Mikael_L
Minulla on tämä liimapuupalkki mitoissa 115x315, ja haluan leikata sen 45° kuvan mukaan. Ja on melko tärkeää, että kulma on oikea ja pinnat suhteellisen siistit.

Vinkkejä, miten minun pitäisi edetä, kiitos.
Limittäinen liimapuupalkki, koko 115x315, asetettuna lattialaattojen ja sinisen maton päälle. Punaiset merkit osoittavat 45° kulman leikkuulinjan.

Sirkelsaha molemmilta puolilta ja sitten puukäsi­saha siihen osaan, mihin sirkelsahalla ei pääse?
Puukäsi­saha ohjautuu hyvin sirkelsahauksen avulla.

/ATW

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Menisin ensisijaisesti puusepänverstaalle tai sahalaitokselle ja ostaisin palvelun. Jos tekisin sen itse, asettaisin uppoamissahan täydelle syvyydelle ja 45 asteen kulmaan ja ohjainkiskon avulla leikkaisin molemmilta pitkiltä sivuilta. Keskelle jäävän osan leikkaisin käsisahalla. Viimeistelisin hiomapalalla!

Mikael_L
maxiq sanoi:
Menisin ensisijaisesti puusepänverstaalle tai sahalaitokselle ja ostaisin palvelun. Jos tekisin sen itse, asettaisin upotussahan täydelle syvyydelle ja 45 asteeseen ja katkaisin ohjainkiskon avulla molemmilta pitkiltä sivuilta. Keskelle jäänyt osa otan käsisahalla. Viilaan sileäksi hiomakivellä!
Minulla on upotussaha kiskolla.
Ja juuri tämä ratkaisu on paras, mitä olen tähän mennessä keksinyt, piirrän ja merkitsen erittäin huolellisesti ennen ja sahaan sitten niin syvälle kuin mahdollista.

Mutta onko jotain parempaa tai siistimpää?

ps "tarkka" kulma on tärkeämpi kuin pinta, luulen.

Viileempi? No, se olisi pentylstubin silloin :p
Lisää muutama cm pituuteen, kun leikkaat kulman, jos se ei onnistu heti, niin saat muutaman yrityksen lisää. Leikkaa sitten toinen (suora) pää oikeaan pituuteen.

jos rakentaa/valmistaa kulmarasia (metallista?) mukautetuilla mitoilla, luulen että saisi erinomaisen tuloksen.`

/ATW

• Tykkään
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
ArneTW sanoi:
jos rakentaa/valmistaa gerlaatikon (metallista?) mukautetuilla mitoilla, luulen, että saisi erinomaisen tuloksen.`

/ATW
Entä käsisahalla?

Mikael_L sanoi:
Ja käsisahausko?
Joo, sitä ajattelin. Löytyy varmasti jokin japanilainen hienosaha, joka antaa hyvän leikkauksen.
Kuinka pitkä terä on tigersågissa?

/ATW

Olin juuri kertomassa vitsin uudesta suurella terällä varustetusta pyörösahasta, selailin Makitan kotisivua ja huomasin, että suurin malli pystyy vain 90 mm 45 asteen kulmassa, ei siis tarpeeksi suuri. Harmi
http://www.makita.se/tool/14922/5143R.html

Mikael_L
Mafellillahan on työkalu:
Mafell-merkkinen ketjusaha, punainen ja harmaa väri, joka on tarkoitettu puutöihin ja rakennusprojekteihin.

Mutta nyt en aikonut ostaa sellaista. Silloin on varmaan sekä helpompaa että halvempaa viedä palkki puusepälle.

Jos leikkauksen tulee olla vierekkäin toisen pinnan kanssa ja sen tulee näyttää siistiltä, kulman on oltava tarkka asteen murto-osia.

Vie se puusepänverstaalle, kuten on jo ehdotettu.

äh, pelkurimaista jättää väliin yksi leikkaus.

Käytä upotuspyörösahaa suunnitelman mukaan ja tee viimeinen käsisahalla. Katkaise pituus toisesta päästä niin ettei ole niin tarkkaa minne vaikea leikkaus osuu.

Ei ole pelkurimaista olla fiksu, mene puusepänverstaaseen.

• Tykkään
Fanjunkarn
  • Laddar…
Uskon, että suoraan sahaamisen ongelmaa liioitellaan hieman. Ennen kuin pistosaha tuli jokaisen omistukseen, pystyi jokainen hoitamaan tämän katkaisun käsisahalla. Nykyään useimmat meistä ovat melko ruosteisia siinä työkalussa, joten täytyy hankkia vähän tukea. Joko ehdotetulla vannesahalla tai pienillä tukipaloilla, joiden avulla sahata. Lisäksi osta uusi käsisaha tätä katkaisua varten, niin se käy helposti.

• Tykkään
fahlis
  • Laddar…
S
Äh, tuon viillon voisin tehdä kirveellä ja silmät sidottuina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.