Olen melko uusi talonomistajana enkä ole koulutettu puuseppä, sen voin myöntää heti. Jossain vaiheessa edellinen omistaja on laittanut puupaneelia autotallin oviin, mikä on tehnyt niistä liian raskaat saranoille. Nyt olen kyllästynyt niihin ja ajattelin siksi poistaa vanhat pariovet (alkuperäiset vuodelta -67) ja korvata ne seinän osalla ja pariovella (tyylinen kuten tämä... http://www.åkgräsklippare.net/forradsdorr-med-glas-13-x-20/). Haluan pukea seinän ulkopuolelta uritetulla vanerilla ja olen tarkistanut kunnalta, tarvitaanko jonkinlaista rakennusilmoitusta. He kuitenkin katsoivat, että se aiheuttaa niin pieniä muutoksia julkisivussa, ettei sitä tarvita.

Mutta silloin kysymys kuuluu... kuinka vahvoja koolinkipuut tarvitaan? Mitä eristystä tarvitsen? (Pelkästään eristykset ovat viidakko)

Vai pitäisikö minun, kuten osa rakennusryhmässä fb:ssä ehdotti, jättää se seinän osa rakentamatta itse?

Vanha puupaneloitu autotallin ovi, osittain maalipinta kulunut, läheisyydessä tikkaat, työpöytä ja roskakori.

Ehkä ei suoraan hämmästyttävä vastaus, jonka sai

No... älä välitä Facebookin nollista. Yksinkertainen seinänpätkä ei ole kovin vaikea rakentaa. Jos rakennat rungon 2x5:stä, eristys on vähintään yhtä hyvä kuin muu kellari. Ongelma on, että kynnys yleensä mätänee, kun se on niin lähellä maata. Henkilökohtaisesti muuraan puuränni Leca:lla välttääkseni tämän ongelman ja sitten rapataan sisältä ja ulkoa.

Miksi et halua vaihtaa vastaavaan uuteen porttiin? Sitten et ole poistanut mahdollisuutta saada jotain sisään kellariin.

2"5 on kuten sanottu erinomainen, 2"4 käy myös, mutta silloin et saa mahtumaan yhtä paljon eristystä. Aseta ainakin alapohjasääntö, sylli, painekyllästetyllä palalla.
Sitten vaihtaisin myös samanlevyiseen porttiin, se on aina hyödyllistä.

Alhaalla on nykyään metallinen "kynnys" (joka nostaa portin muutaman cm maanpinnasta). Sisäpuolelle on tehty betoninen "ramppi". Ajatukseni oli laittaa bitumikermi tälle kynnykselle ja lauta sen päälle. Mitä mieltä olette siitä?

Onko tontilla toinen autotalli?
Mihin aiot käyttää tilaa?
Aiotko pitää siellä lämpöä päällä?
Kallistuvatko maa-alueet kohti aukkoa?
Onko se erillinen, taloon liittyvä, rinteeseen rakennettu vai kellarikerroksessa?
Onko tilassa kulkuovea?

On kolme päävaihtoehtoa, valitsisin seuraavassa järjestyksessä:
1) vaihtaa nykyinen kippiovi toiseen kippioveen tai nosto-oveen (mahdollisesti kulkuovella).
2) rakentaa seinä lecaharkoista, siirtää pystysaumoja noin puoli kiveä, porata raudoitusrautaa lattiaan, olemassa olevaan seinään ja kattoon. Asentaa ulko-ovi varaston oven sijasta, ulko-ovi on paremmin eristetty jne.
3) rakentaa seinä yhdellä kerroksella Lecaa ja loput puurunkoseinällä. Asentaa ulko-ovi varaston oven sijasta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.