Miten MDF:n kosteuden liike vertautuu esim. lastulevyyn ja OSB:hen?

Osittain kysyn silkasta uteliaisuudesta. Sitten minulla on käytännön ongelma, koska tarvitsen katkeamattoman noin 5 metriä pitkän ikkunasyvennyksen. Eli se on se osa, joka tulee ikkunoiden yläreunaan. Se on siis pitkä ikkunasegmentti. Miten ihmeessä saan tämän yhdistettyä parhaalla mahdollisella tavalla? Se varmasti liikkuu ja aiheuttaa rakoja saumoihin?

Onko MDF vähemmän altis turpoamaan kosteudessa verrattuna tavalliseen lastulevyyn? Lastulevy liikkuu melkoisesti. Lastulevyjä on varmasti erilaisia, mutta yleensä ottaen vaikuttaa siltä, että lastulevyt liikkuvat reippaasti.
 
P
O Olf Oggler sanoi:
Miten MDF reagoi kosteuteen verrattuna esim. lastulevyyn ja OSB:hen?

Osittain kysyn vain mielenkiinnosta. Lisäksi minulla on käytännön ongelma, koska tarvitsen yhtenäisen noin 5 metrin pituisen ikkunasyvennyksen. Eli se on osa, joka tulee ikkunoiden yläreunaan. Se on pitkä ikkunarivi siis. Miten ihmeessä teen tämän parhaalla tavalla? Se varmaan liikkuu ja rakoilee saumoissa?

Onko MDF vähemmän taipuvainen turpoamaan kosteudessa verrattuna tavalliseen lastulevyyn. Lastulevyhän liikkuu kunnolla. On varmasti erilaisia lastulevyjä. Mutta yleisesti ottaen, lastulevyt näyttävät liikkuvan paljon.
Ikkunan karmeihin en käyttäisi lastulevyä tai OSB:tä..
Joko MDF tai puusepän mänty riippuen siitä, millainen lopputulos halutaan..
Tapanani on loveta molemmat saumapuolet ja liimata keksi väliin..silloin se pysyy hyvin..
 
Se ei ollut minun aikomukseni käyttää OSB-levyä pielilautojen tekemiseen. Mutta olen silti utelias tietämään levyn kosteusliikkeestä.

Kysymys on, mikä liikkuu vähiten. Tavallinen puu syyn suuntaan vai MDF. Ehkä minun pitäisi tehdä se pitkä pieli massiivipuusta sen sijaan.
 
P
O Olf Oggler sanoi:
Ajatukseni ei ollut käyttää OSB:tä smygasin. Mutta olen silti utelias tietämään sen levyn kosteuden muuttumisen.

Kysymys on siitä, mikä liikkuu vähiten. Tavallinen puu syiden suunnassa vai MDF. Ehkä minun pitäisi tehdä tuo pitkä smygi massiivipuusta sen sijaan.
Joo, puusepässä männystä pitäisi löytää se😉
Mdf liikkuu erittäin vähän sisätiloissa..
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.