Mietin vielä... Jos nykyinen palkki ottaa vastaan voiman x N vaakasuunnassa ja se korvataan säännöllä, joka on kallistunut 20 astetta, niin resulterande voima tässä säännössä pitäisi olla

x/cos(20)= 1.06x, eli 6% suurempi

Ottaen huomioon nykyisen palkin mitat, kiinnitys on todennäköisesti heikko kohta ja minun pitäisi vain:

1. Luoda kiinnitys, joka on 6% suurempi kuin nykyinen. Tätä ei pitäisi olla ongelma, koska lisään vielä useampia
2. Välttää ongelmat, joissa kattotuolit erkaantuvat vaakavoimista. Tämä ei todennäköisesti ole ongelmallista, koska teen 'A':n naulalevyillä jne jne

Pystysuorat voimat, jotka luulin olevan suurin ongelma, eivät näytä olevan huolenaihe?

Täytyy muistaa, että täällä ja hirsitalossa kaikki vaikuttaa toisiinsa. Ne vaakasuorat tukit, jotka sinulla on, on todennäköisesti suunniteltu pitämään ulkoseinät yhdessä ensisijaisena tehtävänä. Sitten niitä on käytetty alapalkkeina kattoristikossa. Tukien poistaminen tarkoittaa siis vähän enemmän kuin vain katon tukemista.

Nyt kolahti kolikko. Voima ulkoseinään syntyy, koska kattotuolit taipuvat ja painavat ulkoseinää, arvelen? Joten jos minulla on äärettömän vahvat kattotuolit ja 90 asteen seinät, ulkoseinille kohdistuu 0 netto voima. Käytännössä minulla ei tietenkään ole 90 asteen seiniä, mutta netto voiman pitäisi silti olla minimaalinen, kunhan kattotuolit eivät taivu.

Kun ne kuitenkin taipuvat, ne painavat voimakkaasti ylimmäistä hirttä.

Mutta yllä olevasta viestistä ei kuulosta siltä, että kukaan huomauttaisi juuri tästä ilmiöstä, vaan että seinien pitäisi pysyä koossa, kun on 4,5 m avoin huone... hmmm. Voisiko joku selittää tämän?

Mutta sinulla ei ole kattotuolia siinä merkityksessä, vaikka nyt voi sanoa, että yhdistelmällä viistopuita on sellainen. Rakennetaan ulkoseinät. Laitetaan sinne hirret, jotka pitävät seinät yhdessä. Sitten pilari ja harja, sitten vinotuet, jotka kannattelevat kattoa, ja kokonaisuudessaan on sitten rakenne, joka pitää katon ja seinät yhdessä. Jos haluat poistaa hirret, jotka pitävät seinät kokonaan yhdessä (ymmärrän sen melkein siten, ettei sellaisia jää jäljelle), niin silloin kannattaa todella miettiä, mitä tekee.

Haluan poistaa yhden stockin. Sitten siellä on paljon pieniä "stockeja", joihin sisäkatto oli naulattu kiinni ja jotka tietenkin auttoivat pitämään asioita kasassa, mutta uudet kattotuolini tulevat auttamaan, ne tulevat lisäksi olemaan tiheämmässä ja kiinnitetty paremmin kuin nämä, joista jotkut irtosivat vain kun poistin katon pontin, koska se ei ollut kovin tiukasti kiinnitetty.

Voiko joku antaa käsityksen siitä, minkälaisista voimista puhumme, kun kyse on seinien kasassa pitämisestä ja mikä on näiden eri voimien lähde?

Ok, katselen yhtä piirustuksista (joka minulta on jäänyt väliin) ja en usko, että on mitään suurempaa ongelmaa tehdä kuten haluat JOS varmistat, että se hirsi, joka siinä tapauksessa tulee huoneen ulkoseiniin, todella juoksee seinästä seinään. Se piipun kyljessä oleva on myös kuljettava katkeamattomana seinien välillä, jotta ne todella pysyvät yhdessä. Ehkä jopa vahvistaa jollakin, jotta ne todella istuvat tiukasti seinissä. Asia liittyy siihen, että vanha rakennustapa tarkoittaa usein sitä, että kuorma kulkee vinosti katon mukana ja siten seinät työntyvät ulospäin. Nykyaikainen rakennustapa kattotuolin kanssa tarkoittaa sitä, että kattotuoli kantaa katon painon ja koko paino lepää sitten seinillä, ja voima menee suoraan alas seinään eikä sitä paineta ulospäin samalla tavalla.

