Rakentaa pientä bio-/pelihuonetta noin 10 m², ja olen kehystetty metallikehyksillä (ilmaväli 45 mm). Sähkö- ja erilaiset kaapelit alkavat olla valmiita ja on aika laittaa kipsilevyä ja mahdollisesti eristystä.

Nyt kysymys:

Mietin, tekeekö ajateltu eristys kipsilevyn takana äänen kannalta suurta eroa, paitsi että huoneesta tulee tietenkin "lämpimämpi". Kipsi tekee siitä tiiviin siinä määrin, että se on hieman pehmeämpää kuin betoniseinät, mutta silti "melkein yhtä kova", ja ääni pomppii kuitenkin ympäriinsä, vaikka ei ehkä samalla tavalla?

Haluaisin kuulla, tietääkö kukaan ja miksi minun pitäisi olla eristystä, vai voinko jättää sen pois? En nimittäin voi nähdä siitä mitään hyötyä, paitsi että siitä tulee jonkin verran lämpimämpää! Valaiskaa minua!:thinking::rofl:

Eristys kipsilevyn takana ei tee eroa. Tarvitset jotain kipsilevyn eteen.

• Tykkään
RoAd ja 1 muu
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack sanoi:
Eristys kipsilevyn takana ei tee mitään eroa. Tarvitset jotain kipsilevyn eteen
Tuntuu siltä, että minun pitäisi käyttää ne rahat, jotka eristys maksaa, johonkin, joka saa äänen kuulostamaan niin hyvältä kuin mahdollista sisällä, kuten akustiikkaan..

Ainoa syy, miksi jotain eristystä laitetaan seiniin, on jos se vähentää resonanssia...
Kuinka vakavasti haluat edetä? Puhummeko kelluvista lattioista hiekkapedillä, äänenvaimentimista katossa ja seinillä vai enemmän tavallisesta huoneesta?

Pasjostrom Pasjostrom sanoi:
Ainoa syy laittaa jonkinlainen eristys seiniin on se, jos se vähentää resonanssia...
Kuinka vakavasti haluat jatkaa? Puhummeko kelluvasta lattiasta hiekkapedillä, äänenvaimentimista katossa ja seinillä, vai enemmän tavallisesta huoneesta?
Enemmän "tavallinen" huone. Tietenkin sen pitäisi kuulostaa hyvältä, mutta rakennan 10 neliömetrin huoneen. Aion tehdä jotain seinille joka tapauksessa, mutta ajattelin hoitaa sen, kun olen valmis maalaamaan ja käyttämään huonetta.

• Tykkään
Johan_sta
  • Laddar…
Onhan tässä yksi näkökulma lisää.
Kuinka paljon ja kuinka kovaa olet ajatellut soittaa.
Itse pidän elokuvien katselusta hieman kovemmalla äänellä kuin monet muut;)
Ajattelen taloa bioruokahuoneen ympärillä.
Mitä tukevammat seinät, sitä paremmin ne vaimentavat huoneen ulkopuolella.
OSB-kipsilevy on parempi kuin pelkkä kipsilevy ja sitten sinulla on hieman mihin kiinnittää asioita (mielellään molemmin puolin seinää).
Kaksinkertainen kipsilevy vaimentaa vielä paremmin (OSB plus vähän eristystä ja sitten kaksinkertainen kipsilevy vaimentaa vielä enemmän jne.).
Itselläni oli bioruokahuone vanhassa talossani valetun holvin kanssa ja pystyin soittamaan elokuvia melko hyvin häiritsemättä yläkerrassa nukkuvia lapsia.
Ajattele mielellään hieman eteenpäin ja pohdi, kuinka huonetta tullaan käyttämään muutaman vuoden kuluttua.
Helpompi tehdä kerralla oikein kuin joutua tekemään uudestaan muutaman vuoden kuluttua.

• Tykkään
manbat
  • Laddar…
Eikö ole riski, että seinistä tulee resonanssikoteloita ilman eristystä idom?

A Argastesnickaren sanoi:
Onhan tässä toinenkin näkökulma.
Kuinka paljon ja kuinka kovaa ajattelit pelata.
Itse pidän elokuvista hieman kovemmalla volyymillä kuin moni muu ;)
Ajattelen taloa, joka ympäröi kotiteatterihuonetta.
Mitä raskaammat seinät, sitä paremmin ne eristävät ääntä huoneen ulkopuolella.
OSB-kipsi on parempi kuin pelkkä kipsi, ja silloin sinulla on jotain, johon kiinnittää asioita (mielellään molemmin puolin seinää).
Kaksoiskipsi eristää vielä paremmin (OSB plus vähän eristystä ja sitten kaksoiskipsi eristää vielä enemmän jne.).
Minulla oli itselläni vanhassa talossani kotiteatterihuone betoniholvissa ja pystyin katsomaan elokuvia ilman, että häiritsin nukkuvia lapsia yläkerrassa.
Ajattele hieman eteenpäin ja mieti, miten huonetta tullaan käyttämään muutaman vuoden kuluttua.
On helpompi tehdä oikein kerralla kuin joutua tekemään uudelleen muutaman vuoden kuluttua.
Huone on kellarissa, joten kevytbetonia x 4 seinää ja lapset nukkuvat yläkerrassa, joten voin soittaa aika kovaa häiritsemättä heitä. :)

Huone itsessään on hyvin pieni. Karmien paikoillaan ollessa se on 3 x 3 metriä, ja katon korkeus on 2,2 m (kipsin kanssa). Katto koostuu tällä hetkellä ponttilaudasta, joten olen laskenut kattoa 45 mm ja laitan sinne eristystä + kipsiä. (On 2,2 m) olen lähellä 1,90, joten en halua laskea kattoa enempää! :p

jos sanotaan näin, mitä eristys maksaa sille huoneelle? en ole asiantuntija siinä, mutta jos olisin samassa tilanteessa, eristäisin (jos minun nyt pitäisi laittaa kipsiä - olisin varmaan laittanut päällipuolisesti ja sitten kiristänyt kangasta/verhot eteen) ja olen samaa mieltä OSB:stä takana. ikävää, jos on vain kipsiä sitten kun myöhemmin haluat ripustaa jotain seinille. sitten huoneessa, paksut verhot seinille ja paksu matto kankaan/näytön ja sohvan välissä pitäisi pysäyttää pahimman äänen kaikujen edullisesti. katto olettaisin, että se on musta ;) onnea.

