Aion tehdä pinnan uudistamista makuuhuoneessa, jossa kattona on tällä hetkellä paperikatto. Se on alun perin maalattu liimavärillä ja myöhemmin maalattu akrylaatilla (tai mahdollisesti alkyydillä) aikoinaan. Ei siis ole hyvä idea yrittää maalata jälleen kerran. Lisäksi se on halkeillut ja lohkeillut joistakin kohdista. Paperin alla on primitiivinen versio pontatusta mäntypaneelista.
Haluan mieluiten korvata sen jollakin levymateriaalilla, jossa kipsilevy on luonnollisesti lähimpänä ratkaisua, lähinnä siksi, että tiedän, kuinka se tehdään. Harkitsen ohutta levyä (6 mm), koska paneeli ei ole luultavasti supertasainen. Olen myös nähnyt, että jotkut ovat asentaneet masoniittia tai vaneria sisäkatoksi. Kysymys on, voisiko talon tekniset ominaisuudet muuttua jollakin tavalla kipsin vuoksi, jota en tässä huomaa? Olen huomannut, että jotkut kokevat akustiikan muuttuvan, mutta tämä on siis makuuhuone, jossa on sänky, verhot ja matot, joten en anna sille suurempaa painoarvoa. Ymmärrän, että se ei ole historiallisesti korrektia ja voin elää sen kanssa.
Revin kireän paperin koko olohuoneesta ja maalasin alla olevat laudat. Tässä on tulos:
Kaikki on makuasia riippuen siitä, millainen tyyli ja toiveet on, mutta olemme tyytyväisiä.
Olen muutamissa huoneissa repinyt alas vanhoja kattorakenteita, joissa oli ongelmia, ja kiinnittänyt 13 mm kipsilevyjä. Voi olla haastavaa varmistaa, että saumat eivät ajan myötä halkeile. Joissakin huoneissa olen onnistunut, toisissa vähemmän hyvin, mutta ei mitään katastrofaalista. Jos tekisin tämän uudestaan tänään, minulla olisi enemmän kokemusta ja riski halkeille vähenisi, esimerkiksi miten ruuvata, mihin sijoittaa saumat, mitä "vahvistaa", jne. Teknisesti en näe ongelmia.
Suuri huone kotona on myös peitetty kiinnityspaperilla katossa, ja olen poistanut siitä osan. Suoraan alla on toinen paperikerros, joka näyttää olevan samanlainen kuin päällimmäinen kerros, mutta ohuempi ja samassa valkoisessa sävyssä. Tehtiinkö niin, kun kiinnitettiin paperia ennen vanhaan?
Koko huone, 34 neliömetriä, koostui paperista. Seinät olivat kolmilevyä tapetilla, lattia kahdella kerroksella pehmeitä levyjä liimatuilla matoilla, jotka narisivat pienimmälläkin kuormituksella, ja jäljet raskailta huonekaluilta, ja sitten tuo kiinnityspaperi. Olen repinyt sekä kolmilevyseinät (suoraan niiden takana hirsiä pienillä kovalevypaloilla tai muulla materiaalilla seinien suoristamiseksi) että lattialevyt (kaunis puulattia alla), ja nyt olen myös käynyt katon kimppuun, vaikka en ajatellut tehdä sille mitään.
Huoneen palauttaminen tulee varmaan todella kalliiksi. Miksi sitten puran sen? Uteliaisuus, vastaherännyt kotiremontti-innostus ja tyytymättömyys ratkaisuihin, joita käytettiin 50-60 vuotta sitten. Sitten saan huonon omantunnon siitä, että en voi olla tutkimatta asioiden tilaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.