1 246 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Korvata heikko katto...
Arvostaisin, jos joku voisi antaa mielenkiintoista näkökulmaa ongelmaani.
Minulla on paikallinen (työpajan laajennus), jossa on huomattavasti alimitoitettu katto.
Leveys sisämitta pitkien sivujen välillä = noin 5,60 m. Ei sisäseiniä.
Pituus sisältä = 10,2 m, mutta sillä ei ole merkitystä tässä yhteydessä.
Kattokaltevuus noin 7°, joten melko tasainen. Kattokaltevuutta ja kattotyyppiä ei voi muuttaa, koska tämä on pieni osa suuremmasta rakennuksesta, ja haluan säilyttää yhtenäisen ulkonäön...
Lumisadevyöhyke Luoteis-Skånessa, joten ei suuria lumikuormia...
Nykyinen katto on rakennettu 145x45x6000 palkeista 850-900 cc (vaihtelee melko paljon).
Sen päällä raakapontti ja sitten huopakatto...
Kuten kaikki nopeasti ymmärtävät, tämä ei ole hyvä tai vakaa katto, ja se sekä notkuu että heiluu reilusti kun sen päällä kävelee, ja se on painunut selvästi keskeltä (olen laittanut tukia vähentämään romahtamisriskiä)...
Eli vanha katto pitää vaihtaa uuteen, ja nyt tulee kysymys miten rakentaa uusi katto halvimmalla, yksinkertaisimmin ja parhaiten.
Yksi vaihtoehto on pulpettikatto, mutta vain 40 cm korkeuserolla nykyisessä kattokorkeudessa se ei tunnu ehkä kaikkein parhaimmalta vaihtoehdolta.
Siksi katson liimapuuta. Varastotuotteina löytyy tarpeeksi pitkiä, joten edullinen hinta ja nopea toimitus. Kalteva katto sisätiloissa on täysin ok.
Olen katsonut liimapuutukki GL24h 56x225x6000mm sekä liimapuutukki GL24h 42x180x6000mm.
Ajattelin laittaa ne 600 cc, sen päälle raakapontti ja huopa taas.
En osaa laskea oikeaa mitoitusta, mutta leikkin ajatuksella, että katolla on 100 kg/m² oma paino, sekä 200 kg/m² lumi/lehti/sade/vastaavaa ja lihava talonomistaja, joka juoksee katolla, mikä luulen antaa kuorman jopa 950 kg per palkki. Te, jotka osaatte tämän, voitte mielellään korjata minua...
Voinko käyttää 42x180, vai pitäisikö nousta 56x225?
Neuvoja, vinkkejä ja pohdintoja otetaan mielellään vastaan...
Minulla on paikallinen (työpajan laajennus), jossa on huomattavasti alimitoitettu katto.
Leveys sisämitta pitkien sivujen välillä = noin 5,60 m. Ei sisäseiniä.
Pituus sisältä = 10,2 m, mutta sillä ei ole merkitystä tässä yhteydessä.
Kattokaltevuus noin 7°, joten melko tasainen. Kattokaltevuutta ja kattotyyppiä ei voi muuttaa, koska tämä on pieni osa suuremmasta rakennuksesta, ja haluan säilyttää yhtenäisen ulkonäön...
Lumisadevyöhyke Luoteis-Skånessa, joten ei suuria lumikuormia...
Nykyinen katto on rakennettu 145x45x6000 palkeista 850-900 cc (vaihtelee melko paljon).
Sen päällä raakapontti ja sitten huopakatto...
Kuten kaikki nopeasti ymmärtävät, tämä ei ole hyvä tai vakaa katto, ja se sekä notkuu että heiluu reilusti kun sen päällä kävelee, ja se on painunut selvästi keskeltä (olen laittanut tukia vähentämään romahtamisriskiä)...
Eli vanha katto pitää vaihtaa uuteen, ja nyt tulee kysymys miten rakentaa uusi katto halvimmalla, yksinkertaisimmin ja parhaiten.
Yksi vaihtoehto on pulpettikatto, mutta vain 40 cm korkeuserolla nykyisessä kattokorkeudessa se ei tunnu ehkä kaikkein parhaimmalta vaihtoehdolta.
Siksi katson liimapuuta. Varastotuotteina löytyy tarpeeksi pitkiä, joten edullinen hinta ja nopea toimitus. Kalteva katto sisätiloissa on täysin ok.
Olen katsonut liimapuutukki GL24h 56x225x6000mm sekä liimapuutukki GL24h 42x180x6000mm.
Ajattelin laittaa ne 600 cc, sen päälle raakapontti ja huopa taas.
En osaa laskea oikeaa mitoitusta, mutta leikkin ajatuksella, että katolla on 100 kg/m² oma paino, sekä 200 kg/m² lumi/lehti/sade/vastaavaa ja lihava talonomistaja, joka juoksee katolla, mikä luulen antaa kuorman jopa 950 kg per palkki. Te, jotka osaatte tämän, voitte mielellään korjata minua...
Voinko käyttää 42x180, vai pitäisikö nousta 56x225?
Neuvoja, vinkkejä ja pohdintoja otetaan mielellään vastaan...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Molemmat palkkivaihtoehdot ovat liian heikkoja laskelmani mukaan. Kysymys on siitä, mitä haluat priorisoida, niin matala palkkikorkeus tai niin matala hinta kuin mahdollista. Jos haluat pitää palkkikorkeuden matalana, panostaisin 90x225, jos haluat pitää hinnan alhaalla, valitse 42x315. 100 kg/m2 omapaino kuulostaa kohtuulliselta. Niin korkeaa lumikuormaa kuin 200 kg/m2 ei ole luultavasti tarpeen laskea. Eikä tarvitse huolehtia lihavista talonomistajista, he muodostavat tilapäisiä pistekuormia.
Vain uteliaisuudesta. Millä tavalla ne ovat liian heikkoja?J justusandersson sanoi:
Tuleeko keskelle kattoa liian suuri taipuma?
Liikkuuko se liikaa, vai???
Tarkoitan:
Nykyinen katto on rakennettu 45x145x5800 ja noin 900 cc, ja se toki notkahti hieman (ehkä 5 cm keskellä), mutta se kesti melkein 50 vuotta, ennen kuin jotkin peltityöt rikkoutuivat ja sadevettä pääsi vuotamaan sisään, jolloin koko kattorakenne kastui ja alkoi lahota/homehtua (ja menetti kantokykynsä)...
225x56 niin lisäänhän kuitenkin palkkien korkeutta yli 50 %, leveyttä 20 % ja palkkien määrää katossa 60 % lisää (10:stä 16:een)...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei saa rakentaa näin. Hyväksyttävä taipuma, joka on 1/300 jännevälistä, tarkoittaa 19 mm. Olet liian lähellä murtorajaa. Lumikuormia on laskettu 50 vuoden välein. Taipuma palkille, joka kantaa tasaisesti jakaantunutta kuormaa, seuraa kaavaa 5*q*L^4/384*E*I. Tämä tarkoittaa, että tietylle palkkityypille ja palkkidimensioille taipuma kasvaa eksponentiaalisesti jännevälin myötä.
Klikkaa tästä vastataksesi