Hei!

Olen alkanut kunnostaa meidän vanhaa navettaamme. Olen salaojittanut ja asentanut rännit sekä valanut laatan.

Ajattelin nyt korjata kiviseinän, josta se on haljennut, mutta miten ja millä?

Halkeillut kiviseinä, jossa näkyy punaisella tiilellä korostettuja saumoja ja halkeamia, taustana vanhan ladon remonttiprojekti.

Vanha rakennus, jossa halkeama tiiliseinässä. Puu pystysuorassa vasemmalla puolella. Rakennus on osittain kunnostuksen kohteena.

Suunnitelmana on sitten rapata seinä ja maalata se valkoiseksi. Onko kenelläkään vinkkejä menetelmästä ja materiaalista?

terveisin
D

onko kenelläkään vinkkejä siitä, mitä minun pitäisi käyttää?

Haluatko, että se kestää, vai onko se vain jotain, jolla täyttää halkeama?
Vaikuttaa aluksi siltä, että se on asettunut joka suuntaan, onko siinä järkevä perusta?

aikaisemmin katossa oli reikiä ja vesi jäi seisomaan, joka jäätyi ladon sisällä, nyt olen kaivanut sen tyhjäksi, eristänyt ja valanut uuden lattian. Tietenkin olen korjannut katon ja tehnyt salaojituksen ympäriinsä sekä asentanut sadevesikourut.

joten toivottavasti se ei enää liiku, joten haluan korjata halkeamat mahdollisimman kestävästi...

Claes Sörmland
Luultavasti alun perin on muurattu laastilla B, joten se todennäköisesti toimii. Vaihtoehtona on A-laasti, joka on kovempaa ja muistuttaa enemmän kiviä. Pienen tuoreen betonikivipinnan esiin ottaminen halkeamissa on luultavasti hyvä idea - niin tehdään joka tapauksessa, kun korjataan vanhoja valettuja betonirakenteita hienobetonilla, jotta saadaan tartunta.

Jos seinä liikkuu halkeamissa, se näyttää pahalta jo ensimmäisen talven jälkeen.

Betonikiven rappaaminen on hieman yli taitotasoni - paras ratkaisu on ehkä ostaa rappausjärjestelmä ohjeiden kanssa. Todennäköisesti seinä tulisi verkottaa, jotta saadaan tarttuvuutta alustaan, esikäsitellä ja sitten pinnoittaa kerroksittain.

Mieluiten sinun pitäisi poistaa hiukan rikkinäisiä kiviä, jotta voit saada hyvän yhteyden, sitten laita vähän raudoitusta.

kiitos vinkeistä!

koska putsauksesta olen miettinyt sprutputsa, mutta en tiedä kuinka se toimii, primaarataanko seinä? onko kukaan täällä tehnyt mitään vastaavaa?

Tarkoitatko, että suihkutat ädelputs vai että suihkutat putsbruket?
Kumpikin vaatii hieman kokemusta sekä varusteita.

ajattelin ädelputs, kun olen korjannut halkeamat. onko se vaikeaa? luulin tyhmyyttäni, että se oli vain ruiskutettavaa :p

ei kukaan tiedä, mitä rappausta kannattaa käyttää, jotta saisi samanlaisen lopputuloksen kuin elokuvassa ja toimisiko se minun navetassani?

https://youtu.be/jLVEWZkdhlg

tavoitteena on, että siitä tulisi valkoinen ja peittäisi vähän korjauksiani :)

Sinun täytyy kuitenkin puhdistaa pinta ennen, karkea levitys, joka raavitaan kevyesti pois. Ei saa missään nimessä olla kiiltäviä pintoja.

Ok, täytyykö aina verkottaa? Vai voinko vain levittää 3mm putsbruk c?

Olin verkottanut ajatellen kuinka huonokuntoinen seinä on.

Ei ole mitään järkeä tehdä mitään ennen kuin on korjattu painaumavauriot tai pikemminkin niiden syy. Halkeamat ovat leikkaushalkeamia, jotka ovat tyypillisiä tällaisissa yhteyksissä. Vaatii luultavasti jonkinlaista perustuksen vahvistamista.

toivottavasti olen korjannut sen salaojituksella, räystäskouruilla ja kaivamalla sekä valamalla laatan navetassa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.