Olen ajatellut rakentaa korotetun terassin, jonka korkeus on noin 2,5 m. Ajatuksena on, että sen pitäisi kantaa kuin "tavallinen" terassi.
Ongelmana on, että en halua liikaa pilaritukia, koska kyseessä on rinnetalo, mikä tarkoittaa suuria etäisyyksiä pylväiden välillä=valtavat puutavarat=painavaa jne. jne. Olen itse asiassa kallistumassa siihen, että rakentaisin rakenteen IPE-palkilla.
Liitän mukaan (todella) yksinkertaisen luonnoksen.
Miten te olisitte tehneet/ette olisi tehneet? Onko täysin mahdotonta ilman, että tarvitaan suurempia mittoja?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Nyt en vastaa varsinaiseen kysymykseesi, mutta olen utelias, aiotko toisin sanoen rakentaa parvekkeen? Tuolla korkeudella tarvitset rakennusluvan ja sen myötä luultavasti sekä rakennesuunnitelmat että KA.
Jos sitä katsotaan kannena, tarvitset kolme noin 9 m pitkää kantopuuta, jotka voisivat olla liimapuuta, 3 m c/c etäisyydellä, ja poikittain lattiajuoksut 600 mm c/c. Jos asut lumivyöhyke 2:lla, kantopuut voisivat olla 90x315 mm ja lattiajuoksut 45x220 mm. Ehkä se on parveke, jolloin kannattaa laskea hieman suurempia kuormia, jotka vaikuttavat ensisijaisesti kantopuiden mittoihin. Paras ratkaisu on asettaa kansi liimapuupilarien päälle, jotka lepäävät matalilla pilareilla. Jos rakenne on erillinen talosta, tarvitsee tietyt pilarit vakauttaa diagonaaleilla, samoin kuin itse kansi vaakatasossa. Jos haluat käyttää terästä kantopuihin, riittää IPE 180. Teräs on noin kaksinkertaisen kallis kuin liimapuuta, ja sinulla on ylläpitoproblemmi käsissäsi. En valitsisi terästä.
Hei ja kiitos vastauksesta.
Miten tiedän, luokitellaanko se parvekkeeksi vai terassiksi korkeudella?
Koske bärlinorna, eikö etäisyys ole noin 4-4,5 m? Vai ajatteletko, että ne tukipilarit siirretään keskelle ja saadaan vähän ulkonemaa?
Hej och tack för svar.
Hur vet jag om det klassas som en balkong eller en altan på höjd?
Ang bärlinorna, blir inte avståndet runt 4-4,5 m ? Eller tänker du att man flyttar in dessa pelare mot mitten och får lite utstick ?
Det går att läsa på din kommuns hemsida.
Så här skriver min kommun om definitionen: Enaltan som helt placeras i marknivån eller är under 1,6 meter kräver inte bygglov.
En altan kräver däremot bygglov om den räknas som en tillbyggnad, det vill säga om den ökar byggnadens volym eller innebär att utrymmet under altanen kan användas till ex som förråd. Det är främst storlek, höjd och utförande som avgör om en altan är en tillbyggnad eller inte. Det finns inga exakta mått när en altan blir en tillbyggnad, varken när det gäller storlek eller höjd.
Jag skulle säga att ni bör ta upp det med er kommun. Jag skulle säga att er byggnads volym förändras och att det då krävs bygglov.
Plan- ja rakennuslain perusteella ei voida varmasti sanoa, että terassisi vaatii rakennuslupaa tai että se on luvaton. Tämä on tarkistettava kunnalta. Uskon, että tontin korkeusolosuhteet ovat melko ratkaisevia, kuten myös se, sijaitseeko kiinteistö asemakaava-alueella vai ei.
Valitsen kantoparrujen asentamisen talon suuntaisesti, jotta lattianiskat saavat noin 3 m jännevälin. Tämä parantaa materiaalin hyödyntämistä. Ei haittaa, jos kantoparrut ulkonevat hieman pilarista.