Kyllä, seinät pidetään yhdessä A-kattotuolien avulla, jotka kiinnitetään tukevasti molempiin ulkoseiniin koko avoimen tilan kohdalla. Lisäksi aion säilyttää seuraavan suuren hirsi palkin, joka kulkee talon poikki savupiipun kohdalla.

En poistaisi sitä....... se sitoo pitkät sivut ja sen ei tee A-takstol.

Poistin edellä kuvatun ulkoseinän, yhdensuuntaisen tukin, joka on pystytolppien päällä ja jolla on pystysuorat hirret. Tämä tukkikehys yhdistyy huoneen molemmilla puolilla toiseen ulkoseinään, jos katkaisen keskimmäisen tukin.

Ja miksi A-palkit, joiden kaltevuus on 18 astetta, eivät pidä ulkoseiniä yhdessä?? Jos seinät kaatuvat ulospäin, A-palkkien on vedettävä erilleen.

• Avoin seinärakenne ikkunan ympärillä paljaalla hirrellä ja eristemateriaalilla. Huoneen katossa näkyvät puupalkit.
Olisin mielelläni nähnyt mökin todellisuudessa, mutta nykyään asun melko kaukana Lindomesta. Vanhat talot ovat harvoin niin järjestelmällisesti rakennettuja kuin modernit, joten on aina epävarmuutta, kun ratkaisee ongelmia kuvien ja piirustusten kautta.

Kattorakenne, joka lepää ulkoseinien ja harjahirren päällä, ei tarvitse vaakapalkkia estämään ulkoseiniä työntymästä ulos. Kuitenkin voi olla muita syitä, miksi vaakapalkki on sopiva. Lisäksi voi käydä niin, että ulkoseinäsi tarvitsevat jäykistystä toisella tavalla. Pystypalkkien ja vaakapalkkien yhdistelmä ei ole idioottivarma.

Olen tehnyt kaksi periaateratkaisua, joita olen laskenut. Ensimmäisessä esimerkissä säilytän nykyisen harjahirren ja kattorakenteet. Korvaan olemassa olevat "kattopalkin puolikkaat" kumpikin omalla vahvalla kattopalkilla kyseisen talonosan keskelle. Nämä kattopalkit lepäävät ulkoseinien ja keskiseinän päällä ja tukevat kattorakenteita. Esimerkissäni vaaditaan liimapuuta halkaisijaltaan 56x225 mm näille palkeille. Katso seuraava kuva.
Kolmion muotoinen kattorakenteen piirros, joka näyttää limipuiset palkit ja vaakasuorat tukipalkit.
Toisessa esimerkissä korvaan kaiken olemassa olevan kattorakenteen lukuun ottamatta ulkopaneelia kolmella pitkittäisellä liimapuupalikalla. Yksi harjahirsi ja kaksi palkkia. Nämä palkit oletetaan lepäävän hirsirungon tai liimapuupilarien päällä. Näiden mitat ovat 90x270 mm.
Kolmiulotteinen kuva talon katon rakenteesta, jossa näkyy nockbalk ja tukipalkit harjakaton alla.

56x225 voidaan korvata koolla 115x180. 90x270 voidaan korvata koolla 165x225. Tämä on hieman karkeasti laskettu, koska minulla ei ole käytettävissä tarkkoja mittoja, mutta antaa kuitenkin suuntaa antavan viitteen.

Pystysuuntainen kuorma, joka vaikuttaa kattorakenteeseen 20 asteen kulmassa, vaikuttaa rakenteeseen sen poikkisuunnassa kuormalla, jota voidaan pienentää kertoimella cos 20 °, eli 0,94.

