Hei kaikki,
Olen aloittelija, jolla on kosteusongelma, jonka haluaisin jakaa tässä asiantuntevassa foorumissa.
Olemme asuneet kolmisen vuotta vuonna 1972 rakennetussa omakotitalossa.
Pyykkituvassamme on kosteusläikkiä (kipsi-)seinällä, joka rajoittuu autotalliin.
Kosteusläikät ovat lattian rajassa ja näyttävät tulevan kohdista, joissa seinän runkotolpat sijaitsevat, eli eivät koko seinällä vaan noin 60 cm välein ja noin 35 cm korkeudelle seinällä.
Ei kohonnutta kosteutta autotallin puolella.
Pesemme paljon, 6 henkilöä perheessä, ja meillä on pyykkituvassa ilmankuivain.
Sekä pyykkituvassa että autotallissa on vesikiertoinen lämmitin kyseisellä seinällä. Autotallin puolella on myös kylmävesihana.
Kolme vuotta sitten talon tarkastuksessa meille huomautettiin, että juuri kyseisessä seinässä oli kosteutta.
Tuolloin esitettiin teoriana, että pyykkituvan betonilattialla oleva muovimatto (maan päällä) olisi aiheuttanut maankosteuden siirtymistä seinään.
Poistimme muovimaton remontin yhteydessä ja laitoimme klinkkerit ilman vesieristystä sekä maalattiin seinät uudelleen.
Kosteusläikät näyttävät kuitenkin palaavan, ja kesällä havaitsimme myös hajua. Kuitenkin vasta useiden viikkojen jälkeen ilman pyykkituvan käyttöä.
Poistin palan kipsiä autotallin puolelta ja sahasin reiän lattiarunkotolppaan. Autotallin betonilaatta ja pyykkituvan lattia eivät vaikuta liittyvän toisiinsa ainakaan lattiatasossa. Laattojen alla kulkee kanava, noin 15*15 cm runkotolpan alla.
Puhelimeani pitäen reiässä lattiarunkotolpassa pystyin ottamaan kuvan kanavaa pitkin.
Kuvissa näkyy, että kipsilevyt menevät koko matkan alas kanavaan.
Otin yhteyttä vakuutusyhtiööni, joka puolestaan kutsui paikalle kosteusalan yrityksen. Kosteusalan yritys on raportissaan kirjannut, että maankosteus voi mahdollisesti olla siirtynyt kipsilevyihin. Ei kohonnutta kosteutta sokkelissa.
Minulle suositellaan paljastamaan enemmän seinästä ja korvaamaan se epäorgaanisella materiaalilla (teräsrungot jne.).
Ikävä kyllä en saa enempää apua vakuutusyhtiön kautta.
Aikomukseni on todennäköisesti poistaa koko seinä ja rakentaa se uudelleen epäorgaanisilla materiaaleilla.
Olisi kuitenkin mukava tietää, mistä kosteus tulee, koska se tulee olemaan olemassa, vaikka rakennan seinän uudelleen.
1) Onko joku nähnyt vastaavaa kosteusongelmaa?
2) Voisiko se olla kondensaatiota, eli toimiiko runkotolppa kylmäsiltana autotallin (ja/tai alla olevan kanavan) ja pesutuvan lämpimän ilman välillä?
3) Pitäisikö minun täyttää kanava eristeellä, materiaalilla tai ilmastoida se paremmin?
Kiitollinen avusta.
Käytäntökysymykset tervetulleita, jos olen väärässä foorumikategoriassa.
Selvä rakennusvirhe. Kipsilevyjä ei saa asettaa suoraan maahan. Koska kosteus mainittiin tarkastuspöytäkirjassa, unohtakaa mahdolliset ajatukset piilovirheestä. Vakuutusyhtiö ei myöskään korvaa ulkopuolelta tulevaa kosteutta, joten ongelma on sinun.
Sitten kysymys on, mitä sille voi tehdä? Kipsilevyt pitäisi poistaa maasta. Kysymys on, voiko sen tehdä ilman että ottaa pois alajuoksun?
Harkitsisin ehkä aloittavani tekemällä kaksi tuuletusaukkoa levyjen väliin ja asettamalla toiseen reikään vetävän tuulettimen (esim. tavallinen PC-tuulettimen) ja ohjaamalla lämmintä sisäilmaa tilan läpi pitääksesi sen kuivana. Kuten nivellölattian tapauksessa. Ehkä saat tarpeeksi kosteutta pois, jotta kipsilevyt kuivuvat kokonaan ja tila pysyy kuivana. Jos se toimii, sinun ei tarvitse purkaa seinää.