Suunnittelu- ja rakennuslain mukaan ei voi varmasti sanoa, vaatiiko terassisi rakennuslupaa vai onko se vapautettu rakennusluvasta. Tästä sinun tulee tarkistaa kunnalta. Uskon, että tontin korkeusolosuhteet ovat melko ratkaisevia, samoin kuin sijaitseeko kiinteistö asemakaava-alueella vai ei.
Valitsen kantavat palkit talon kanssa rinnakkain, jotta lattiapalkkien jänneväli on noin 3 m. Tämä hyödyntää materiaalia paremmin. Ei haittaa, jos kantavat palkit työntyvät hieman ulos pilareilta.
Mutta jos minulla on 4,5 m jänneväli, mitä mittoja minun tulee käyttää silloin? En oikein ymmärrä, miten saat 3 m. Koska terassin tulee olla noin 9x7 m.
Parveke tai terassi -asiaan minun on tarkistettava kunnasta.
Om golvbjälkarna ska kunna vara i vanligt konstruktionsvirke måste de ligga med betydligt kortare spännvidd än 4,5 meter. Annars måste dessa ckså vara i limträ och då blir allting ca tre gånger så dyrt. Jag har ritat in principerna för konstruktionen på din ritning. Någon plints läge kan behöa justeras.
Jos lattiapalkkeina käytetään tavallista rakennuspuuta, niiden on oltava huomattavasti lyhyempiä kuin 4,5 metriä. Muuten niiden on myös oltava liimapuuta, ja silloin kaikki tulee kolme kertaa kalliimmaksi. Olen piirtänyt periaatteet rakenteelle suunnitelmaasi. Joidenkin perustuspilarien sijaintia voidaan joutua säätämään.
[kuva]
Juuri tuo oli ongelma. Jos minun on lyhyempi jänneväli, ”tapan” koko alimmaisen tilan, koska tämä on rinnealueella ja takana, joten siitä tulee liian suuri menetys siihen verrattuna mitä saan.
Mitkä mitat tarvitaan 4,5m? Mistä voin ottaa selvää siitä?
Neljä ja puoli metrin jänneväli vaatii liimapuuta. Pienin mahdollinen koko on 42x315 mm. Voit tosin lisätä niiden välistä c/c-etäisyyttä 700 mm:iin, jos käytät terassilautaa, jonka koko on 34x145 mm. Voi myös ajatella muita vaihtoehtoja. Voit valita vahvempia liimapuupalkkeja, joilla on suurempi c/c-etäisyys, ja asentaa sitten heikompaa puutavaraa niiden väliin palkkikengillä. En tiedä hyviä apuvälineitä mitoittamiseen, kun tarvitsee ajatella laatikon ulkopuolelta. Täällä Byggahus:ssa voit saada apua, kunhan tiedät, mitkä ovat sinun prioriteettejasi.
4,5 metrin jänneväli vaatii liimapuuta. Vähimmäismitoitus on 42x315 mm. Tässä tapauksessa voit lisätä niiden c/c-etäisyyden 700 mm, jos käytät terassilautaa, jonka mitat ovat 34x145 mm. Voidaan miettiä myös muita vaihtoehtoja. Voit valita vahvemmat liimapuupalkit suuremmalla c/c-välillä ja sitten asettaa ohuempia lankkuja niiden väliin palkkikengillä. En tunne mitään hyviä työkaluja mitoitukseen, kun täytyy ajatella laatikon ulkopuolella. Täällä Byggahus-foorumilla voit saada apua, kunhan tiedät, mitkä ovat prioriteettisi.
Kiitos, että käytit aikaa vastata! Tämä "terassi" on ollut hieman jäissä, mutta ajattelin ottaa sen uudelleen esille nyt vanhempainvapaan aikana. Voisinko ottaa yhteyttä sinuun saadakseni "oikean" rakennesuunnitelman sekä piirustuksen? Tietysti korvausta vastaan.
Valitettavasti en voi auttaa tässä asiassa. Minulla ei ole siihen aikaa. Hyviä neuvoja voit saada ilmaiseksi täältä foorumilta. Piirustukset vaativat kuitenkin paljon enemmän aikaa. Lisäksi on tärkeää voida tarkistaa olosuhteet paikan päällä. Mutta olen imarreltu tarjouksestasi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.