Ajattelin rakentaa seinän, jossa on ovi, piilottaakseni varaston etuoven vierestä. Ajatuksena on rakentaa seinä standardikehikosta ja päällystää se OSB/rakennuslevyillä sekä laudoilla etupuolelta, jotta se näyttäisi hienommalta.
Mikä on paras tapa kiinnittää rakenne? Katsoessani ympärilleni näyttää siltä, että kaikki videot suosittelevat kiinnittämään sekä lattiaan että kattoon, mutta se ei tule toimimaan tässä tapauksessa, koska katto on peltikatto. Riittääkö, että kiinnitän lattiaan, oikeaan pilariin sekä vasemmalla ylhäällä olevaan vinoon palkkiin? (Katso kuva) Pitäisikö minun lyödä nauloja viistosti vai onko parempi käyttää kulmarautoja? Pitäisikö minun jättää koko lattiapuu vai pitäisikö minun sahata se pois oven kohdalta?
Olen noviisi rakentamisessa, mutta ajattelin, että tämä pitäisi pystyä tekemään itse, joten kaikki vinkit ja neuvot, joita voitte antaa, otetaan mielellään vastaan.
Olin tyytyväinen sääntöjen asettamiseen seiniin ja lattiaan. Etäisyys on niin lyhyt, että jos kiinnität säännön ylhäältä seinästä seinään, voit sitten ruuvata sen kiinni. Olisin luultavasti tyytynyt sääntöihin ja sitten asettanut (pontattua) puutavaraa ulospäin ja jättänyt levyn pois. Jos sen on tarkoitus olla vain siisti ulkopuolelta, mielestäni levy vaikuttaa "ylilyönniltä".
Jos et anna lattian säännön olla oviaukossa, vältät kompastumisriskin, mutta se on täysin tottumiskysymys. Pieni "kynnys" voi toisaalta tehdä ovien rakentamisesta helpompaa. Ovi ei voi mennä ihan alas asti, sillä silloin vaarana on, että se kieroutuu ja jää jumiin. Pienen kynnyksen etuna on, että saat luonnollisen pysäyttimen ovelle sisäänpäin.
Olisin tyytynyt asettamaan säännöt seinille ja lattialle. Se on niin lyhyt matka, että jos kiinnität säännön ylhäältä seinästä seinään, voit sitten ruuvata sen kiinni. Olisin lisäksi tyytynyt pelkkiin sääntöihin ja sitten asettanut (spontaanin) puutavaran ulospäin ja jättänyt levyn pois. Jos se vain pitää näyttää hyvältä ulospäin, mielestäni levy vaikuttaa "overkillilta".
Jos et anna lattian sääntöjen olla oviaukossa, vältät kompastumisriskiä, mutta se on täysin tottumuskysymys. Pieni "kynnys" voi toisaalta helpottaa oven rakentamista. Oven ei tarvitse mennä aivan alas asti, koska silloin on vaarana, että se taipuu ja jumittuu. Pienen kynnyksen etuna on, että saat oven sisäänpäin luonnollisen pysäytyksen.
Kiitos.
Vaikuttaa siltä, että kynnys on paras/helpointa vaihtoehto, joten ehkä voi ostaa valmiin oven + karmin ja asentaa sen sinne sen sijaan, että rakentaisi oman.
Valmis ulko-ovi on melko raskas, joten jos ostatte valmiin oven, tulee se ottaa huomioon myös rakenteessa.
Olin rakentanut oven pontatusta puusta ja z-rungosta. Karmia en käyttänyt, vaan pelkkää runkoa.
Mutta jos haluatte enemmän "oikean" seinän, asettaa se aivan toisenlaiset vaatimukset koko rakenteelle, sanoisin.