Minulla on kotona yksinkertaisempi kosteusmittari, sellainen jossa on kaksi piikkiä, jotka työnnetään materiaaliin, jota aiotaan testata. Alun perin voin myöntää, että ymmärrän tällaisen mittarin olevan millään tavalla epätarkka ja että erityisesti mittaukset betonissa pitäisi suorittaa toisin. Silti se voi ehkä antaa jonkinlaisen viitteen, ajattelen.

Mittarini ilmoittaa, että mittauksen aikana betonissa tai rappauksessa mittaustulos on välillä 0,2 - 2%. Nyt ihmettelen, mitä tarkoittaa nämä 2%? Onko se äärimmäisen kostea? Onko se maksimi? Miksi juuri nämä matalat prosenttiosuudet juuri betonille/rappaukselle?

Minulla on kellarissa ulkoseinä, joka maantasossa ja hieman alempana on ollut kohtalaisen kostea paikoitellen, mikä on saanut seinän maalin irtoamaan. Olen nyt poistanut maalin ja eilen mittasin 1,2 - 2% prosenttia seinässä alueella, jossa kosteus on vaikuttanut maaliin. Joissain paikoissa mittari näytti "OL" eli Over Limit. Lattian tasolla kosteus on noin 0,5 - 0,6%.

Nyt aamulla, kun maali poistettiin eilisillan aikana, mittaukset ovat pudonneet noin puoleen eilisestä. Mutta...milloin seinää ei enää pidetä niin kosteana? 1% vai 0,5% tai...? Ymmärrän 0 - 100%, mutta en oikein 0,2-2%.

Googla ohjekirjaasi kosteusmittarillesi. Jos olet onnekas, se on siellä.

Minulla on ohjekirja, tai oikeastaan paperi. Tästä ei lue mitään, siksi kysymys.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.