Olen laskemassa hallin kattoa upottaakseni spotteja (kuten kaikki muutkin)... Aion käyttää 90 leveitä kipsilevyjä. Normaalisti käytettäisiin koolausten väliä 45, mutta tämä ei sovi hyvin minun spottilamppujen sijoitteluni kanssa.

Levyistä tulee noin 150 cm ja ajattelin laittaa yhden koolauksen jokaisen reunan kohdalle ja yhden keskelle, kohtisuoraan pitkien reunakoolausten kanssa. Tyyliin näin (jätä huomiotta pisteet, vain viivat ovat koolauksia!):

-----------------------------------------
l . . . . . . . . . l . . . . . . . . . l
----------------------------------------

sen sijaan että se normaalisti näyttäisi tältä:

l . . . . . . . . . . . . . . . . . . . l

Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan?! :-) Kysymykseni on kuitenkin, toimiiko tämä näin?!

Muokkaus: muutin "piirustusta" ;-)

Mikael_L
Tavallista on käyttää "harvempaa" cc30-mittaa, eli periaatteessa muuta mitoitusta. Tämä johtuu siitä, että muuten kipsilevyt roikkuvat alas tukirakenteiden välistä. Uskon, että tämä liittyy myös kantavuuteen, koska jokaiseen kipsiruuviin kohdistuu liikaa voimaa, mutta ehkä voi ruuvata tiheämmin. Tekemällä kuten haluat, saat aikaan töyssyjä kattoon.

Mikael_L sanoi:
Tavallista on, että harvennetaan cc30:llä, eli käytännössä koolaukset, toinen mitoitus. Tämä johtuu siitä, että muuten kipsilevyt roikkuvat koolausten väleissä. Luulen, että se vaikuttaa myös kantavuuteen, jokaisessa kipsiruuvikiinnityksessä tulee liikaa voimaa, mutta ehkä voit ruuvata tiheämmin.
Jos teet kuten haluat, saat töyssyjä kattoon.
Voi ei, olen jo tehnyt noin nimittäin, mutta en ole vielä asentanut levyjä... Pitää varmaan laittaa lisää koolauksia sitten... Juttu oli siinä, etten halunnut koolaukset liian lähelle spottivaloja, mahdollisen palovaaran vuoksi... Mutta kai minun on pakko sovitella niin, että täytän turvavaatimukset kuitenkin. Kiitos vastauksesta!

Mutta onhan sinulla pottor? Reglarna voivat olla tiukasti pottor vasten ilman riskiä.

jon_h sanoi:
Mutta sinulla onhan pottor? Säännöt voivat olla kiinni pottorassa ilman riskiä.
Ei, minulla ei ole pottor... Se on pelkkää betonia ylöspäin (on asunto) joten pottoria ei pitäisi tarvita?! Mutta se saattaa olla fiksumpaa, säännöt huomioon ottaen... Minkä halkaisijan pottorien pitäisi olla?

Voit asentaa plåtregel kattoon.
Potat ovat saatavilla eri kokoisina.

Terveisin Putte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.