On vanha tiilitalo vuodelta 1909, jossa on kolmenex seinissä. Aikaisemmat omistajat ovat tapetoineet ja maalanneet, mutta nyt kolmenex on kostunut ja alkanut homehtua tietyissä paikoissa, tapetti kupli ja irtosi alareunasta. Olen nyt repinyt kolmenexin yhdeltä seinältä ja tiiliseinä on rapattu sen takana. Mietin lisäeristämistä 45 mm:llä välttääkseni kylmät seinät, mutta tämä vaikuttaa olevan viidakko, pitäisikö eristämisestä luopua ja vain rappata ja ehkä tasoittaa päälle? Apua!!

Olen utelias siitä, mitä vastauksia saat. Minullakin on kostea tretex, joka pitäisi joskus vaihtaa. Lisäksi rappaus takana on osittain pudonnut alas, joten uudelleenrappausta tarvitaan joka tapauksessa.

Jos rappaus olisi ollut hyvässä kunnossa, olisin vain korjannut vähän kalkkirappauksella ja maalannut diffuusion avoimella maalilla (todennäköisesti kalkilla). Mutta koska joka tapauksessa pitää tehdä jotain laajempaa seinälle, harkitsen puusementtilevyjen asentamista. Niiden sanotaan olevan hieman eristäviä eikä ne voi homehtua. Sitten rappaus niiden päälle, todennäköisesti kalkkirappauksella, jotta siitä tulisi diffuusion avoin. Kaikki tämä kosteuden vangitsemisen välttämiseksi. En tiedä, onko tämä hyvä suunnitelma, joten toivon, että tähän ketjuun tulee lisää ehdotuksia.

Viimeksi muokattu:
Koska olen kasvanut kolmelevyn kanssa ja lisäksi pidän siitä toisin kuin monet muut, haluan jakaa muutaman näkökulman. Tämä ei siis ole asiantuntijalausunto, vaan enemmänkin pohdintaa, joka toivottavasti voi johtaa eteenpäin ja ehkä saada muitakin esittämään ideoita. Ensinnäkin voimme todeta, että kolmelevy on hyvin huokoinen puukuitulevy. Tämä tarkoittaa, että se imee voimakkaasti vettä, jos se altistuu kosteudelle. Siksi epäilen, onko oikein sijoittaa se suoraan tiiliseinää vasten. Minusta tuntuu, että tiiliseinä voi sallia kosteuden siirtymisen. Kuinka muuten kolmelevy voisi kostua? Kosteus, joka ei ilmeisesti tule ulos, siirtyy alaspäin painovoiman vuoksi. Miksi kosteus ei voi kulkea levyn läpi, ehkä joku fysiikkaa paremmin ymmärtävä voi selittää. Kolmelevyllä on sama eristyskyky kuin vastaavan paksuuden lasivillalla/mineraalivillalla. Eikö nollapiste voisi olla täysin väärässä paikassa? Kun rappaus lisäksi irtoaa levyn takaa, jokin on pielessä.
Sommartorparn mainitsee puusementtilevyt. Otaksun, että tarkoitat näitä: http://www.traullit.se/ Henkilökohtaisesti uskon, että se voi olla järkevä vaihtoehto. Mutta miksi et soittaisi heille ja kysyisi, mitä he ajattelevat? Heidän pitäisi olla asiantuntevampia tässä. Vaikka ne eristävät paremmin kuin kolmelevy, ne saattavat helpommin sallia kosteuden siirtymisen. Nykyään voidaan impregnoida julkisivuja, rappausta ja tiiliä, jotta vältetään pakkasrapautuminen mainosten mukaan. Eikö se pitäisi myös tarkoittaa, että estetään kosteuden siirtyminen?
Malin, jos ajattelet lisäeristystä, en usko, että kyse on vain eristämisestä ja eristyksen puristamisesta paikoilleen. Arvaan, että sen pitäisi olla sama asia kuin kellariseinän eristys, ts. ilmanvaihtoaukolla välissä. Jos aiot vain rapata, en ymmärrä miksi sinun pitäisi kittiä siihen?
Siinä oli kaikki. Katsotaan, jospa puhelinlangat alkaisivat laulaa ja saadaan lisää viestejä! Onnea matkaan!

