Bioruum

Minä ja avopuolisoni ostimme talon hieman yli vuosi sitten. Talon kellarissa on pienempi huone, joka mielestäni sopisi erinomaisesti bioruumiksi. En ole koskaan aikaisemmin rakentanut bioruumia tai tehnyt mitään vastaavaa, joten ajattelin kysyä teiltä neuvoja.

Bioruumin mitat ovat:

Leveys 345 cm
Pituus 462 cm
Korkeus 200 cm

Huone on, kuten sanottu, kellarissa. Seinät on jo vuorattu jonkinlaisella muovipaneelilla, jonka edellinen omistaja on ilmeisesti asentanut. Muoviseinän takana on tavallinen rappaamaton betoniseinä, joka on kellareissa yleinen. Koko lattiapinta on päällystetty klinkkerilattialla. Sisäkatto on päällystetty puupaneelilla. Haluan poistaa kaiken tämän.

Tämän jälkeen haluan (rakentajien avulla):

1. Asettaa sisäseinät (kipsilevyt metallirankoineen) kaikille huoneen seinille. Kotivakuutuksen kautta olen voinut keskustella puhelimitse hieman rakennusinsinöörin kanssa (palvelu, joka kotivakuutuksella on), ja hän kertoi, että välttääkseni kosteusongelmia, minun pitäisi olla ilmaväli betoniseinän ja sisäseinän välillä. Lisäksi pitäisi olla ilmavälit sekä ylä- että alapuolella, missä seinä kohtaa katon ja lattian. Tämän saavuttamiseksi voisin käyttää listoja, jotka päästävät läpi ilmaa/kosteutta.
Kysymys: Pitääkö se, mitä olen kirjoittanut, paikkansa? Onko se toteutettavissa? Saanko kosteusongelmia?

2. Asentaa Ecophone Sombra A alakatto huoneeseen. Korkeus huoneessa on, kuten sanottu, 200 cm nykyisellä puupaneelikatolla. Jos poistan puupaneelin, sen pitäisi antaa lisää senttimetrejä.

Kysymys 1: Ecophone Sombra A voidaan ripustaa ripustusjärjestelmällä. Kun katson Ecophonen kotisivua, näyttää siltä, että Sombra A voidaan ripustaa ripustusjärjestelmällä tai suoraan kattoon. Olen epävarma, kuinka paljon katto laskee silloin. Tietääkö joku? Onko minulla tarpeeksi korkeutta huoneessa, jotta voin käyttää alakattoa, kuten Sombra A?

Kysymys 2: Onko mahdollista asentaa spotteja Sombra A kattoon? Oletan, että se edellyttää ripustusjärjestelmän käyttöä?

Kysymys 3: Voiko kaapeleita vetää Sombra-kattopaneeleiden yläpuolella?

3. Asettaa lattiamatto huoneeseen klinkkerilattian päälle. Olen katsonut netistä ja siellä on hengittäviä mattoja, jotka toimivat kellarissa ja jotka päästävät kosteuden läpi. En usko, että haluan kiinnittää mattoa lattiaan.
Kysymys: Onko jollakulla kokemusta matosta kellarissa klinkkerilattialla? Miten se on toiminut?

4. Huone on 345 cm leveä ja 462 cm pitkä.
Kysymys: Onko se riittävä, jotta siitä voisi tehdä bioruumin? Ajattelin noin 100 tuuman kangasta.

SOpcPGp.jpg

wloh3bB.jpg

QmTFCpt.jpg

M2THpab.jpg

Totta kai siitä tulee elokuvahuone! Melkein samat mitat kuin minulla, ja se toimii hyvin.

1. Miksi rankoja ja kipsiä seinille, mikä lisää ongelmien riskiä? Seinät saattavat olla tarpeeksi hyvät vain maalattaviksi. Vaihtoehtoisesti voit tasoittaa niitä, jos ne tarvitsevat suoristusta. Rankojen ja kipsin lisääminen pienentää huoneen kokoa. Jos kyseessä on elokuvahuone projektorilla, kannattaa panostaa tummaan väriin (musta). Maalaa silikaattimaalilla tai vastaavalla.

2. Onko paneeli asennettu jälkikäteen sisäkatoksi, vai onko se naulattu suoraan rankoihin? Anna sen olla ja maalaa päälle. En olisi laittanut mitään, mikä alentaa huonekorkeutta. Minulla ei ole kokemusta Sombra-katosta, mutta jos haet äänenvaimennusominaisuuksia, parhaaseen tulokseen pääset ilmarakenteella takana, ja tällöin katon korkeus alenee lisää. Mutta silloin siellä on myös tilaa kaapeleille, ja voit asentaa spotteja.

