Hei kaikki,
Olen aloittelija, jolla on kosteusongelma, jonka haluaisin jakaa tässä asiantuntevassa foorumissa.
Olemme asuneet kolmisen vuotta vuonna 1972 rakennetussa omakotitalossa.
Pyykkituvassamme on kosteusläikkiä (kipsi-)seinällä, joka rajoittuu autotalliin.
Kosteusläikät ovat lattian rajassa ja näyttävät tulevan kohdista, joissa seinän runkotolpat sijaitsevat, eli eivät koko seinällä vaan noin 60 cm välein ja noin 35 cm korkeudelle seinällä.
Ei kohonnutta kosteutta autotallin puolella.
Pesemme paljon, 6 henkilöä perheessä, ja meillä on pyykkituvassa ilmankuivain.
Sekä pyykkituvassa että autotallissa on vesikiertoinen lämmitin kyseisellä seinällä. Autotallin puolella on myös kylmävesihana.
Kolme vuotta sitten talon tarkastuksessa meille huomautettiin, että juuri kyseisessä seinässä oli kosteutta.
Tuolloin esitettiin teoriana, että pyykkituvan betonilattialla oleva muovimatto (maan päällä) olisi aiheuttanut maankosteuden siirtymistä seinään.
Poistimme muovimaton remontin yhteydessä ja laitoimme klinkkerit ilman vesieristystä sekä maalattiin seinät uudelleen.
Kosteusläikät näyttävät kuitenkin palaavan, ja kesällä havaitsimme myös hajua. Kuitenkin vasta useiden viikkojen jälkeen ilman pyykkituvan käyttöä.
Poistin palan kipsiä autotallin puolelta ja sahasin reiän lattiarunkotolppaan. Autotallin betonilaatta ja pyykkituvan lattia eivät vaikuta liittyvän toisiinsa ainakaan lattiatasossa. Laattojen alla kulkee kanava, noin 15*15 cm runkotolpan alla.
Puhelimeani pitäen reiässä lattiarunkotolpassa pystyin ottamaan kuvan kanavaa pitkin.
Kuvissa näkyy, että kipsilevyt menevät koko matkan alas kanavaan.
Otin yhteyttä vakuutusyhtiööni, joka puolestaan kutsui paikalle kosteusalan yrityksen. Kosteusalan yritys on raportissaan kirjannut, että maankosteus voi mahdollisesti olla siirtynyt kipsilevyihin. Ei kohonnutta kosteutta sokkelissa.
Minulle suositellaan paljastamaan enemmän seinästä ja korvaamaan se epäorgaanisella materiaalilla (teräsrungot jne.).