Jo, pohjoisessa maassa ihmiset yleensä pitävät tretexistä. ;)

On eroa hirsitalon ja savitiilitalon välillä.
On eroa syväjäätyneiden talvien ja Skånen leutojen ja kosteiden talvien välillä.

Niissä tapauksissa, jotka tunnen, tretex on aina naulattu suoraan tiileen. Olen nähnyt vanhan savitalon, jossa on tapetoitu tretex, joka on kuiva ja hieno, eikä silloin ole syytä repiä sitä.

Mutta kun tretex on kerran alkanut homehtua, vaikuttaa tyhmältä korvata se uudella tretexillä. Etenkin jos kyseessä on kesämökki, joka vaihtelee lämpimän ja kylmän välillä. Skånessa on kosteutta kaikkialla tiettyinä vuodenaikoina, sekä ulkona että sisällä. Lisäksi tiiliseinään on voinut olla vuotoriskiä, esimerkiksi päätyseinän tai ikkunan kohdalla (sadehan harvoin tulee ylhäältä vaan painautuu sivuttain taloa vasten). En usko, että voi suojautua kosteudelta vanhassa talossa, ja siksi on paras välttää kokonaan materiaaleja, jotka imevät kosteutta ja voivat homehtua.

Missä määrin tretex edistää eristämistä? Ts. kuinka paljon menettää, jos vain ottaa sen pois eikä korvaa muulla eristyksellä? Yhteenlaskettu seinäpinta Skånelängassa ei oikeastaan ole kovin suuri, kun ottaa huomioon matalan katon korkeuden ja monet ikkunat, joten seinän eristäminen muutamalla senttimetrillä ei ehkä tee sen enempää tai vähempää?

Viimeksi muokattu:
Voi kuinka hauskaa, että sain vastauksen!
Kosteaa on Skånessa ympäri vuoden.. Pidin tretexenistä kun se oli kuiva, mutta nyt minulla ei ole muuta vaihtoehtoa!
Rappaus takana oli huonossa kunnossa ja irtosi heti kun koskin siihen, joten olen nyt rappannut sen uudelleen. Minä ja veljeni rappasimme seinän, mutta se on ensimmäinen kerta kun olemme rappanneet näin suuren pinnan, joten oli vaikea saada siitä tasaista ja siistiä, vaikka olemmekin ylpeitä tuloksesta:) Olen kuitenkin parempi tasoittamisessa, joten viimeistelystä tulee varmaankin tyylikkäämpi, ja se on ainut syy miksi ajattelin tasoitetta.
En ole vieläkään paljon viisaampi mahdollisen eristyksen suhteen. Asun Söderslättenillä keskellä tuulenkasaa ja kuvittelen, että jopa pieni eristys voi tehdä suuren eron sisäilmastoon, talossa voi tulla hyvin kylmä, vaikka lämmittäisinkin..

Kuten sanottu, olen itse epävarma siitä, tarvitaanko eristystä seinässä ja mikä ratkaisu on paras. Mutta estääksesi tuulen pääsystä, on tärkeämpää tehdä muita asioita. Tämä täytyy tehdä talossani, ehkä jokin näistä on ajankohtaista myös sinulle?

1. Tiivistä ikkunan ja ovien ympärys. 2. Eristä ylöspäin ullakolle. Tällä hetkellä huoneen ja ullakon välillä on vain lautalattia, se on suurin lämpöhäviöpaikkamme! 3. Asenna paperi tai tuulettuva kangas seinäpaneelin päätyihin. Talo kylmenee, kun tuuli puhaltaa suoraan ullakon läpi. 4. Yritä säätää sisäovet niin, etteivät ne rakoile eteiseen. 5. Hanki kunnon ullakkoluukku.

Kun kaikki tämä on tehty, voidaan alkaa miettiä seiniä. Tuuli ei koskaan puhalla läpi muuratun seinän. Sen sijaan kylmä voi hiipiä läpi.

(ei, en asu talossa talvella, mutta ne, jotka asuivat täällä ennen minua, asuivat talvella, ja silloin oli vieläpä vain yksinkertaiset ikkunat)

Kiitos vinkistä, Sommartorparn, suurimman osan olen jo tehnyt, paitsi tarkistanut, onko galvissa tuulensuojapaperia, se saattaa olla tuulisuudesta johtuvan draaman aiheuttaja!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.