Hei!
Olen juuri ostanut asunnon 1950-luvulta peräisin olevasta rakennuksesta, jossa ei ole tehty suurempaa remonttia sen jälkeen. Ja nyt se on todella tarpeen. Siellä on useita kysymyksiä, mutta tehdäkseni siitä hyödyllisemmän muille, luon erilaisia kysymyksiä eri aiheista.
Seinät ovat peitetty jonkinlaisella tapetilla ja sitten maalattu valkoisiksi. Niihin on tietenkin porattu ja naulattu. Ajatuksena on korjata kaikki tämä samalla kun uusi tapetti laitetaan. Joissakin paikoissa betonia on irronnut tulppien tai liimattujen asioiden poistamisen yhteydessä, katso kuva alla.
Miten tällaista reikää tai tavallista porattua reikää valmistellaan, jotta se voidaan myöhemmin täyttää jollain sopivalla materiaalilla?
Mikä materiaali on sopiva täytettäväksi?
Sisäänkäynnin oven ja patterin takana ei ole tapettia, vaan se on luultavasti maalattu suoraan aiemmin olleelle pinnalle. Kun otin pois osan jalkalistasta, suuria osia betonista (tai mitä se onkaan) putosi paljastaen tiilen (luulen), katso kuva alla.
Kuvassa on alareunassa lattia, sitten reikä ja sen yläpuolella osa rikkinäistä seinää.
Miten korjaan tällaisen ison reiän?
Pitäisikö minun poistaa enemmän helposti irtoavaa betonia ennen korjaamista?
Ruuvinreiät ja pienet kuopat voi vain tasoittaa seinäkittillä. Ne voivat vajota hieman kuivuessaan, mutta silloin voi laittaa toisen kerroksen.
On vaikea nähdä, kuinka suuri reikä on seinän alareunassa. Joka tapauksessa irtonainen rappaus on poistettava, ainakin se, jonka voit irrottaa sormilla ilman työkaluja. Suurempia reikiä ei voi tasoittaa seinäkittillä, koska se kuivuu liian hitaasti, halkeilee, vajoaa ja tarttuu huonosti. Tässä kannattaa siis käyttää kittiä, jonka sekoitat jauheesta ja vedestä, esimerkiksi HusFix-tyypin tai kipsilaasti. Sitä voi levittää paksummaksi kerrokseksi ja sillä on helppo työskennellä.
Jos olet säästeliäs ja taitava, voit myös rapata seinän laastilla. Se on halvempaa kuin sementtikitti ja kipsikitti, mutta huomattavasti hankalampaa saada hyvä.