Tulen asentamaan vähän seiniä, mutta tarvitsen hieman neuvoja. Tämä on väliseinä kylmässä autotallissa rivissä. Näkemäsi rima- ja palkkirakenteet kostuvat joka talven jälkeen, koska luminen auto ajetaan sisään ja siitä tuleva sulamisvesi jää seuraavalle päivälle. Vesi kerääntyy lätäköihin, jotka ovat enemmän tai vähemmän kosketuksissa rakenteisiin. Luulen, että naapurillani seinän toisella puolella on pahempi tilanne, koska me olemme niin ahkeria raaputtamaan pois kaiken veden, kun ajamme auton ulos.
Kuten sanottu, haluan asentaa seiniä rakentaakseni hyllyköitä ja työkalunpitimiä. En oikein tiedä, kuinka toimia tässä tilanteessa. Rakenteet ovat olleet kosteat joka talvi niin kauan kuin muistan, eivätkä ne ole mädäntyneet, mutta kipsilevy on hieman hauras sulamisveden takia, joka on noussut rakenteita pitkin. Kuvassa näkyy sekä kuivaa että märkää kohtaa, samoin kuin suolajäämiä. Nyt se kuivuu siellä kesällä, mutta pysyy kosteana lähes koko kevään. Kun se vihdoin kuivuu, se näyttää normaalilta, eli ei homehtumista tai muuta outoa. Mitä seuraamuksia olisi, jos asentaisin OSB/vanerilevyn muovikosteussulkulla? Mitä materiaaleja voisi sen sijaan käyttää tai onko muita menetelmiä?
BTW, kulman kipsilevy on korjattu aiemmin tämän ongelman takia.
Koska sinulla on betonia alapuolella, se imee jatkuvasti hieman vettä autoista ja vapauttaa sitä samaa seinään.
Helpoin tapa voisi olla kiinnittää kiinnityslistat koolauksiin sekä joku osb-levy työkalulaudaksi.
Muuten sinun täytyy esimerkiksi muovittaa koko seinän alapinta ja molemmat puolet, ettei vesi pääse nousemaan seinään. Riittää varmaan, että muovittaa pari senttimetriä seinälle, ettei ole suuria määriä. Jos et omista autotallia itse, tästä saattaa tulla paljon rahaa ja työtä jonkun toisen omaisuudelle.
Koska alla on betonia, se imee jatkuvasti vähän vettä autoista ja päästää sitä edelleen seinälle.
Roev08 sanoi:
Helpoin tapa olisi asentaa säätökiskot koolauksiin ja sitten joku OSB levynä työkaluseinänä.
Ehdottomasti, ajattelin sitä myös, mutta aion asentaa säätökiskot, jotka asetetaan kiskoille, ja haluan pystyä säätämään tarpeen mukaan. En halua olla riippuvainen vain koolauksista. Lisäksi valkoiset seinät näyttävät hieman tyylikkäämmiltä.
Roev08 sanoi:
Muuten sinun täytyy esimerkiksi muovittaa koko seinän alaosaa ja molempia puolia, jotta vesi ei pääse seinään. Riittää varmaan, että muovitetaan muutama senttimetri seinälle, jotta se ei ole suurempia määriä. Jos et omista autotallia itse, se voi tulla kalliiksi ja aiheuttaa paljon työtä jonkun toisen omaisuuden hyväksi.
Tarkalleen, näin minä ajattelin, vähän muovia koolauksen ja levyn väliin. Olen kuitenkin hieman huolissani siitä, jääkö kosteus koolaukseen, koska kosteussulku estää sitä kuivumasta minun puoleltani. Seinänaapurillani on eristetty oma puolensa. Kosteudella ei ole minne mennä, niin sanotusti... ehkä täytyy porata vähän isompi reikä seinään tuuletusta varten...
Ehdottomasti, ajattelin sitä myös, mutta aion asentaa sparrignskenor jotka asetetaan kiskojen päälle, ja silloin haluan mahdollisuuden säätää tarpeen mukaan. En halua olla vain reglaranista riippuvainen, Lisäksi se näyttää hieman siistimmältä valkoisten seinien kanssa.
Tarkalleen, näin perustelin, hieman muovia reglerin ja levyn väliin. Mitä kuitenkin mietin, on se, jääkö kosteus kiinni reglerin, koska kosteussulku estää sen kuivumisen minun suunnastani. Seinän toisella puolella naapuri on eristänyt oman puolensa. Kosteudella ei ole oikeastaan reittiä... ehkä täytyy porata suurempi reikä seinään tuuletusta varten...
Sinun ei ehdottomasti pitäisi rakentaa tuota seinää lainkaan, se imee kosteutta tänään, mutta selviytyy suhteellisen hyvin, koska se voi kuivua, jos rakennat sen umpeen olet pilannut nuo mahdollisuudet ja aiheutat hometta ja mätää, johon olet vastuussa.
Parin tuuletusaukon poraaminen ei korvaa nykyisiä tuuletusmahdollisuuksia.
Vaikka lattialista ei ole vielä alkanut mädäntyä, se on vain ajan kysymys. Jos et halua purkaa seinää ja rakentaa uutta vesitiivista, ei kannata nähdä vaivaa, vaan käytä konsolikelkkoja regeniin, kuten aiemmin ehdotettiin.
Kuten sanottu, seinä täytyy uusia ennemmin tai myöhemmin, se näyttää melko huonolta. Tarvittaisiin varmaankin valaa pieni reuna seinän alle ja sitten asettaa alareuna sen päälle, väliin laitetaan sokkelisuoja.
Tekisin jotain yksinkertaista, joka on helppo purkaa eikä rakenna seinää umpeen.
Et todellakaan saa rakentaa tuota seinää millään tavalla uudelleen, se imee kosteutta tänään, mutta selviää vähällä, koska se voi kuivua, kun olet rakentanut sen uudelleen, olet tuhonnut nämä mahdollisuudet ja aiheuttanut hometta ja lahoa, joista olet vastuussa.
Parin ilmanvaihtoaukon poraaminen ei korvaa tänään olemassa olevia tuuletusmahdollisuuksia.
MMmmm... sano se osalle naapureistani, jotka ovat tehneet niin... kuitenkin näyttää kamalalta nyt. Kun kosteus on kulkeutunut ylöspäin... siksi kosteussulku. Minun täytyy keksiä jokin ratkaisu. Joko asettaa seinät niin alas kuin mahdollista ja sitten jättää kaikki avoimeksi alapuolelle... *huokaus*... en ymmärrä mitä he ajattelivat, kun se rakennettiin...
Voin ainakin yrittää lievittää niin, että vesi ei minun puoleltani ja tehdä pienemmän kaaren ylöspäin, mitä tiivistemassaa siihen käytetään?