Haju, jonka tunsit, voi tulla lattiakaivosta, jos kodinhoitohuone on ollut pitkään käyttämättä.
Kiitos vastauksesta.
Rännan ilmanvaihto on ehkä oikea ratkaisu.
Tuntuu kuitenkin siltä, että haluan korjata väärin rakennetun ja tehdä uudelleen.
Koska kosteustahrat näyttävät esiintyvän siellä, missä reglarna sijaitsevat, mietin pahentaako kosteus tilannetta, koska reglarna toimivat kylmäsiltoina ja aiheuttavat kondensaatiota.
Paheneeko tilanne, jos vaihdan puureglarna metallireglariin?
Ajatus hajusta tyhjästä golvbrunnista on hyvä, mutta haju oli erilainen. Lisäksi brunni täytettiin, koska epäiltiin hajun tulevan sieltä, mutta haju ei katoamutta hajun katoamatta.
Katson hieman tarkemmin kuvia isommalla näytöllä. Lämpimän sisäilman vetäminen alas voi toimia, mutta se voi myös mennä pieleen, pahasti pieleen. Lämmin sisäilma kantaa mukanaan melko paljon vettä (höyryn muodossa). Kun puhalletaan se viileään tilaan, voi kondenssia jäädä ja silloin siitä voi tulla todella märkää. Jopa pieni tietokonetuulettimus siirtää paljon ilmakuutioita päivässä, joten viikossa ja kuukaudessa se muodostaa valtavia määriä. Voidaan laskea, mitä tapahtuu, kun puhalletaan lämmin, normaalikosteinen sisäilma kylmään tilaan. Kun näin, mitä voi tapahtua, menin sanattomaksi.
Olen iloinen amatööri, mutta läheisilläni on ollut ympäristöjä, joissa meidän piti käsitellä kosteutta, joten olen sekä lukenut että tehnyt testejä runsaasti.
Useimmissa pienissä kosteusongelmissa on omat haasteensa, joten ole varovainen "ostamatta/hyväksymättä patenttiratkaisuja". Kokemukseni mukaan on pyrittävä tekemään mahdollisimman hyvä ratkaisu ja seurattava sitä joko mittaamalla tai ainakin tarkastamalla.
Katson kuvat viikonloppuna ja annan sinulle ajatuksiani. Samalla olen sellainen tylsimys, joka esittää kysymyksiä, mutta se on siksi, että voin antaa mahdollisimman hyviä näkemyksiä / ideoita vaihtoehtoisista ratkaisuista.
Kun on kyse seinärakenteesta, sinun pitäisi ehkä erottaa se siitä, miten käsittelet tilaa sen alla, vaikka ne tietysti ovatkin yhteydessä toisiinsa.
Tuli pari kysymystä ennen kuin katson kuvia suuremmalla näytöllä
1) Mikä seinä on autotallin ja kodinhoitohuoneen välillä? Onko se ulkoseinä autotallia vasten yksinkertaisemmalla rakenteella vai onko autotalli rakennettu oikeilla talon ulkoseinillä?
2) Tämä riippuu vähän kysymyksestä 1, mutta mikä lämpötila teillä yleensä on kodinhoitohuoneessa ja autotallissa ja mitä lämpötiloja haluaisitte pitää jatkossa?
3) Näenkö oikein kuvista eli onko puukallistus suoraan betonilaattaa vasten ilman mitään välimateriaalia kuten tervapaperia?
4) Vielä yksi kuvakysymys. Meneekö siellä puuta tilaan alle vai onko siellä vain kipsilevyä?
Erittäin kiitollinen avusta. Kysymykset ovat täysin ok.
Yritän vastata alla:
1) Pesutuvan ja autotallin välillä on sisäseinä. Kipsiä, puurunkoja, eristystä.
Otin kuvan, joka toivottavasti näyttää.
Autotalli on suuri kaksoisautotalli, jonka ulkoseinät ovat mextegelistä.
2) Pesutuvassa on usein lämmin (ja myös kostea). Autotallissa on viileämpää.
Tänään lämpötilat olivat:
Autotalli 16 astetta.
Rännan alla oleva tila 18 astetta.
