O
Anteeksi eräälle eksyneelle puusepälle, joka on hieman ymmällään rakennuspuusepänsekasessa maailmassa. Minulla on pieni vaja, jossa on 45x145 mm rankarakenne. Korkeus on noin 250 cm ja keskellä on vaakasuoria roilot. Haluaisin vahvistaa koko rakennetta, joka on hieman huojuva, leikkauskuormitusta (tuulikuormaa) vastaan ja pohdin, miten parhaiten kiinnitän vinotuet rankaväleihin. Tuntuu, että nurkkahahlot ja sormiliitokset ovat melko kaukaisia.

Mitta, lyhyt sivu ulkona, leveä puoli sisään?
Rankarungon etureunassa, keskellä, sisimmissä?
Kiinnitys?
jne...

Viimeksi muokattu:
Muuten voi ruuvata osb/vaneri levyjä runkoa vasten niin ei tarvitse käyttää sakkeleita/tukia

• Tykkään
mgranbom
  • Laddar…
Rei’itetty nauha tekee ihmeitä, jos seinää ei ole tarkoitus päällystää levyillä.

• Tykkään
DSM
  • Laddar…
O
useless useless sanoi:
[linkki]
Reikävyö on yksinkertainen ja kätevä. Ei aiheuta tarpeettomia kylmäsiltoja. Se, mistä olen huolissani, on kestävyys, ds: tukeva puu tuntuu pysyvän paikallaan vielä 50 vuoden kuluttua, mutta entä reikävyö, joka on kiinnitetty kolmella ruuvilla? Olen katsellut hieman erikoisratkaisuja tähän aiheeseen, mutta ne maksavat maltaita:

Isakare Isakare sanoi:
Reikävyö tekee ihmeitä, jos seinää ei ole tarkoitus päällystää levyillä.
Ulkopuolella on pystysuunnassa asennettu tuuletusrimoitus, ja sen päällä vaakasuuntaiset naulausrimat, joihin julkisivu kiinnitetään. Sisäpuolelle asennetaan vaakasuoraan 45x45 mm runkorakenteet lisäeristystä varten. Sen jälkeen tulee muovi ja ohut rima ilmarakoa/asennustilaa varten. Vaikka OSB ja vanerilevyt on tarkoitus asentaa sisimmäksi, olen hieman epävarma, kuinka suuri ero sillä on, mutta ehkä minä vain olen sellainen, joka huolehtii liikaa?

Viimeksi muokattu:
Aiotko laittaa OSB-levyn sisäpuolelle, niin se riittää. Laita yksi levy jokaiseen kulmaan nyt tai käytä hålband.

K
Laitoin 45x95 säännön vinositeeksi räystäissämme. Pidin sitä runkoa vasten, piirsin kulmiin ja merkkasin viivat runkoon siihen missä se kohtasi säännön. Sitten sahasin 45 mm syvälle runkoon ja vinositeen päihin - sopi täydellisesti. Tuntuu kuin oikeaa käsityötä. Jos tarvitaan, kun siellä sitten on osb ja kipsi, sillä ei ole väliä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.