Hei kaikki

Te, jotka tiedätte enemmän kuin minä.

Rakennan parhaillaan 1 1/2 kerroksen taloamme laajennukseksi ja olen edennyt siihen pisteeseen, että uuden osan kellari on valmis ja välipohja tämän yläpuolella on valmis 45x195 cc 40 ristikkokoolauksella ja sitä tukee keskellä kellarissa oleva kantava seinä.

Nyt haluan "maanpäälliseen" kerrokseen suuren huoneen ilman kantavaa seinää ja ajattelin korvata sen jollain muulla, joka tukee yläkerran (1/2) kerroksen välipohjaa ja kattotuoleja keskeltä.

Mikä siis olisi sopivaa, liimapuupalkki vai teräs I-palkki? Suosittelen liimapuuta, mutta kuinka paksu siitä tulisi, en halua kumartua maanpinnalla kulkiessani....?

Edellytykset ovat:

Puolikerroksen välipohjan ja kattotuolien leveys/jänneväli sekä talon leveys on 7,4m
Palkin pituus, joka korvaa kantavan seinän/laajennuksen talosta on 4,80m

Auttakaa te, jotka osaatte, tai antakaa vinkkejä kenelle voin laskea tämän, asun hieman Västeråsin pohjoispuolella.

En pysty mitottamaan sinulle, mutta luulen, että sinun pitäisi varautua siihen, että kyseessä on liimapalkki, joka on sirkus 350-400mmx100-150 tai H-palkki, joka on 220-240mm korkea. Aika suuria juttuja siis.....

Laskin vähän martinssons trä -ohjelmalla (en ole asiantuntija) ja sain selville, että sinun pitäisi käyttää 115*630 liimapuuta. Onhan se siistiä, kun katossa on iso paksu palkki ;D

Laskin Martinsonin rasitusohjelman kautta ja päädyin liimapuuhun 115X495 tai mahdollisesti 115x405, joten se on vain unohdettava, en halunnut kumartua maanpinnalla  ::)´

Joten nyt on vain etsittävä H/I teräspalkki V-åsin seudulta......tietääkö joku, kenellä on sellaisia?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.