Pesutupa 22 astetta (ilmanpoistimella käynnissä).
3) Kynnyspuu ei näytä olevan suoraan betonilaatan päällä. Kipsi on kynnyspuun ja betonin välissä.
Toivottavasti se näkyy yllä olevassa kuvassa.
4) Kynnyspuun ulkopuolella on rungot, jotka pitävät kipsiä. Nämä rungot jatkuvat alas rännään. Katso kuva.
hmm. maallikkona ajatukseni ovat 70-lukua, maanvarainen laatta. Jos olen väärässä aikajanalla, varmasti joku korjaa tämän. 70-luvulla rakennettu maanvarainen laatta tehtiin luultavasti eristämättömänä sepelillä. Ei täysin onnistunut kokeilukonstruktio. Sepeli on kapillaarikatko, eli vesi valuu suoraan läpi, mutta maassa on usein vettä/kosteutta, joka voi tulla alhaalta tai sivuilta. Joka tapauksessa siellä missä on vettä, on korkea ilmankosteus ja vesi "kiipeää" mielellään ylöspäin. Luulen, että sitä kutsutaan diffundoitumiseksi ylöspäin, eli sepeli kastuu pinnaltaan ja pyrkii kohti betonilaattaa, joka on hieman lämpimämpi. Betonilaatta imee tämän veden, joka sitten nousee ylöspäin. Nykyään rakennetaan eristettyjä maanvaraisia laattaperustuksia, eristys eristää ja estää veden pääsyn maasta laattaan.
1970-luvulla myös puutavara valettiin laattoihin, ja yhtenä aikana käytettiin myös painekyllästettyä, jotta ne eivät lahoaisi. Kyllästetty puu, joka kastuu, alkaa kemiallisen prosessin kautta haista eikä lakkaa haisemasta, vaikka se kuivuisi.
Tein tämän kuvauksen, jotta voisit tarkistaa, että kipsi ei ole suoraan betonilaatan kanssa kosketuksissa. Se ei näytä painekyllästetyltä puulta, mutta kuten sanoin, en ole asiantuntija.
Minun on kuitenkin vaikea nähdä, ovatko koolaukset suoraan laatan päällä vai onko niiden välissä jonkinlainen kosteussuoja. Voisi olla hyvä idea tarkistaa ennen kuin teet päätöksen toimenpiteistä.
Näen asian yksinkertaistetusti kahdella tavalla.
Yksi vaihtoehto on tuulettaa tilaa siten, että se on niin kuiva, ettei kipsi saa kosteutta. Tämä voi onnistua sisäilmalla, mutta lämpötilat, jotka mainitset, muuttuvat varmasti vuoden aikana, ja voit puhaltaa kuivaa tiettynä aikana ja "puhaltaa" kosteutta, joka tiivistyy toisena ajanjaksona. On mahdollista mitata ja hankkia kosteudenpoistaja, joka puhaltaa kuivaa ilmaa riippumatta muista tekijöistä. Samanaikaisesti saatat haluta eri lämpötilat kodinhoitohuoneeseen ja autotalliin, jolloin voi olla hyvä olla jonkinlainen eristys seinässä. Riippumatta siitä, voidaan saavuttaa kuivuus, mutta se ei korjaa virhettä.
Toinen vaihtoehto, jonka mainitset itse, on rakentaa seinä uudelleen. Kun kyse on kaikkien orgaanisten materiaalien poistamisesta kanavasta ja täyttämisestä, haluaisin huomauttaa, että se voi tietoisesti olla jaettu. Jako voi olla "liike sidos" mahdollistamaan suuren laatan olemisen kahdessa osassa, ja pienet liikkeet eivät saisi aiheuttaa painumisvaurioita. Siitä huolimatta, on varmasti sopivia materiaaleja, jotka eivät valaise laattoja yhteen, mutta täyttävät tilan ilman ongelmia.
Seinän uudelleenrakentamisesta tulee enemmän tai vähemmän laaja-alaista riippuen siitä, onko siellä kantavia osia ja esimerkiksi, ovatko koolaukset valetut laattaan. Kuvissa en näe muuta vaihtoehtoa kuin poistaa kipsi ilman, että poistetaan sokkiteiraa.