Valaistus on vähiten tärkeä elokuvahuoneessa, vaikka se näyttää siistiltä ja luo elokuvateatteritunnelmaa. Mielestäni sellaista ei kuitenkaan voi käyttää samaan aikaan projektorin kanssa. Vähäisinkin ylimääräinen valo pilaa kuvan mustuuden.

Asensin seinävalaisimia sen sijaan. On myös led-"teippiä", jonka voit kytkeä ja asettaa kattoon seinien viereen niin, että se vie erittäin vähän korkeustilaa.

3. Kokolattiamatto ei pitäisi aiheuttaa ongelmia kosteuden suhteen. Se on lämpimämpi jalalle ja vaimentaa myös ääntä hyvin. Riittää, että teippaat sen reunoilta ja puristat jalkalistan alle.

Minulla on 106" kehyskireä kangas ja huoneeni on vain 3,30 metriä leveä. Vähän enemmän tilaa kaiuttimille sivuilla olisi hyvä, mutta se toimii ehdottomasti.

Vinkki:
Panosta hyvään pimennykseen. Jokainen verho toimii aukon kohdalla, ja peitä ikkunat. Olen tehnyt kangaspäällysteisiä kehyksiä, jotka voin painaa ikkunapenkkiin 100% pimennystä varten. Koko huone on musta.

Varmista, että kaikki kaapelit voidaan piilottaa kanaviin/jalkalistoihin, niin siitä tulee paljon miellyttävämpi ja helpompi siivota.

Aloita perusteista, jotta voit alkaa käyttää huonetta. Sitten voit täydentää myöhemmin Sombra-katolla, absorbereilla ja diffuusoreilla, tunnelmavalaistuksella ja muilla verhoilla ja muilla lisukkeilla. :)

Minimi on 4,5 cm Sombra- tai muun kattopaneelin kanssa, jota ei ole tarkoitus liimata. Silloin puhumme todella tiukasta sovittamisesta olemassa olevaan kattoon ja vaivannäöstä saada paneelit paikoilleen, sillä paneelit ja kantava rakenne on rakennettava samanaikaisesti. Koska kantava rakenne on 45 mm korkea. Limskiva on 20 mm.

Mikä on tavoitteesi tämän huoneen suhteen? Kun käynnistän bio-projektin, ensimmäinen puhelu menee Jelvelle Resonatorilla.

http://resonatorstockholm.com/

...joka auttaa minua huoneen suunnittelussa, ilman kunnollista akustiikan säätelyä siitä tulee sellainen.....tai kuten missä tahansa olohuoneessa.

Hei! Kuinka hauskaa, minulla on kellarissa huone, jolla on suunnilleen samat mitat ja siitä tulee kotiteatteritila, koossa ei ole mitään vikaa. Tärkeää on ottaa huomioon etäisyys kankaan ja projektorin välillä ja kuinka suuri kuva projektori voi heijastaa sillä etäisyydellä.

Aion purkaa seinän päällysteen, tasoittaa ja maalata rappauksen.
"Maalaa silikaattimaalilla tai vastaavalla" ehdotettiin. Kun puhuin maalikaupassa, he olivat sitä mieltä, että silikaattimaali on ulkokäyttöön ja sisällä pitäisi käyttää sisämaalia - akrylaattipohjaista seinämaalia yksinkertaisesti. Sen pitäisi myös olla etu, että maali "irtoaa" jos tulee kosteusongelmia... en oikein tiedä mikä on parasta siinä. Mitä sanovat asiantuntijat?

blygarn sanoi:
...
"Maalaa silikaattimaalilla tai vastaavalla" ehdotettiin. Kun olen puhunut maalikaupan kanssa, he pitävät sitä ulkokäyttöön soveltuvana ja sisätiloihin pitäisi käyttää sisämaalia - akrylaatipohjaista seinämaalia yksinkertaisesti. Sen pitäisi myös olla etuna, että maali "irtoaa" jos ilmenee kosteusongelmia... en ole varma mikä olisi parasta tässä. Mitä sanoo asiantuntijat?
Maalikauppa on VÄÄRÄSSÄ!
Ei koskaan muovimaalia kellariseiniin.
Silikaattimaali.

Jos ääni on liian "kovaa" tai paljon jälkikaiuntaa pelkillä kellariseinillä, niin paksut kangasverhot voisivat korjata/lieventää tätä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.