Muffi on kunnianarvoinen, mutta jos kyseessä on tavallinen putki, kuten normaalit LVI-mitat, vaihtaisin mieluummin koko putken. Vihreäksi se muuttuu pian taas täysin luonnollisesti. Levy taipuman kohdalla näyttää myös olevan juotettu kiinni.
Sisäputki on nyt mitattu 54 mm, mikä odotetusti on kova kupariputken standardikoko. Löytämiäni hintatietoja ovat, että 2.5 m putki maksaa noin 700:- ja jatkoholkki satasen. Jatkoa seuraa!
Uskon, että taitava hen voi kohdistaa putken ja saada sen jälleen todella suoraksi ja hienoksi.
Kun kuparia hehkutetaan, siitä tulee todella pehmeää ja muokattavaa myös jäähtymisen jälkeen. Kun sitä sitten työstetään, se kovettuu uudelleen.
Luulisin, että kätevä henkilö voi kohdistaa putken ja saada sen taas todella suoraan ja kauniiksi.
Kun kuparia hehkutetaan, siitä tulee todella pehmeää ja muovattavaa myös jäähdytyksen jälkeen. Kun sitä sitten käsitellään, se kovettuu jälleen.
Luulisin, että se käsittely maksaa paaaljon enemmän kuin uuden putken laittaminen.
Sisäputken halkaisija on nyt mitattu olevan 54 mm, mikä odotetusti on standardikoko koville kupariputkille. Löytämäni hintojen esimerkki on, että 2,5 metrin putki maksaa noin 700:- ja jatkoholkki satasen. Jatkoa seuraa!
Ehdotus, osta putkenpala. Purka pylväs ja jatka sitä tarvittaessa koko pylvään korkeudelta niin, että liitos tulee alemmaksi paksumpaan putkeen. Silloin ei tarvita holkkia. Voidaan juottaa reuna reunaa vasten tai kartiomaisesti laajentaa vanhaa osaa vähän, jotta saadaan suurempi pinta-ala juottamiselle. Jos siitä tulee liian paksu, on helppo viilata vähän pois, jotta se menee paksumpaan. Ei tarvitse olla tiivis ja kestää kunnallisen vesijohdon painetta, joten holkki on tarpeeton.
Luulisin, että kätevä henkilö voi suunnata putken ja saada sen taas todella suoraksi ja siistiksi.
Kun kuparia hehkuttaa, siitä tulee todella pehmeää ja muokattavaa myös jäähdytyksen jälkeen. Kun sitä sitten työstetään, se kovettuu jälleen.
Vaikuttavaa, että tämä on mahdollista! Minusta ei tunnu, että itse voisin oppia tätä, mutta aion mainita vaihtoehdon, kun kysyn putkimieheltä. Siinä tapauksessa minun on varmistettava, ettei putki katkea, kun nostan sen pois.
Minun on suoristettava putki hieman ennen nostamista, jotta "taive" päästää otteen sisällä olevasta kaapelista. Voiko suoristuksen tehdä ilman riskiä, että putki murtuu, jos sitä ei lämmitä?
Vaikuttavaa, että tämä voi onnistua! En tunne itselläni olevan potentiaalia kiivetä tätä oppimiskäyrää, mutta aion ottaa vaihtoehdon esille, kun kysyn putkimieheltä. Siinä tapauksessa minun täytyy varmistaa, että putki ei mene poikki, kun nostan sen pois.
Minun täytyy suoristaa putkea hieman ennen nostamista, jotta "taive" päästää otteen sisällä olevasta kaapelista. Voiko suoristuksen tehdä ilman, että on vaara murtua, kun ei lämmitä?
Kyllä, taitava seppä, joka onnistuu suoristamaan melkein vääntyneen kupariputken ja saamaan sen jälleen pyöreäksi, haluaisin myös nähdä toimintaa.
Ja den duktige smeden som fixar att räta ut det nästan avböjda kopparröret och få det runt igen skulle jag också vilja se i aktion.
Tunnen vähän samoin. Toki se voi onnistua, mutta se vaatii varmaan enemmän aikaa ja rahaa kuin mitä uusi putki maksaa. Lisäksi se on melkein murtunut ja sitä on vaikea peruuttaa. Jos sen aikoo suoristaa, se vaatii melkein sen, että ajetaan jokin dorni sen läpi asteittain, eikä se ole laitteisto, joka kaikilla on.
Olen saanut kotiin jatkoholkin ja olen nyt alkanut puuhata korjauksen kanssa. Ruuvailin yhteen muutamia tukipuita, jotta voisin taivuttaa ylös ja pitää kiinni tolppaa kuormaliinalla samalla kun sahasin pois yläosan:
Se sujui hyvin ja olen nyt irrottanut yläosan. Taivutin takaisin mutkaa tarpeeksi, jotta kaapeli voi kulkea hyvin, kun vedän ylös loput sisäputkesta:
Mutta minulla on pieni ongelma. Neliömäisen levyn reikä on pienempi kuin sisäputken halkaisija ja putkessa on sauma / kavennus (katso punaiset nuolet), joka sopii neliölevyyn. Ehkä jonkinlainen vesitiivistys? Voit siis pyörittää sisäputkea, mutta et voi vetää sitä ylös, koska reikä on liian pieni...
Näen, että neliömäinen levy on alapuolelta juotettu kiinni ulkoputkeen, joten sen voisi irrottaa kuumentamalla, mutta toivoin välttäväni kaasun tuomista paikan päälle. Onko teillä asiantuntevilla vinkkejä, kuinka voin ratkaista tämän?
Onko olemassa jotain tekniikkaa reiän hienovaraiseen laajentamiseen peitelevyssä, kun putki on jo paikallaan?
Kyllä, voit laajentaa reikää koputtamalla sitä kuulavasaralla. Kupari on pehmeää, ja siksi se ei kestänyt teini-ikäisen heiluttelua pilarissa. Kuten sanottu, reiän suurentaminen on helppoa, etkä tarvitse edes kuparilevyn lämmittämistä. Ota vain rauhallisesti ja kolkuttele koko reunan ympäri.
Kyllä, voit "dimpla" reiän suuremmaksi, se on yleistä homebrew-yhteisössä.
Esimerkiksi kuten kuvani alla, kartio toisella puolella ja suurempi putki, joka tukee toiselta puolelta. 2 suurta prikkaa kummassakin päässä sekä pitkä pultti.
Kun kiristät, avaat reiän ja voit saada tiukan hienon pullistuman, joka sopii juottamiseen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.