... melkein kannattaa kokeilla yhdellä askelmista.
Muuten ehkä vahaaminen riittää, jotta saadaan hieman "suksivoidetta" ja ei narise?
Meidän portaassa toisen puolen askelmat ja askelmat ovat upotettu vinopaloon ja toiset "päällä" koska se on U-portaikko, joka on avoin yhdeltä puolelta seinää vasten. Ensimmäisen ja toisen loikan ulkopuolella on ylitys oikealla puolella askelmia ja viimeisellä loikalla on ylitys vasemmalla puolella, koska se on seinää vasten. Se on laskettu alhaalta ja kääntyy vasemmalle, kun menee ylös.
Jos laitat keksit askel- ja nousupinnan väliin, ohjaus on valmis eikä tarvitse kiinnittää mitään toiseen. Tämä ei ratkaise mahdollisia nitinöitä taipumisen vuoksi kuitenkaan. (Se, mikä ratkaistaisiin kevyesti kaartuvalla nousupinnan yläosalla, vanhempien kirjoitusten mukaan, joita olen lukenut. En ole kuitenkaan testannut sitä käytännössä.) On riski, että se luo nitinöitä, jos keksit eivät ole liimattuina, ja on epätodennäköistä, että liima kestää pitkään...
Tiedän, että oli joku toinen ketju aikoja sitten täällä Byggahusissa, joka puhui siitä, miten portaat pitäisi asentaa vangeihin selityksineen, missä niiden pitäisi olla tiukat ja missä niiden ei pitäisi olla tiukat sekä kiilauksista ja nauloista/ruuveista nitinöiden välttämiseksi... mutta en muista, mikä se oli
Odotan vähän ja toivon lisää viisaita ideoita tässä ketjussa.
Sitä vastoin kuivahtanut puuliima on erittäin vahvaa. Usein vahvempaa kuin itse materiaali, kuten huomaa kun yrittää purkaa asioita ;-)
Kyllä, ei ole epätodennäköistä, että joku, joka osaa jotain, vilkaisee nyt kun ketju ei enää ole "vastaamaton" 🤪
Tiedän, että liima on vahvaa, mutta tavallinen valkoinen liima ei ole niin joustavaa ja voima tulee pitkin liimasaumaa, mikä voi aiheuttaa sen irtoamisen. Tai että kuidut irtoavat. Tulee hyviä neuvoja täällä, aina oppii jotain uutta. 👍
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.