Hei!

Minulla on seinä, joka pullistui todella paljon enkä tiennyt miksi. Kävi ilmi, että rappaus oli irronnut suurelta alueelta. Alla oleva seinä on kevytbetonia (luulisin). Sain vinkin, että reikä kannattaa täyttää jollakin puulla ja kiinnittää kipsilevy peittämään vauriot ja pitämään jäljellä oleva rappaus paikallaan, jos sekin päättäisi irrota. Jäljellä oleva rappaus tuntuu olevan ihan ok(?) mutta minulla ei ole suurempaa käsitystä.

Olen nyt poistanut kaiken irtonaisen rappauksen ja mietin, miten seinän voisi korjata mahdollisimman yksinkertaisesti. Haluan mainita, että olen täysi aloittelija remontoinnissa ylipäätään, joten toivon saavani ideoita ja vinkkejä täällä.

• Seinä, josta on irronnut rappausta, paljastaen alla olevan kevytbetonin. Taustalla näkyy tikkaat ja huoneen valaistus on himmeä.
Riippuu vähän siitä, millaisia vaatimuksia sinulla on. Jos sen täytyy olla sileä ja siisti, niin kipsi on todennäköisesti helpompi, jos et ole tottunut. Jos et halua lisätä paljon, on olemassa 6mm paksuista remonttikipsiä.

Jos toisaalta olet taitava tasoittamaan, niin tämä on nopeasti tehty.

Itse olisin asentanut kipsiä, ellei se olisi kellarissa, autotallissa tai jossakin muualla, missä ei kuitenkaan viivy pitkään.

Tswl Tswl sanoi:
Riippuu vähän siitä, millaisia vaatimuksia sinulla on. Jos sen on pakko olla sileä ja siisti, niin kipsi on todennäköisesti helpompi, jos et ole tottunut. Jos et halua lisätä paljon paksuutta, on olemassa 6 mm paksuiset kunnostuskipsilevyt.

Jos taas olet taitava rappaamaan, tämä käy nopeasti.

Itse olisin asentanut kipsilevyt, jos kyseessä ei ole kellari, autotalli tai jokin muu paikka, missä ei kuitenkaan viihdytä pitkään.
Tarkoitatko sitten vain peittää reiän sellaisenaan kunnostuskipsillä? Ajattelen, että minun täytyy olla jotakin materiaalia, johon kiinnitän ruuvit, jotta kipsi olisi jollakin tavalla suora ainakin?

Remonttiprima on niin ohutta, että se voi notkua ja rikkoutua helposti, jos nojaa sitä vasten esimerkiksi, joten sinun pitäisi yrittää laittaa jotain sen taakse. Jos kyseessä on täysin kuiva sisäseinä, voit käyttää melkein mitä tahansa, mikä on suunnilleen jäljellä olevan rappauksen paksuinen, esimerkiksi pala (tai muutama pala) kipsilevyä, OSB- tai kovalevyä (jos on remontoitu vanhoja taloja jonkin aikaa, niin yleensä alkaa säästää sellaisia juuri tällaisia tilanteita varten :-)). Sen ei tarvitse peittää reikää täydellisesti, mutta sen täytyy antaa tukea kohtuullisen suurelle osalle reikää. Mieluiten katon reunallakin, jotta paikalla on vakautta tasoittamista tai maalaustiivistystä varten.

Puhuminen siitä täysin kuivasta... eihän kyseessä ole kellariseinä? Jos on, sinun ei pitäisi laittaa siihen mitään orgaanista, kuten kipsilevyn paperia. Silloin rappaus on todennäköisesti ainoa vaihtoehto.

Paras vastaus

Pintojen korjaaminen ei tarvitse olla niin vaikeaa kuin joskus kuulostaa.
Osta säkki putsbruk c:tä ja kokeile, on hauskaa oppia joskus uusia asioita. Ja todennäköisesti saat myös hyötyä kokemuksesta myöhemmin.
Kun levität ohutta kerrosta kerrallaan ja rakennat, saat tuntuman ja taidon melko nopeasti.

Ämpäri, muurauskauha, hiertäminen, sumutinpullo ja vispilä ovat mitä tarvitset. Halpaa ja tulee todennäköisesti ihan okei.

• Tykkään
Joorn ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.