Kiitos tästä, juuri tällaiset esimerkit antavat hyvän tunteen. Voin lisätä, että kyseessä on omakotitalo ja yläkerta, josta puhumme, mutta se on varmaan vähemmän tärkeää.

Ensimmäisessä tapauksessasi sinulla on siis vain yksi liimapuinen kattokannatin huoneen keskellä, jos teen täsmälleen samalla tavalla mutta tavallisella runkorakenteella cc60, niin varmaan pääsen huomattavasti pienempään kokoon? Minulla ei ole myöskään syytä poistaa olemassa olevaa kattokannatinta, koska kaikki on kuitenkin tarkoitus eristää ja rakentaa sisään.

Kyllä, kattopalkkien ollessa c/c 60 cm, mitat pienenevät huomattavasti.

Kuten justus mainitsee, ulkoseinät, joissa on sekä makuu- että pystysuuntaista hirttä, eivät ole aivan sataprosenttisia. Asun itse vanhassa plockepinn:ssa, jossa vahvistin samanlaisia seiniä uusilla koolauksilla, jotka kiinnitin sekä lattiaan että kattopalkistoon. Koolaukset pitävät mahdollisen "heilumisen" kurissa yhdessä palkistojen kanssa. Ulkoseinäsi eivät myöskään todennäköisesti ole suorat, vaan ne kallistuvat? Tämä kallistus aiheuttaa vaakakuorman = kallistus * pystysuuntainen kuorma seinään. Nämä ovat usein pieniä ja ne voidaan yleensä käsitellä ponttilaudoituksessa. Sinulla ei ole "oikeaa" ponttilaudoitusta, enkä oikein tiedä kuinka hyvin nämä käsittelevät kuormat. Voisitko mitata kuinka paljon seinä kallistuu, jotta justus ja muut saavat käsityksen kuormista?

minä aion asentaa koolaukset sisäpuolelle (ja olen asentanut koolaukset ulkopuolellekin paneelia varten)

Toinen seinä kallistuu enintään 1 cm 120 cm sisäänpäin ja toinen kallistuu suunnilleen vastaavasti ulospäin, joten noin 0,5 asteen kallistus

Olen myös viihdyttänyt itseäni laskemalla itse. En ole konetekniikan insinööri, mutta olen tuttu FEM:n kanssa ja hyvin tietoinen siitä, että tehtävän rajaehdoissa on puutteita..., "support" jne. mutta pitäisi silti antaa jotain mielestäni.

Kaksinkertaiset 145 palkit, joilla on ihanteellinen kosketus (145:et, koska jokainen näistä senttimetreistä laskee kattokorkeutta ja alkaa etsiä tiensä alas ikkunaan...)
"kitkattomat tuet sivupinnoilla ja keskellä olevassa pylväässä
7600MPa elastisuusmoduuli puulle
4000N harjalta yhdestä kattotuolista
2000N kummaltakin pitkittäiseltä palkilta

Malli koostuu YHDESTÄ kattotuolista ja katon painon olen laskenut siten, että 60cm:n osan paino tulee tähän.
2kN/m2 lumikuorma
1kN/m2 tiilikatolle
yhteensä noin 12kN (3000*0.6*(3.2+3.2))

Tämän painon myötä arvaan tasaisen voimanjaon, eli noin 2000N suoraan kummallekin ulkoseinälle, jossa tuoli lepää, 2000N kummaltakin pitkittäiseltä palkilta ja 2000N kummaltakin osalta harjalta =>4000N harjalta.

Ei ole otettu huomioon, että muut rakenteen osat kantavat painoa, mikä tietenkin on edukseni.

Puutteita? Tottakai, mutta jotain, mistä lähteä liikkeelle. Jos jollain on ehdotuksia siitä, mitä minun pitäisi muuttaa, jotta laskelmat olisivat tarkempia, olisin kiitollinen!

Värimallinnus katon kokonaismuodonmuutoksesta FEM-analyysissä, jossa eri värit osoittavat jännitysmäärän muutoksen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.