Minun savupiippuni tarvitsee kunnostusta, katso kuva. Ajattelin purkaa huonokuntoisen kruunun, poistaa irtonaiset tiilet ja huonon laastin.

Sen jälkeen ajattelin muurata vanhoilla kivillä uudelleen C-laastilla ja korjata saumat tarvittaessa C-laastilla.

Miten pitäisi tehdä uusi savupiipun kruunu? Valaa paikallaan vai valaa erikseen ja kantaa sitten katolle?

Nykyään savupiippua käytetään vain ilmanvaihtoon, koska meillä on kaukolämpö (aiemmin öljylämmitys).

Kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä!

Kuva

• Tiiliseinä katolla, joka näyttää piipun ilman savupiipun hattua, taustalla puutarha ja pilviä.
Kiitos Kurtivan ja FireMaster! Erittäin hyvä työkuvaus!
Kruununi työntyy vain 2 cm tiilestä, joten käytän todennäköisesti ohuempaa muottipuuta kuin 45x95, mutta muuten noudatan kuvausta. Asun rivitalossa, jossa on monia samannäköisiä savupiippuja, joten haluan säilyttää ulkonäön.

Kurtivan, täytyihän sitä nousta useita kertoja tikkailla valun kanssa, vai mitä?

Ehkä se niin oli, mutta sellaiset unohtaa nopeasti, kun siitä tuli niin hyvä :)

Ohita kruunu. Koska savupiippu on nykyään kylmä, on aika asentaa huppu! Se tosiasia, että se on saanut olla kylmä, eikä siksi ole kuivunut, on aiheuttanut laastin irtoamisen. Se liittyy öljysutuun ja veteen. Laasti kuluu pois. Muuraa huonot kohdat uudelleen, ja kuten sanottu, asenna huppu.

Se kuulostaa hyvältä idealta oskis 123, kaikki mikä tarkoittaa vähemmän työtä onhan mielenkiintoista:)
Nyt olen saanut useita hyviä vinkkejä! Onko joku muu, joka haluaa osallistua?
Kuulen, mitä kattopeltiseppä veloittaa hatusta ja vertaan sitä siihen, mitä löydän netistä, onhan olemassa yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet savupiipunhattuihin.
Pitäisikö minun käyttää rasvanpoistoainetta öljynnokan poistamiseen tiilistä?

Nyt on savupiipun kunnostus vihdoin alkanut, 11 vuotta sen jälkeen kun ostimme talon ja tarkastaja oli sitä mieltä, että oli korkea aika kunnostaa savupiippu.
Uusiksi muurattu savupiippu tiilistä, jolla on mustat metalliset jalustat katolla. Rakennusprojekti etenee hiljakseen vuoden 2013 kesällä.
Ei jäänyt paljon jäljelle, kun kaikki irtonaiset kivet oli poistettu, mutta nyt se on nousussa taas. Käytän laastia B, koska luin, että se kestää säätä ja tuulta paremmin kuin C.
Ei ole suoria kysymyksiä tällä hetkellä, mietin lähinnä onko normaalia uhrata loma tällaiseen työhön, mutta ehkä se on kysymys psykologiafoorumille:confused:

• Tykkään
martin88
  • Laddar…
Minun täytyy myös korjata savupiippuni ja mietin, onko se vaikea työ amatöörille.
Ovatko ne vanhat kivet, joita käytät, ne näyttävät hyviltä?

Henri sanoi:
Käytätkö vanhoja kiviä, ne näyttävät hyvältä?
Ne ovat vanhoja kiviä, joita käytetään, kolmen päivän kovan työn jälkeen, jotta ne saatiin puhtaiksi vanhasta laastista ja muusta roskasta. Kivien lujuudessa ei ole mitään vikaa, olen lyönyt niitä taltta ja vasara ilman, että yksikään kivi on hajonnut. Että ne ovat vinoja ja värjäytyneitä, ei ole mitään tehtävissä.

Nyt koko savupiippu on muurattu uudelleen. Kustannukset tähän mennessä: 420 kr ja 10 lomapäivää.

Tiilestä muurattu savupiippu katolla, ympärillä puita ja kauempana kirkon torni. Päivämäärä 27.07.2013.

Olen tyytyväinen, se täyttää ulkonäkövaatimukseni ainakin. Ehkä kannattaisi tehdä happopesu poistamaan laasti kivistä.

• Tykkään
Flöjten5 ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, se näytti hienolta. Olet ollut todella tarkka!

• Tykkään
Granngubben
  • Laddar…
Henri sanoi:
Minun täytyy myös korjata savupiippuni ja mietin, onko se vaikea työ amatöörille.
Mielestäni se ei ollut niin vaikeaa, olen oppinut muuraamaan talon tarpeisiin 10 vuoden asumisen jälkeen. Mutta se oli työlästä ja aikaa vievää tälle amatöörille.

oskis 123 sanoi:
Skippaa kruunu. Koska savupiippu on nykyään kylmä, nyt on aika asentaa hattu!
Skippasin kruunun, soitin peltisepälle ja tilasin hatun. 12 päivää myöhemmin se on paikallaan! :)

Tältä savupiippu näyttää hatun kanssa: Tiilikatto ja uusi piipun päällä oleva huppu, taustalla vehreää maisemaa ja auto.
Nyt tikkaat ovat poissa ja minulla ei ole aikomusta kiivetä katolle taas lähivuosina.

• Tykkään
Enk Projektet ja 1 muu
  • Laddar…
Hienoa pahimmillaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.