Kaivoin talon rinnepuolisten seinien vierestä, jossa oli noin 50 cm maata ylös seinille. Huomasin, että salaojitus (platon) ei ollut tehty oikein talon sivuilla, joten nyt, kun rakennamme terassia talon ympäri, olen kaivanut sivut auki. Huomasin, että rappaus talossa menee syvälle maan alle (noin 40 cm) ja loppuu alas asti laattojen reunalle (laatta maassa). Joissain paikoissa maan alla oleva rappaus on halkeillut ja kuulostaa "ontolta", joten aloin koputella sitä pois ja löysin silloin jonkinlaista korkkimateriaalia sekoittuneena maahan (mätää korkkia?). Kun olin koputellut irti rappauksen, joka meni maan alle, löytyi tätä korkkimateriaalia koko seinän pituudelta, mutta maan yläpuolella on kevytbetonilohkoja. Näyttää siltä, että tätä korkkimateriaalia on laitettu täyttämään laattaan asti ja sitten rappaus on tehty koko matkalta ylös perustukseen asti. Onko tämä normaalia 70-luvulta?

Nyt seinät jäävät "avoimiksi" koko matkalta alas laattaan uuden terassin (puukansi) alla, joten olen koputellut pois kaiken rappauksen maanpinnan alta ja poistanut korkki/maa-aineksen, joka oli melko kostea...

Tämä oli ulkopuolella ja korkki, träullit tunnistan... :)
Näyttää siltä, että se on toiminut muottina myös levylle, koska betonia on valunut korkkiin alareunassa...

Laita vähän kuvia....

Onko jokin levy jäänyt muottiin käytön jälkeen jonkin virheen tai "virheen" takia?

Kaivanut pois kaiken jo ja kaatanut sen vanhaan septitankin kuoppaan, joten se on oikeastaan merkityksetöntä nyt. Toisaalta, se näyttää luultavasti samanlaiselta vastakkaisella puolella, arvaan...

Fotografen sanoi:
Onko levy, jota on käytetty muottina ja sitten jäänyt paikoilleen jonkin virheen tai "virheen" takia?
Todennäköisesti, kyllä, mutta kummallista, että ne on viimeistelty... Vaikuttaa siltä, että muotti on rakennettu näistä korkkilevyistä, ja sitten laatta on valettu sisälle ja kevytbetoniseinät on pinottu korkkilevyjen päälle.
Korkkilevyt ovat noin 5 cm paksuja.

Vanha keskustelu, mutta ehkä joku on kiinnostunut myöhemmin.
Minulla on talo myöhäiseltä 50-luvulta, jossa on maanvarainen laatta ja siporex-seinät. Laatta eristettiin korkilla ja asfaltilla kylmän estämiseksi talvella.
Liitän mukaan talon perustuksen piirustuksen.

• Rakennuksen perustuksen poikkileikkaus, jossa näkyy eristeet korkki ja asfaltti, sekä seinän ja lattian yksityiskohdat.
  • Tykkään
JSten
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.