Jos aiot rakentaa seinän uudelleen, eristäisin, koska minulla on alhaisempi lämpötila autotallissa kuin talossa. Kuinka paljon eristyksiä onkin toinen kysymys. Kodinhoitohuone voi olla ajoittain sekä lämmin että erittäin kostea, kun ripustat pyykkiä ja käytät kuivausrumpua. Ilmiötä kutsutaan luultavasti korkeammaksi höyrynpaineeksi, eli eri ilmasto pyrkii tasapainottumaan maailmankaikkeuden luonnonlakien mukaan, ja kosteus ja lämpö etsivät viileämpää autotallia kohti. Seinässä saattaa siis olla korkea kosteus. Olettaakseni tämä voidaan hallita avoimella rakenteella, joka on samankaltainen nykytilanteeseen, mutta täysin epäorgaanisilla materiaaleilla. Gyprocilla on märkätilojen levy, jonka valitsin kodinhoitohuoneeseen. Tämä voi olla tarpeeton lisäkustannus teille, vaikka minä tein tämän valinnan.
Puu on eristyksen suhteen parempi kuin teräs. Samanaikaisesti teräskoolaukset eivät ole massiivisia. Rakennat eristetyn seinän, etkä aio säilyttää erittäin suuria lämpötilaeroja autotallin ja kodinhoitohuoneen välillä, voi olla hyvä miettiä, miten seinä kodinhoitohuonetta kohti tehdään. Kodinhoitohuoneessani olen valinnut maalatun märkätila tapetin, sillä en halua, että sisäpuolinen kosteus siirtyy seinän ulkopuolelle. Eli pesuallas, joka on helppo puhdistaa ja maalata tarvittaessa uudelleen. Samanaikaisesti autotalli on joskus puro niille, jotka ajavat sisään lumisen ja jäisen auton kanssa.
Jos haluatte nähdä kodinhoitohuoneen enemmän sisätilana kuin autotallia, saattaa kannattaa konsultoida jotakuta kärkikohdan yhdistämisestä eristykseen niin, että se toimii oikein. On esimerkiksi yksinkertaisempia kosteussulkua, jotka ovat ns. diffuusioavattuja, mikä yksinkertaisella kielellä tarkoittaa, että ne ovat tiiviitä, jos kaadat vettä niiden päälle, mutta tiettyyn rajaan asti ovat avoimia höyryvaiheelle=ilmankosteudelle. Seinärakenteita on monia, jotka tuntevat paremmin kuin minä Samaan aikaan voi kodinhoitohuone tulla niin lämpimäksi ja kosteaksi, ettet halua, että kosteus imeytyy seinään, jossa toisella puolella on 7-8 astetta alhaisempi lämpötila. Se voi olla väärin.
Pohdintani johtaa muutamiin huomioihin:
1) Makaako koolaukset tai jokin puu suoraan betonia vasten tai onko ne valettu betoniin?
2) Tulkitsin kirjoituksesi siten, että haluat tehdä seinän uudelleen, ja sitten kyse on siitä, onko se kantava?
3) Miten haluaisitte käyttää autotallia tulevaisuudessa. Kysyyn siksi, että nykyinen seinä voi olla erinomainen, jos kipsi ei ole alhaalla kanavassa ja kaikki puupuu on kuiva laatan päällä. Eli uusi seinä pitäisi toimia myös autotallin seinänä, eikä vain kodinhoitohuoneen puolella. Olen kuten sanoin, maalattuja seiniä kodinhoitohuoneessa, jokainen rakennus on erilainen. Sen täytyy toimia talon rakenteen kokonaisuutena. Siinä en voi antaa neuvoja ilman, että näkisin viestejäni ideana.
4) Jos teet seinän uudelleen eristyksellä ja ehkä jonkinlaisella höyrysululla tai vaihtoehtoisesti tiiviillä kosteussuojalla, konsultoi asianmukaista asiantuntemusta, jotta valitsette oikeat materiaalit.
5) Jos muutat seinää, muutat autotallin ilmaston vaatimuksia. Katso sitten lämmitys ja ilmanvaihto niin, että se toimii.
Tunnen, että tämä viesti on ollut enimmäkseen pohdintaa, joten toivon, että et nukahda. Haluan kiittää sinua, joka jaksoi lukea tähän asti. Olen itse saanut remonttien aikana "takuupettäviä" neuvoja "asiantuntijoilta" ja todennut, että jokaisella vanhalla talolla on erilaiset edellytykset ja käyttötavat, joten tietoni ei riitä antamaan mustavalkoisia neuvoja.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.