Olen aikeissa aloittaa samankaltaisen projektin täällä kotona, bio- ja pelihuone kellarissa. Ajattelen, että kokolattiamatto ja mahdollisesti akustinen alakattorakenne ja irtotekstiilikalusteet auttavat ääntä.

Eristäminen onkin oma tieteensä, en ole ajatellut eristää seiniä mitenkään. Onko joku seinistä ulkoseinä? Siinä tapauksessa tutkisin erittäin tarkasti, mikä toimii, sillä sisäpuolen eristäminen on aina puolittaista mitä olen ymmärtänyt, ja erityisesti kellarissa, jossa seinä voi olla kylmä ja kostea.

• Tykkään
Chainsaw_
  • Laddar…
P Peter_Bromma sanoi:
jos sanotaan näin, mitä maksaa eristys siihen huoneeseen? en ole asiantuntija siinä, mutta jos olisin samassa tilanteessa, eristäisin (jos nyt tarvitsisi laittaa kipsiä - olisin varmaan käyttänyt pinnalle ja sitten kiristänyt kankaan/verhon eteen) ja olen samaa mieltä OSB:stä taakse. tylsää jos on vain kipsiä, sitten kun myöhemmin haluat ripustaa jotain seinille. sitten huoneeseen, paksut verhot seinille ja paksu matto kankaan/näytön ja sohvan väliin pitäisi estää suurimman osan äänen heijastumista halvalla. katon oletan tulevan mustaksi ;) onnea.
Noin 2k maksaa eristys. Olin ajatellut käyttää kiristettyä kangasta + eristystä puulla, mutta kun minulla on metallikehikkoja, niin ajatus kankaan kiinnittämisestä tuli erittäin työlääksi, ja metallin kanssa minun täytyy käyttää levyjä, muuten ruuvit irtoavat itsestään ja siitä tulee kolinaa ihan hemmetisti!:p

Osb aion laittaa etuseinälle, johon kehyskangas tulee kiinnittää. Sitten ajattelin laittaa koolaukset muille osille, joihin kaiuttimet ja mahdolliset akustiikkalevyt kiinnitetään.

E erik_qwerty sanoi:
Jag är på gång att starta upp ett liknande projekt här hemma, med bio- och spelrum i källaren. Jag tänker att heltäckningsmatta och eventuellt akustik-undertak och lösa textilmöbler ska hjälpa ljudet.

Det där med isolering är ju något av en vetenskap för sig, jag har inte tänkt isolera väggarna något. Är någon av väggarna yttervägg? I så fall skulle jag kollat upp väldigt noga vad som fungerar, att isolera på insidan är alltid halvt tveksamt vad jag har förstått, och särskilt så i källare där det kan vara kallt och fuktigt i väggen.
2 av väggarna är ytterväggar. Har inte problem med någon fukt. Känns som att jag hellre lägger pengarna på att fixa egna akustikplattor och testar mig fram vad som blir bäst!

• Tykkään
Stibbadrill
  • Laddar…
Jos haluat, että ei yhtään ääntä tule huoneesta ulos, käytä kaksikerroksista raskasta kipsilevyä. Esimerkiksi palokipsilevyä. Sitten ole tarkka runsaasti tiivistettä kaikkien reunojen ympärillä. Ei pitäisi olla ilmaa, josta ääni pääsee karkaamaan. Eriste kipsilevyn takana ei tee ketään iloiseksi, sen sijaan eriste huoneessa kankaan edessä vähentää huoneen resonanssia. Huomaa vaan, että tavallinen ovi päästä ääntä ulos joka tapauksessa, samoin ilmanvaihto.

• Tykkään
Chainsaw_
  • Laddar…
Kotiteatterihuoneessani on vaatekaappiseinä täynnä vaatteita ja muuta vastaavaa, mutta ovina on kangasta pingotettuna kehyksiin. Se vaimentaa, ottaa basson hyvin ja on käytännöllinen.

M manbat sanoi:
Jos haluat, ettei ääntä tule ulos huoneesta, asenna kaksi kerrosta raskasta kipsiä. Esimerkiksi palokipsiä. Ole sitten tarkka runsaalla määrällä tiivistettä kaikkien reunojen ympärillä. Ei saa olla ilmaa, josta ääni voisi karata. Eriste kipsin takana ei tee ketään iloiseksi, mutta eriste huoneessa kankaan edessä vähentää huoneen resonanssia. Muista vain, että tavallinen ovi päästää ääntä ulos joka tapauksessa, samoin kuin ilmanvaihto.
Hyvä vinkki tiivistää tiivisteellä. Ovelle aion ajan myötä tehdä myös jotain, jotta sekin eristäisi. Nyt siinä on tavallinen puusisäovi. Tosin vanhempaa mallia, mutta sekin on paikoitellen ohut!

Sitten ajattelin ripustaa hieman paksumpaa kangasta kankaan eteen, sekä ripustaa seinälle vastakkaiselle puolelle, jossa tuolit sijaitsevat, vaimentamaan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.